Genel Bilgi
Kod | BK602 |
Ad | Böcek ve Akar Üretim Teknikleri ve Kitle Üretimleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. CENGİZ KAZAK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Böceklerin ve akarların bilimsel amaçlı üretim şekilleri ve esaslarının ele alınacağı bu ders kapsamında, özellikle kültür bitkilerde zararlı olan böcek ve akarların Biyolojik Mücadeledesinde kullanılan parazitoit ve predatörlerin kitle üretimleri; Acarina, Thysanoptera, Coleoptera, Diptera, Hemiptera, Neuroptera ve Hymenoptera takımları esas alınarak, konular uygulamalı olarak ele alınacaktır.
Dersin İçeriği
Böcek ve akarlarla yapılacak bilimsel çalışmalarda, özellikle tanınmalarında, biyolojilerinin ve ekolojik isteklerinin ortaya konulmasında gözlem ve deneme amaçlı üretim bir zorunluluktur. Ayrıca zararlılarla mücadelesinde gerek zararlı türlerin ve gerekse yararlı türlerin kitlesel üretimi yapılmaktadır. Bu amaçla bu ders kapsamında böcek ve akar türlerinin üretim teknikleri ve izlenmesi gereken yollar öğretilecektir.
Dersin Ön Koşulu
Bu ders için ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Morales-Ramos, J.A., Rojas, M.G., Shapiro-Ilan, D.I. (Eds.), 2014. Mass Production of Beneficial Organisms, Invertebrates and Entomopathogens. Academic Press, Waltham, MA, Dossey, A. T., Morales-Ramos, J. A., Rojas, M. G., 2016. Insects as Sustainable Food Ingredients Production, Processing and Food Applications. Academic Press, London.
Notlar
McFarlane, J.E., 1985. Acheta domesticus. Singh, P., Moore, R.F. (Eds.), Handbook of Insect Rearing, Elsevier Science Publishing, Amsterdam, The Netherlands,
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Böcek ve akarların bilimsel amaçlı üretim şekilleri ve esaslarının önem ve gerekliliğini öğrenir |
ÖÇ02 | Obligat zararlıların konukçusu üzerinde üretimini bilir |
ÖÇ03 | Yapay besin ortamı hazırlamayı ve bu ortamda kitle üretimi yapmayı öğrenir |
ÖÇ04 | Zararlılar ile mücadelede kitlesel üretim tekniklerini ve kullanım şekillerini bilir |
ÖÇ05 | Diğer omurgalı ve omurgasız canlılara besin sağlama amaçlı kitle üretimini öğrenir. |
ÖÇ06 | Üretilen böcek ve akarların üretim sonrası depolanmaları hakkında bilgi sahibi olur |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilim, genel ziraat mühendisliği, bitkisel üretimle ilgili temel konularda bilgi sahibi olur | 1 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği ve mücadele yöntemlerini öğrenir | 2 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların tanısı, biyolojisi ve mücadelesini uygulamalı olarak öğrenir | 4 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki koruma problemlerini kavrar, bilimsel yöntemlerle çözümü için gerekli beceriyi kazanır | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Laboratuvar kullanma, analiz yapma ve sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor yazma becerisi kazanır | 1 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki koruma problemlerine karşı uygun mücadele yöntemlerini seçerek, pratikte doğru kullanımını sağlar | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gerekli teknolojileri kullanarak bilgiye ulaşır, bunları sentezleyerek sözlü sunumlar yapar | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki koruma ile ilgili temel ve kavram bilgilerini sentezleyerek lisans eğitimi süresince edindiği mesleki yeterlilikler çerçevesinde, uzmanlaşmak istediği bilim dalına yönelik kendini geliştirme becerisi kazanır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanlaşmak istediği alanda yurtiçi ve yurtdışı süreli yayınları izleyebilir ve yorumlama yetisi kazanır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Elde ettiği bilimsel araştırma sonuçlarını rapor/tez haline dönüştürebilir ve bunlardan bilimsel yayınlar üreterek sunabilir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çevre/halk sağlığı ve tarımsal üretim ile ilişkili olarak biyogüvenlik konularında aldığı bilgileri uygulayabilme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki koruma ve alanı ile ilgili güncel kaynaklara ulaşır ve sorunların çözümü için bunları kullanma yetisi kazanır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Laboratuvar kullanım yöntem ve tekniklerini kullanma becerilerini geliştirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki koruma alanındatoplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Böcek ve akar kitle üretiminin önemi, tarihçesi, gelişimi ve amaçları | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
2 | Türkiyede böcek ve akar kitle üretimi ve bu konuda yapılan çalışmalar | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
3 | Bilimsel araştırmalarda kullanılmak amacıyla yapılan üretim çalışmaları: Obligat böceklerin konukçusu üzerinde kitle üretim yöntemleri I | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Bilimsel araştırmalarda kullanılmak amacıyla yapılan üretim çalışmaları: Obligat akarların konukçusu üzerinde kitle üretim yöntemleri II | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Bilimsel araştırmalarda kullanılmak amacıyla yapılan üretim çalışmaları: Yapay besin ortamında böceklerin kitle üretim yöntemleri I | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Bilimsel araştırmalarda kullanılmak amacıyla yapılan üretim çalışmaları: Yapay besin ortamında akarların kitle üretim yöntemleri II | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Zararlılar ile mücadele amaçlı kitle üretimi: Böceklerin kısırlaştırılması yöntemi | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Zararlılar ile mücadele amaçlı kitle üretimi: Biyolojik mücadele çalışmalarında zararlı türlerin üretimi I | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Zararlılar ile mücadele amaçlı kitle üretimi: Biyolojik mücadele çalışmalarında faydalı türlerin üretimi II | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Zararlılar ile mücadele amaçlı kitle üretimi: Biyolojik mücadele çalışmalarında kitlesel olarak üretilen türlerin salım teknikleri I | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Zararlılar ile mücadele amaçlı kitle üretimi: Biyolojik mücadele çalışmalarında kitlesel olarak üretilen türlerin salım teknikleri II | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Zararlılar ile mücadele amaçlı kitle üretimi: Kimyasal mücadele preparatlarının zararlılar üzerindeki etkinliklerinin belirlenmesi amacıyla yapılan kitle üretimi | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Omurgalı ve Omurgasız diğer hayvan gruplarına besin sağlamak amaçlı kitle üretimi | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Insektaryum ziyareti | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |