Genel Bilgi
Kod | BK535 |
Ad | Entomolojide Denemelerin Kurulması ve Değerlendirilmesi I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. CENGİZ KAZAK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. CENGİZ KAZAK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. KAMİL KARUT (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Entomolojide araştırmaların, laboratuvar ve tarla denemelerinin planlanması, araştırmalara ilişkin ön hazırlıklar, denemelerin kurulması ve denemeler için uygun desenlerinin seçimi, elde edilen verierln paket programlar aracılığı ile analizi, sonuçların rapor haline getirilmesinin öğretilmesi
Dersin İçeriği
Entomolojide araştırmaların planlanması, denemelerin kurulması ve uygun deneme düzeninin seçilmesi. Veri eldesi için uygun örnekleme yöntemlerini seçilmesi dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Bu ders için ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Karman. M. 1971. Bitki Koruma Araştırmalarında Genel Bilgiler - Denemelerin Kuruluşu ve Değerlendirme Esaslar. Tarım Bakanlığı Zirai Mücadele Zirai Karantina Yayınları No: 25 İzmir Sokal, R. R., and F. J. Rohlf. 1981. Biometry. 2d ed. W. 11. Freeman and Company, New York. 859 pp.
Notlar
Campbell, R. C. 1974. Statistics for biologists. 2nd ed. 385 pp. [London, New York] Cambridge University Press.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Entomolojide çalışma konusunun seçiminden, sonuçların eldesi ve rapor haline getirilmesi için gerekli aşamalarını öğrenir |
ÖÇ02 | Denemelerin nasıl ve hangi ölçütler aracılığı ile kurulacağını öğrenir |
ÖÇ03 | Denemelerden veri eldesini öğrenir |
ÖÇ04 | Elde edilen verilerin nasıl analiz edileceğini öğrenir |
ÖÇ05 | Elde edilen sonuçları kullanarak rapor (yayın) hazırlamayı öğrenir |
ÖÇ06 | Konuya ilişkin bilgisayar paket programlarını kullanabilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilim, genel ziraat mühendisliği, bitkisel üretimle ilgili temel konularda bilgi sahibi olur | 5 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği ve mücadele yöntemlerini öğrenir | 1 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların tanısı, biyolojisi ve mücadelesini uygulamalı olarak öğrenir | 1 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki koruma problemlerini kavrar, bilimsel yöntemlerle çözümü için gerekli beceriyi kazanır | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Laboratuvar kullanma, analiz yapma ve sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor yazma becerisi kazanır | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki koruma problemlerine karşı uygun mücadele yöntemlerini seçerek, pratikte doğru kullanımını sağlar | 1 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gerekli teknolojileri kullanarak bilgiye ulaşır, bunları sentezleyerek sözlü sunumlar yapar | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki koruma ile ilgili temel ve kavram bilgilerini sentezleyerek lisans eğitimi süresince edindiği mesleki yeterlilikler çerçevesinde, uzmanlaşmak istediği bilim dalına yönelik kendini geliştirme becerisi kazanır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanlaşmak istediği alanda yurtiçi ve yurtdışı süreli yayınları izleyebilir ve yorumlama yetisi kazanır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Elde ettiği bilimsel araştırma sonuçlarını rapor/tez haline dönüştürebilir ve bunlardan bilimsel yayınlar üreterek sunabilir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çevre/halk sağlığı ve tarımsal üretim ile ilişkili olarak biyogüvenlik konularında aldığı bilgileri uygulayabilme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki koruma ve alanı ile ilgili güncel kaynaklara ulaşır ve sorunların çözümü için bunları kullanma yetisi kazanır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Laboratuvar kullanım yöntem ve tekniklerini kullanma becerilerini geliştirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki koruma alanındatoplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tarımda Araştırmanın Gerekliliği Türkiyede Bitki Koruma ve Entomoloji Araştırmaları | Genel tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
2 | Entomolojide Laboratuvar ve Tarla Denemelerinin Planlanması; Klasik Deneme Desenlerine Bağlı Olarak, Laboratuvar ve Tarla Denemelerinin Kurulmasında Dikkat edilmesi gereken özellikler | Karman 1971; 32-42 s. - Karman 1971; 74-85 s. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
3 | Böcek Zarar Oranı, Şiddeti ve Verilerin Özelliğine Göre Değerlerin Hesaplanması (Abbott, Henderson Tilton, Sun Shepard vb.) | Karman 1971; 99-120 s | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Problem Çözme |
4 | Entomolojide Laboratuvar ve Tarla Koşullarında Tesadüf Parselleri Deneme Deseni, Denemelerin Oluşturulması ve Örnekler -1 | Karman 1971; 42-72 s. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Entomolojide Laboratuvar ve Tarla Koşullarında Tesadüf Parselleri Deneme Deseni ve Denemelerin Oluşturulması ve Örnekler -2 | Karman 1971; 42-72 s. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
6 | Entomolojide Tesadüf Blokları Deneme Deseni ve Denemelerin Oluşturulması ve Örnekler -1 | Karman 1971; 42-72 s. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Problem Çözme |
7 | Entomolojide Tesadüf Blokları Deneme Deseni ve Denemelerin Oluşturulması ve Örnekler -2 | Karman 1971; 42-72 s. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Latin Kare Deneme Deseni ve Denemelerin Oluşturulması ve Örnekler Ödev sunu -1 | Karman 1971; 42-72 s | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
10 | Entomolojide Tek Faktörlü Denemelerde İki Karakterin Karşılaştırılması (T-testi) ve Örnekler | Karman 1971; 123-128 s. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Problem Çözme |
11 | Entomolojide Karakterler Arasındaki İlişki Korelasyon, Regrasyon ve Örnekler | Karman 1971; 130-145 s. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Problem Çözme |
12 | Verilerin İstatistiki Paket Programları Aracılığı ile Değerlendirilmesi (Excel, SPSS vb.) Tanımlayıcı İstatistik | Paket program ile analiz | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Örnek Olay |
13 | Verilerin İstatistiki Paket Programları Aracılığı ile Değerlendirilmesi (Excel, SPSS vb.) Tek Yönlü Varyans Analizleri | Paket program ile veri analizi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Problem Çözme |
14 | Verilerin İstatistiki Paket Programları Aracılığı ile Değerlendirilmesi (Excel, SPSS vb.) İki Yönlü Varyans Analizi | Paket program ile veri analizi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Problem Çözme |
15 | Verilerin İstatistiki Paket Programları Aracılığı ile Değerlendirilmesi (SPSS vb.) Faktöriyel Analiz | Paket program ile veri analizi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |