Genel Bilgi
Kod | BK0057 |
Ad | Akarların Sınıflandırılması |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. CENGİZ KAZAK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. CENGİZ KAZAK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. İsmail DÖKER (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Astigmata, Prostigmata ve Mesostigmata takımlarına bağlı bitki zararlısı ve avcı akarların sınıflandırılmasında kullanılan genel morfolojik özellikleri ayrıntılı olarak anlatılması.
Dersin İçeriği
Akarların sistematikteki yeri, Astigmata, Prostigmata ve Mesostigmata takımlarına bağlı bitki zararlısı ve avcı akarların sınıflandırılması.
Dersin Ön Koşulu
Bu ders için ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Krantz GW 1978. A Manuel of Acarology, O.S.U., Book Stores Inc., 509 pp. Vacante, V. (2016) The handbook of mites of economic plants. CAB International, Wallingford, UK, 872 pp.
Notlar
Ecevit, O., 1981. Akarolojiye Giriş. Ondokuz Mayıs Üniv., Ziraat Fak. Yayınları No:2 Ders Kitapları Serisi No:2. Sevinç Matbaası, 259 s.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Akarların sistematikteki yerini öğrenir. |
ÖÇ02 | Akarları diğer eklem bacaklılardan ayırmayı öğrenir. |
ÖÇ03 | Bitki zararlısı akarların sınıflandırılmasında kullanılan morfolojik özellikleri ayrıntılı olarak öğrenir |
ÖÇ04 | Biyolojik mücadelede kullanılan avcı akarların sınıflandırılmasında kullanılan morfolojik özellikleri ayrıntılı olarak öğrenir. |
ÖÇ05 | Tarımsal açıdan önemli bazı bitki zararlısı akar gruplarını familya düzeyinde teşhis etmesini öğrenir. |
ÖÇ06 | Tarımsal açıdan önemli bazı avcı akar gruplarını familya düzeyinde teşhis etmesini öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilim, genel ziraat mühendisliği, bitkisel üretimle ilgili temel konularda bilgi sahibi olur | 3 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği ve mücadele yöntemlerini öğrenir | 4 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların tanısı, biyolojisi ve mücadelesini uygulamalı olarak öğrenir | 2 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki koruma problemlerini kavrar, bilimsel yöntemlerle çözümü için gerekli beceriyi kazanır | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Laboratuvar kullanma, analiz yapma ve sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor yazma becerisi kazanır | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki koruma problemlerine karşı uygun mücadele yöntemlerini seçerek, pratikte doğru kullanımını sağlar | 1 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gerekli teknolojileri kullanarak bilgiye ulaşır, bunları sentezleyerek sözlü sunumlar yapar | 1 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki koruma ile ilgili temel ve kavram bilgilerini sentezleyerek lisans eğitimi süresince edindiği mesleki yeterlilikler çerçevesinde, uzmanlaşmak istediği bilim dalına yönelik kendini geliştirme becerisi kazanır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanlaşmak istediği alanda yurtiçi ve yurtdışı süreli yayınları izleyebilir ve yorumlama yetisi kazanır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Elde ettiği bilimsel araştırma sonuçlarını rapor/tez haline dönüştürebilir ve bunlardan bilimsel yayınlar üreterek sunabilir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çevre/halk sağlığı ve tarımsal üretim ile ilişkili olarak biyogüvenlik konularında aldığı bilgileri uygulayabilme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki koruma ve alanı ile ilgili güncel kaynaklara ulaşır ve sorunların çözümü için bunları kullanma yetisi kazanır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Laboratuvar kullanım yöntem ve tekniklerini kullanma becerilerini geliştirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki koruma alanındatoplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Akarların tarihçesi, orijini ve sistematiği ile ilgili genel bilgiler | Lindquist, E.E., Krantz, G.W. & Walter, D.E. (2009). Order Mesostigmata. In: Krantz, G.W. & Walter, D.E. (eds) A manual of Acarology. 3rd Edition. Texas University Press, Lubbock, Texas, USA. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Arthropoda sınıfı, Acari ve Akarları diğer arthropodlardan ayıran genel özellikler | Lindquist, E.E., Krantz, G.W. & Walter, D.E. (2009). Order Mesostigmata. In: Krantz, G.W. & Walter, D.E. (eds) A manual of Acarology. 3rd Edition. Texas University Press, Lubbock, Texas, USA. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Akarların toplanması, geçici ve kalıcı preparatlarının yapılması | Lindquist, E.E., Krantz, G.W. & Walter, D.E. (2009). Order Mesostigmata. In: Krantz, G.W. & Walter, D.E. (eds) A manual of Acarology. 3rd Edition. Texas University Press, Lubbock, Texas, USA. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Akarların teşhis anahtarı kullanılarak üst takım düzeyinde sınıflandırılması ve bu üst takımların genel morfolojik özellikleri | Lindquist, E.E., Krantz, G.W. & Walter, D.E. (2009). Order Mesostigmata. In: Krantz, G.W. & Walter, D.E. (eds) A manual of Acarology. 3rd Edition. Texas University Press, Lubbock, Texas, USA. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Akarların teşhis anahtarı kullanılarak takım düzeyinde sınıflandırılması | Lindquist, E.E., Krantz, G.W. & Walter, D.E. (2009). Order Mesostigmata. In: Krantz, G.W. & Walter, D.E. (eds) A manual of Acarology. 3rd Edition. Texas University Press, Lubbock, Texas, USA. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Prostigmata takımı ile ilgili genel bilgiler ve sınıflandırılmasında kullanılan önemli morfolojik özellikleri | Lindquist, E.E., Krantz, G.W. & Walter, D.E. (2009). Order Mesostigmata. In: Krantz, G.W. & Walter, D.E. (eds) A manual of Acarology. 3rd Edition. Texas University Press, Lubbock, Texas, USA. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Tetranychidae ve Tenuipalpidae familyaları ve genel morfolojik özellikleri | Lindquist, E.E., Krantz, G.W. & Walter, D.E. (2009). Order Mesostigmata. In: Krantz, G.W. & Walter, D.E. (eds) A manual of Acarology. 3rd Edition. Texas University Press, Lubbock, Texas, USA. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Tarsonemidae, Tydeidae, Eriophidae familyaları ve genel morfolojik özellikleri | Lindquist, E.E., Krantz, G.W. & Walter, D.E. (2009). Order Mesostigmata. In: Krantz, G.W. & Walter, D.E. (eds) A manual of Acarology. 3rd Edition. Texas University Press, Lubbock, Texas, USA. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Astigmata takımı Acaridae familyası ile ilgili genel bilgiler ve sınıflandırılmasında kullanılan önemli morfolojik özellikleri | Lindquist, E.E., Krantz, G.W. & Walter, D.E. (2009). Order Mesostigmata. In: Krantz, G.W. & Walter, D.E. (eds) A manual of Acarology. 3rd Edition. Texas University Press, Lubbock, Texas, USA. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Mesostigmata takımı ile ilgili genel bilgiler ve sınıflandırılmasında kullanılan önemli morfolojik özellikleri | Lindquist, E.E., Krantz, G.W. & Walter, D.E. (2009). Order Mesostigmata. In: Krantz, G.W. & Walter, D.E. (eds) A manual of Acarology. 3rd Edition. Texas University Press, Lubbock, Texas, USA. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Phytoseiidae familyası ve genel morfolojik özellikleri | Lindquist, E.E., Krantz, G.W. & Walter, D.E. (2009). Order Mesostigmata. In: Krantz, G.W. & Walter, D.E. (eds) A manual of Acarology. 3rd Edition. Texas University Press, Lubbock, Texas, USA. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Türkiye’de bulunan önemli Phytoseiidae türlerinin teşhis anahtarı kullanılarak tanılanması | Lindquist, E.E., Krantz, G.W. & Walter, D.E. (2009). Order Mesostigmata. In: Krantz, G.W. & Walter, D.E. (eds) A manual of Acarology. 3rd Edition. Texas University Press, Lubbock, Texas, USA. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
14 | Tarımsal açıdan önemli Phytoseiidae türlerinin elektronik anahtarlar kullanılarak tanılanması | Lindquist, E.E., Krantz, G.W. & Walter, D.E. (2009). Order Mesostigmata. In: Krantz, G.W. & Walter, D.E. (eds) A manual of Acarology. 3rd Edition. Texas University Press, Lubbock, Texas, USA. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
15 | Blattisocidae, Ascidae, Laelapidae familyaları ve genel morfolojik özellikleri | Lindquist, E.E., Krantz, G.W. & Walter, D.E. (2009). Order Mesostigmata. In: Krantz, G.W. & Walter, D.E. (eds) A manual of Acarology. 3rd Edition. Texas University Press, Lubbock, Texas, USA. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl sonu sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl sonu sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 159 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,36 | ||
AKTS | 6 AKTS |