BTE744 Öğretim Tasarımı Kuramları

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BTE744
Ad Öğretim Tasarımı Kuramları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi HABİBE ALDAĞ
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi HABİBE ALDAĞ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı öğretim tasarımı kuramları temelinde temel öğretim tasarımı becerilerinin geliştirilmesidir

Dersin İçeriği

Öğretim tasarımı temel bilgileri, süreçleri, kuramları, modelleri ve becerileri, ADDIE modeli, SAM modeli, Bloom taksonomisi, Gagne dokuz öğretim olayı, Merill Öğeleri Belirleme, Reigeluth Öğeleri Ayrıntılama kuramı

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Reigeluth (1999) Instructional Design Models. Ali Şimşek, Seval Fer, Buket Akkoyunlu türkçe Öğretim Tasarımı ders kitapları

Notlar

Smith, Ragan (1999) Instructional Design. John-Willey Sons, Inc


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğretim tasarımı temel kavram, ilke, işlem ve süreçlerini açıklar
ÖÇ02 Öğretim tasarımı model ve sınıflamalarını özellikleri temelinde karşılaştırır
ÖÇ03 Farklı koşul ve bağlamlarda, uygun tasarım modelini seçer
ÖÇ04 İçerik birimleri temelinde öğretim içeriği düzenler
ÖÇ05 Farklı öğretim tasarımı modelleri ile öğretimi tasarlar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretim Teknolojisine ilişkin temel kavram ve ilkelerini alanında uzmanlık düzeyinde çalışma yapabilecek yeterlikte kullanır. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretim teknolojileri alanıyla ilgili kuram ya da uygulamalara eleştirel düşünme ve yaratıcılık gibi üst düzey düşünme becerileri ile yaklaşır. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma ve ilgili istatistiksel tekniklerin öğretim teknolojileri alanındaki uygulamalarını listeler.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma ve ilgili istatistiksel teknikleri öğretim teknolojileri alanının klasik uygulamalarında kullanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretim teknolojileri kapsamındaki, karmaşık, kuramsal ve güncel problemlerin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, bütünlük içerisinde değerlendirir. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel bir bakış açısı ile alan kapsamındaki karmaşık, kuramsal ve güncel problemlerin çözümü için plan geliştirir, planı uygular ve sonuçları değerlendirir.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alana ilişkin veya alan kapsamındaki sorunların çözümünde kişisel sorumlulukları üstlenir.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğretim teknolojileri alanındaki bilimsel gelişmeleri takip eder ve bunu mesleki uygulamaya taşır. 3
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Güncel sorun ve uygulamaları takip edip ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda sorun tespit eder, çözüm önerir ve değerlendirir. 2
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eleştirel düşünür, yeni fikirler üretir ve problemleri keşfetme ve çözme becerisine sahiptir. 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Öğrencilerle, öğretmenlerle, okul yönetimi ile aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yerel ve ulusal düzeyde alandaki gelişmelerin yayılım ve dağılımında sorumluluk alır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alandaki çalışmalarında bilimsel ve etik değerler temelinde hareket ederek, bu değerlerin korunmasını ve öğrenilmesini destekler. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanın geleceğine ilişkin konularda strateji, politika ve uygulama planlarını kalite süreçleri temelinde yorumlar, geliştirir ve değerlendirir. 2
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Diğer alanlardaki ilgili gelişmeleri öğretim teknolojileri alanına taşır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Paydaş davranışlarına ilişkin iç görü geliştirerek, işbirliği içinde verimli bir çalışma ortamı yaratır ve sürdürür.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Farklı disiplin alanlarına öğretim teknolojilerini entegre ederek öğretim etkinlik ve uygulamaları geliştirir ve bu yolla öğretim etkililiğini arttırır. 3
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretim teknolojilerin ilkelerine dayalı olarak güncel dijital platformlara uygun öğretimsel içerikler tasarlar ve geliştirir. 3
PÖÇ21 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik 21. yüzyıl becerileri kapsamında yer alan dijital yetkinlik becerileri ile yeni ortaya çıkan güncel öğretim teknolojileri ile ilgili okuryazarlıkları çağın gerekliliklerine uygun şekilde edinir. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Öğretim sistemi tasarımında temel kavramlar ve tarihçe İlgili, önceki ders içeriklerini gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Sistem yaklaşımında öğretim tasarımı temel süreçleri I : Analiz. tasarım İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Sistem yaklaşımında öğretim tasarımı temel süreçleri I I. U Geliştirme, uygulama, değerlendirme İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
4 Öğretim tasarımında temel ilkeler ve odaklar İlgili kaynakların okunma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
5 Öğretim tasarımında sınıflamalar I: Morrison, Kemp vb. İlgili kaynakların okunma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
6 Öğretim tasarımında modeller II: Generic models İlgili kaynakların okunma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
7 Problem çözümü olarak öğretim tasarımında analiz teknikleri Örnek olaylar ile alıştırmalar Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay, Tartışma
8 Ara Sınavlar Sınava çalışma Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Yazılı Sınav, Sözlü Sınav
9 Eğitim hedefleri taksonomisi: Bloom-Krathwohl-Simpson Verilen konuda tasarım çalışması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
10 Gagne-Dick ve Carry Modeli Verilen konuda tasarım çalışması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
11 Öğeleri belirleme kuramı (Component display): Merrill Verilen konuda tasarım çalışması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma
12 Açımlama kuramı , öğeleri ayrıntılama (Elaboration theory): Reigeluth Verilen konuda tasarım çalışması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma
13 Tasarım değerlendirmeleri Verilen konuda tasarım çalışması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 Model Karşılaştırmaları Tasarım çalışmalarının analizi ve karşılaştırılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
15 Gözden geçirme Gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava çalışma Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Sözlü Sınav, Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava çalışma, tasarım çalışmaları teslimi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 10 20
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 16 16
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 150
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,00
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 09:31