Genel Bilgi
Kod | BTE744 |
Ad | Öğretim Tasarımı Kuramları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi HABİBE ALDAĞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi HABİBE ALDAĞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğretim tasarımı kuramları temelinde temel öğretim tasarımı becerilerinin geliştirilmesidir
Dersin İçeriği
Öğretim tasarımı temel bilgileri, süreçleri, kuramları, modelleri ve becerileri, ADDIE modeli, SAM modeli, Bloom taksonomisi, Gagne dokuz öğretim olayı, Merill Öğeleri Belirleme, Reigeluth Öğeleri Ayrıntılama kuramı
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Reigeluth (1999) Instructional Design Models. Ali Şimşek, Seval Fer, Buket Akkoyunlu türkçe Öğretim Tasarımı ders kitapları
Notlar
Smith, Ragan (1999) Instructional Design. John-Willey Sons, Inc
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğretim tasarımı temel kavram, ilke, işlem ve süreçlerini açıklar |
ÖÇ02 | Öğretim tasarımı model ve sınıflamalarını özellikleri temelinde karşılaştırır |
ÖÇ03 | Farklı koşul ve bağlamlarda, uygun tasarım modelini seçer |
ÖÇ04 | İçerik birimleri temelinde öğretim içeriği düzenler |
ÖÇ05 | Farklı öğretim tasarımı modelleri ile öğretimi tasarlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim Teknolojisine ilişkin temel kavram ve ilkelerini alanında uzmanlık düzeyinde çalışma yapabilecek yeterlikte kullanır. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim teknolojileri alanıyla ilgili kuram ya da uygulamalara eleştirel düşünme ve yaratıcılık gibi üst düzey düşünme becerileri ile yaklaşır. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma ve ilgili istatistiksel tekniklerin öğretim teknolojileri alanındaki uygulamalarını listeler. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma ve ilgili istatistiksel teknikleri öğretim teknolojileri alanının klasik uygulamalarında kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim teknolojileri kapsamındaki, karmaşık, kuramsal ve güncel problemlerin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, bütünlük içerisinde değerlendirir. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel bir bakış açısı ile alan kapsamındaki karmaşık, kuramsal ve güncel problemlerin çözümü için plan geliştirir, planı uygular ve sonuçları değerlendirir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alana ilişkin veya alan kapsamındaki sorunların çözümünde kişisel sorumlulukları üstlenir. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğretim teknolojileri alanındaki bilimsel gelişmeleri takip eder ve bunu mesleki uygulamaya taşır. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güncel sorun ve uygulamaları takip edip ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda sorun tespit eder, çözüm önerir ve değerlendirir. | 2 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eleştirel düşünür, yeni fikirler üretir ve problemleri keşfetme ve çözme becerisine sahiptir. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrencilerle, öğretmenlerle, okul yönetimi ile aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yerel ve ulusal düzeyde alandaki gelişmelerin yayılım ve dağılımında sorumluluk alır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alandaki çalışmalarında bilimsel ve etik değerler temelinde hareket ederek, bu değerlerin korunmasını ve öğrenilmesini destekler. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanın geleceğine ilişkin konularda strateji, politika ve uygulama planlarını kalite süreçleri temelinde yorumlar, geliştirir ve değerlendirir. | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Diğer alanlardaki ilgili gelişmeleri öğretim teknolojileri alanına taşır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Paydaş davranışlarına ilişkin iç görü geliştirerek, işbirliği içinde verimli bir çalışma ortamı yaratır ve sürdürür. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı disiplin alanlarına öğretim teknolojilerini entegre ederek öğretim etkinlik ve uygulamaları geliştirir ve bu yolla öğretim etkililiğini arttırır. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretim teknolojilerin ilkelerine dayalı olarak güncel dijital platformlara uygun öğretimsel içerikler tasarlar ve geliştirir. | 3 |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | 21. yüzyıl becerileri kapsamında yer alan dijital yetkinlik becerileri ile yeni ortaya çıkan güncel öğretim teknolojileri ile ilgili okuryazarlıkları çağın gerekliliklerine uygun şekilde edinir. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Öğretim sistemi tasarımında temel kavramlar ve tarihçe | İlgili, önceki ders içeriklerini gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Sistem yaklaşımında öğretim tasarımı temel süreçleri I : Analiz. tasarım | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Sistem yaklaşımında öğretim tasarımı temel süreçleri I I. U Geliştirme, uygulama, değerlendirme | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
4 | Öğretim tasarımında temel ilkeler ve odaklar | İlgili kaynakların okunma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
5 | Öğretim tasarımında sınıflamalar I: Morrison, Kemp vb. | İlgili kaynakların okunma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
6 | Öğretim tasarımında modeller II: Generic models | İlgili kaynakların okunma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
7 | Problem çözümü olarak öğretim tasarımında analiz teknikleri | Örnek olaylar ile alıştırmalar | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınava çalışma | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
9 | Eğitim hedefleri taksonomisi: Bloom-Krathwohl-Simpson | Verilen konuda tasarım çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
10 | Gagne-Dick ve Carry Modeli | Verilen konuda tasarım çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
11 | Öğeleri belirleme kuramı (Component display): Merrill | Verilen konuda tasarım çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
12 | Açımlama kuramı , öğeleri ayrıntılama (Elaboration theory): Reigeluth | Verilen konuda tasarım çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
13 | Tasarım değerlendirmeleri | Verilen konuda tasarım çalışması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Model Karşılaştırmaları | Tasarım çalışmalarının analizi ve karşılaştırılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Gözden geçirme | Gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava çalışma | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav, Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava çalışma, tasarım çalışmaları teslimi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 10 | 20 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 16 | 16 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |