Genel Bilgi
Kod | BTE742 |
Ad | Çok Ortamlı Öğrenmede Bilişsel Yük |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi MEHMET EMRE SEZGİN |
Dersin Amacı / Hedefi
Çok ortamlı öğrenme temelinde hazırlanacak öğretim yazılımlarında oluşabilecek bilişsel yükün etkisini azaltmak. Bunlar için gerekli önlemleri almak.
Dersin İçeriği
Çok ortamlı öğrenme kuramı, çok ortamlı öğrenme ilkeleri, çok ortamlı öğrenmede bilişsel yük ve ölçülmesi, çok ortamlı öğrenmede bilişsel yükün etkisini azaltıcı tasarım ilkeleri.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
1) Cognitive Load Theory (2010) Jan L. Plass, Roxana Moreno, Roland Brünken, Cambridge University Press 2) Cognitive Load Theory (2011) John Sweller, Paul Ayres, Slava Kalyuga, Springer 3) Advances in Cognitive Load Theory-Rethinking Teaching (2019) Sharon Tindall-Ford, Shirley Agostinho, John Sweller, Routledge
Notlar
Konuyla ilgili dijital veri tabanları, makaleler, tezler, dergiler, videolar, sunular
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çoklu Ortam ve Öğretim Tasarımı ile ilgili temel kavramları açıklar. |
ÖÇ02 | Öğrenme kuramları ve öğretim ortamındaki doğurgularını açıklar. |
ÖÇ03 | Çok ortamlı öğrenme ve özelliklerini kavrar. |
ÖÇ04 | Çoklu ortam öğretim mesajlarını hazırlayabilir. |
ÖÇ05 | Çok ortamlı öğrenmenin temelindeki bilişsel kuramları kavrar. |
ÖÇ06 | Çok ortamlı öğrenme ilkelerini kavrar. |
ÖÇ07 | Çok ortamlı öğrenmede bilişsel yük kavramını açıklar. |
ÖÇ08 | Bilişsel yükün temelindeki bilişsel kuramları kavrar. |
ÖÇ09 | Bilişsel yükün türlerini kavrar. |
ÖÇ10 | Çok ortamlı öğrenmede bilişsel yük ölçümlerinin nasıl yapıldığını kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim Teknolojisine ilişkin temel kavram ve ilkelerini alanında uzmanlık düzeyinde çalışma yapabilecek yeterlikte kullanır. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim teknolojileri alanıyla ilgili kuram ya da uygulamalara eleştirel düşünme ve yaratıcılık gibi üst düzey düşünme becerileri ile yaklaşır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma ve ilgili istatistiksel tekniklerin öğretim teknolojileri alanındaki uygulamalarını listeler. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma ve ilgili istatistiksel teknikleri öğretim teknolojileri alanının klasik uygulamalarında kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim teknolojileri kapsamındaki, karmaşık, kuramsal ve güncel problemlerin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, bütünlük içerisinde değerlendirir. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel bir bakış açısı ile alan kapsamındaki karmaşık, kuramsal ve güncel problemlerin çözümü için plan geliştirir, planı uygular ve sonuçları değerlendirir. | 1 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alana ilişkin veya alan kapsamındaki sorunların çözümünde kişisel sorumlulukları üstlenir. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğretim teknolojileri alanındaki bilimsel gelişmeleri takip eder ve bunu mesleki uygulamaya taşır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güncel sorun ve uygulamaları takip edip ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda sorun tespit eder, çözüm önerir ve değerlendirir. | 2 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eleştirel düşünür, yeni fikirler üretir ve problemleri keşfetme ve çözme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrencilerle, öğretmenlerle, okul yönetimi ile aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yerel ve ulusal düzeyde alandaki gelişmelerin yayılım ve dağılımında sorumluluk alır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alandaki çalışmalarında bilimsel ve etik değerler temelinde hareket ederek, bu değerlerin korunmasını ve öğrenilmesini destekler. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanın geleceğine ilişkin konularda strateji, politika ve uygulama planlarını kalite süreçleri temelinde yorumlar, geliştirir ve değerlendirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Diğer alanlardaki ilgili gelişmeleri öğretim teknolojileri alanına taşır. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Paydaş davranışlarına ilişkin iç görü geliştirerek, işbirliği içinde verimli bir çalışma ortamı yaratır ve sürdürür. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı disiplin alanlarına öğretim teknolojilerini entegre ederek öğretim etkinlik ve uygulamaları geliştirir ve bu yolla öğretim etkililiğini arttırır. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretim teknolojilerin ilkelerine dayalı olarak güncel dijital platformlara uygun öğretimsel içerikler tasarlar ve geliştirir. | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | 21. yüzyıl becerileri kapsamında yer alan dijital yetkinlik becerileri ile yeni ortaya çıkan güncel öğretim teknolojileri ile ilgili okuryazarlıkları çağın gerekliliklerine uygun şekilde edinir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çoklu Ortam ve Öğretim Tasarımı ile ilgili temel kavramlar | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Öğrenme kuramları ve öğretim ortamındaki doğurguları | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Çok ortamlı öğrenme ve özellikleri | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Çoklu ortam öğretim mesajlarını hazırlama | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Çok ortamlı öğrenmenin temelindeki bilişsel kuramlar-I | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Çok ortamlı öğrenmenin temelindeki bilişsel kuramlar-II | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Çok ortamlı öğrenme ilkeleri-I | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık ve konuların gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Çok ortamlı öğrenme ilkeleri-II | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Çok ortamlı öğrenmede bilişsel yük-I | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Çok ortamlı öğrenmede bilişsel yük-II | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Bilişsel yükün temelindeki bilişsel kuramlar-I | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Bilişsel yükün temelindeki bilişsel kuramlar-II | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Bilişsel yük türleri | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Çok ortamlı öğrenmede bilişsel yük ölçümü | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık ve konuların gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık ve konuların gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |