Genel Bilgi
Kod | BTE715 |
Ad | Çok Ortamlı Öğretim Tasarımı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi HABİBE ALDAĞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi HABİBE ALDAĞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı Mayer’in çok ortamlı öğrenmelerde bilişsel modeli, bilişsel yük kuramı ve diğer ilgili kuram ve modeller temelinde akıl yürütme ve öğrenmeleri destekleyecek çok ortamlı öğretim materyallerinin geliştirilmesidir.
Dersin İçeriği
Mayer’in çok ortamlı öğrenmelerde bilişsel modeli, çok ortamlı öğrenme için tasarım ilkeleri ve uygulamaları, bilişsel yük, çok ortamlı tasarımlar için akıl yürütme destekleri
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Mayer R. E. (2009) Multimedia Learning Cambridge. Çoklu Ortam Tasarımı - Özcan Özgür Dursun, H. Ferhan Odabaşı Pegem- Plass, J. L, Moreno, R. and Brünken, R. (2009) Cognitive Load Theory Cambridge
Notlar
Tezler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mayer’in çok ortamlı öğrenmelerde bilişsel kuramını, ilgili modelleri ve bilişsel yük kuramını açıklar |
ÖÇ02 | Çok ortamlı öğretim için çok ortamlı öğrenme ilkelerinin her birinin doğurgularını açıklar |
ÖÇ03 | İlke, yöntem ve süreçleri çok ortamlı öğretime uygular. |
ÖÇ04 | Çok ortamlı öğrenme bağlamında öğretim tasarımı, içerik birimleri, öğrencilerin akıl yürütmeleri ve kavrayış yanılgıları arasındaki ilişkileri açıklar |
ÖÇ05 | Çok ortamlı öğrenmede üst-düzey düşünmeleri destekleyecek ilke, teknik ve yöntemleri uygular |
ÖÇ06 | Çok ortamlı tasarımda yapılan öğretime ilişkin seçimleri gerekçesi ile açıklayabilme |
ÖÇ07 | Farklı bağlamlarda alınan çok ortamlı öğretim karar ve seçimlerini değerlendirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim Teknolojisine ilişkin temel kavram ve ilkelerini alanında uzmanlık düzeyinde çalışma yapabilecek yeterlikte kullanır. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim teknolojileri alanıyla ilgili kuram ya da uygulamalara eleştirel düşünme ve yaratıcılık gibi üst düzey düşünme becerileri ile yaklaşır. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma ve ilgili istatistiksel tekniklerin öğretim teknolojileri alanındaki uygulamalarını listeler. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma ve ilgili istatistiksel teknikleri öğretim teknolojileri alanının klasik uygulamalarında kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim teknolojileri kapsamındaki, karmaşık, kuramsal ve güncel problemlerin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, bütünlük içerisinde değerlendirir. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel bir bakış açısı ile alan kapsamındaki karmaşık, kuramsal ve güncel problemlerin çözümü için plan geliştirir, planı uygular ve sonuçları değerlendirir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alana ilişkin veya alan kapsamındaki sorunların çözümünde kişisel sorumlulukları üstlenir. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğretim teknolojileri alanındaki bilimsel gelişmeleri takip eder ve bunu mesleki uygulamaya taşır. | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güncel sorun ve uygulamaları takip edip ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda sorun tespit eder, çözüm önerir ve değerlendirir. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eleştirel düşünür, yeni fikirler üretir ve problemleri keşfetme ve çözme becerisine sahiptir. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrencilerle, öğretmenlerle, okul yönetimi ile aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yerel ve ulusal düzeyde alandaki gelişmelerin yayılım ve dağılımında sorumluluk alır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alandaki çalışmalarında bilimsel ve etik değerler temelinde hareket ederek, bu değerlerin korunmasını ve öğrenilmesini destekler. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanın geleceğine ilişkin konularda strateji, politika ve uygulama planlarını kalite süreçleri temelinde yorumlar, geliştirir ve değerlendirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Diğer alanlardaki ilgili gelişmeleri öğretim teknolojileri alanına taşır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Paydaş davranışlarına ilişkin iç görü geliştirerek, işbirliği içinde verimli bir çalışma ortamı yaratır ve sürdürür. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı disiplin alanlarına öğretim teknolojilerini entegre ederek öğretim etkinlik ve uygulamaları geliştirir ve bu yolla öğretim etkililiğini arttırır. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretim teknolojilerin ilkelerine dayalı olarak güncel dijital platformlara uygun öğretimsel içerikler tasarlar ve geliştirir. | 3 |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | 21. yüzyıl becerileri kapsamında yer alan dijital yetkinlik becerileri ile yeni ortaya çıkan güncel öğretim teknolojileri ile ilgili okuryazarlıkları çağın gerekliliklerine uygun şekilde edinir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanıtım | Genel öğretim tasarımı bilgilerini gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Mayer’in çok ortamlı öğrenmelerde bilişsel modeli ve bilişsel yük | İlgili okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Öğretim tasarım modelleri ve öğrenen akıl yürütmeleri ve kavrayış yanılgıları | İlgili okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Tutarlılık ilkesi ve Ön-alıştırma ilkesi | İlgili okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Sinyalleme-işaretleme ilkesi | İlgili okumalar ve alıştırma materyali teslimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Gereksizlik-Aşırılık ilkesi | İlgili okumalar ve alıştırma materyali teslimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
7 | Zamansal ve uzamsal süreklilik ilkesi | İlgili okumalar ve alıştırma materyali teslimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Exam | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
9 | Bölümlere ayırma ilkesi ve çalışılmış örnekler | İlgili okumalar ve alıştırma materyali teslimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
10 | Çoklu ortam ilkesi ve Kanal ilkesi | İlgili okumalar ve alıştırma materyali teslimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Bilişsel yük, çok ortamlı öğrenme, akıl yürütme | İlgili okumalar ve alıştırma materyali teslimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Çok ortamlı öğretim ile üst-düzey düşünmenin desteklenmesi | İlgili okumalar ve alıştırma materyali teslimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Çoklu ortam öğretiminde verilen karar ve seçimlerin açıklanması ve değerlendirilmesi | Çok ortamlı öğretim materyalinin teslimi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Çok ortamlı öğretimde gelecek | Çok ortamlı öğrenme ilkesi alıştırma materyalinin ve öğretim materyalinin geç teslim* | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Gözden geçirme | Gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav -proje | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav -proje | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |