Genel Bilgi
Kod | BK529 |
Ad | Fitopatolojide Moleküler Uygulamalar |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SAADETTİN BALOĞLU |
Dersin Amacı / Hedefi
Bitkilerde hastalıklara neden olan patojenlerle mücadele etmek amacıyla etmenlerin tanılanmalıdır. Moleküler yöntemlerin diğer tanılama yöntemlerden daha hassas olması nedeniyle etmenin doğru bir şekilde ortaya konulması ve karakterizasyonu için moleküler yöntemlerin uygulamalar öğretilir
Dersin İçeriği
Bitkilerde hastalıklara neden olan patojenlerin moleküler yöntemler ile tanılanması, moleküler yöntemlerin uygulanması laboratuvarda uygulamalı olarak yapılması
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
Power point sunuları ve Ders notları
Notlar
Literatürler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel bilim, genel ziraat mühendisliği ve laboratuvar disiplini hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ02 | Bitki patojenlerinin tanılanmasının amacı hakkında bilgi sahibi olur. Patojenlerin tanılanması için takip edilen yollar hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ03 | Moleküler uygulamaların diğer yöntemlerden daha hassas olduğu konusunda bilgi sahibi olur. Moleküler uygulamaların patojenlerin genetik özelliklerine dayalı bir teknik olduğu hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ04 | Çift iplikli RNA analizi ve amacı konusunda bilgi sahibi olur. |
ÖÇ05 | Polimeraz zincir reaksiyonu (PZR) ve amacı ve reaksiyonunda kullanılan kimyasalların özellikleri ve amaçları hakkında bilgi sahibi olur. Polimeraz Zincir Reaksiyonunun yapılışı ve uygulamasını öğrenir |
ÖÇ06 | Moleküler testlerin sonucunda elde edilen ürünlerin görüntülenmesi hakkında bilgi ve tecrübe sahibi olur |
ÖÇ07 | Elde edilen genetik materyallerin DNA dizilerinin elde edilmesi konusunda bilgi sahibi olur |
ÖÇ08 | Patojenlerin diğer izolatlarla olan akrabalık ilişkileri ve Gen bankalarının oluşturulması hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ09 | Faklı patojenlere hangi testlerin uygulanması gerektiği konusu hakkında tecrübe sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilim, genel ziraat mühendisliği, bitkisel üretimle ilgili temel konularda bilgi sahibi olur. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği ve mücadele yöntemlerini öğrenir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların tanısı, biyolojisi ve mücadelesini uygulamalı olarak öğrenir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki koruma problemlerini kavrar, bilimsel yöntemlerle çözümü için gerekli beceriyi kazanır. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Laboratuvar kullanma, analiz yapma ve sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor yazma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki koruma problemlerine karşı uygun mücadele yöntemlerini seçerek, pratikte doğru kullanımını sağlar. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gerekli teknolojileri kullanarak bilgiye ulaşır, bunları sentezleyerek sözlü sunumlar yapar. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili problemleri belirleme ve bunların çözümünde üst düzey bilimsel araştırma yöntemlerini kurgulama ve kullanma becerisi kazanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı veya projeyi bağımsız olarak yürütebilme, pratikte karşılaşılan sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili problemleri belirleme ve bunların çözümünde üst düzey bilimsel araştırma yöntemlerini kurgulama ve kullanma becerisi kazanır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Genelde bitki koruma, özelde uzmanlık alanındaki bilgileri geliştirebilir, derinleştirebilir, bilime yenilik getirecek ve özgün sonuçlara ulaşacak çalışmalar yapma ve yaptırma yetisi kazanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Özgün buluş, görüş, yaklaşım ve önerilerini uzmanlardan oluşan topluluklar önünde savunabilir, etkili iletişim kurarak tartışabilir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma ile ilgili konuları diğer bilim alanları ile ilişkilendirebilir, yeni ve karmaşık fikir, olay ve olguların değerlendirmesinde uzmanlık gerektiren bilgileri etkin biçimde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki koruma alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemelerin; bilgi toplumu oluşturma, bilimsel yöntemlerle sorun çözme ve karar aşamalarında etkin görevler üstlenebilir. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitki Koruma alanında edindiği bilgi ve deneyimlerini, üretim alanında karşılaştığı problemlerin çözümünde kullanır, kamu ve özel kuruluşlarda görev alır veya danışmanlık hizmeti verir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Elde ettiği araştırma ve proje sonuçlarını rapor/tez haline dönüştürebilme ve bunları uluslararası toplantılarda ve dergilerde sunabilme ve yayınlayabilme becerisi kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bitki hastalıklarının tanılanmasının amacı | Ders notları ve yardımcı ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
2 | Moleküler uygulamaların diğer yöntemlerden farkları ve hassasiyeti | Ders notları ve yardımcı ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
3 | Moleküler testlerde kullanılan kimyasalların özellikleri, kullanım şekilleri ve kullanım amaçları | Ders notları ve yardımcı ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
4 | Bulaşık bitkilerden patojenin nükleik asitlerinin izolasyonu | Ders notları ve yardımcı ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
5 | Patojenleri tanılamada kullanılan primer dizaynları | Ders notları ve yardımcı ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
6 | Polimeraz Zincir Reaksiyonu (PZR), kullanım alanları | Ders notları ve yardımcı ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
7 | Polimeraz Zincir Reaksiyonu (PZR) ve uygulanması | Ders notları ve yardımcı ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Yazılı - Sözlü | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
9 | Polimeraz Zincir Reaksiyonu (PZR) ürünlerinin görüntülenmesi | Ders notları ve yardımcı ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
10 | Polimeraz Zincir Reaksiyonu (PZR) ürünlerinin yorumlanması | Ders notları ve yardımcı ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
11 | Polimeraz Zincir Reaksiyonu (PZR) ürünlerinin DNA dizilerinin çıkartılması | Ders notları ve yardımcı ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
12 | DNA dizilerinden filogenetik ağaçların oluşturulması ve akrabalık analizleri | Ders notları ve yardımcı ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
13 | Klonlama | Ders notları ve yardımcı ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Deney / Laboratuvar |
14 | Çift iplikli RNA analiz yöntemi | Ders notları ve yardımcı ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
15 | Elektroforez yöntemleri | Ders notları ve yardımcı ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı - Sözlü | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı - Sözlü | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |