Genel Bilgi
Kod | TDE868 |
Ad | Hakasça |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ENGİN ÇETİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı bir Türk dili olan Hakascayı sesbilgisi, biçimbilgisi ve genel sözvarlığı açısından tanımak, diğer dil ve lehçelerle ilişkisini kavratmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste Hakas Türkleri, Hakas Türklerinin tarihi, kültürleri, Hakascanın Türk dilleri arasındaki yeri ve grameri anlatılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Hakasçanın yazı diline dair metinler Mehmet Ölmez, Hakaslar ve Hakasça.
Notlar
Ekrem Arıkoğlu, Örnekli Hakasça- Türkçe Sözlük Emine Gürsoy Naskali vd. Hakasça Türkçe Sözlük
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hakas Türklerini tanır. |
ÖÇ02 | Hakas Türkçesi yazı dilini oluşturan tarihi, siyasi ve kültürel ortamı kavrar. |
ÖÇ03 | Hakascanın diğer Türk dilleriyle olan ilişkisini kavrar. |
ÖÇ04 | Hakas Türkçesi alfabesini tanır ve bu alfabeyle yazılmış metinleri analiz eder. |
ÖÇ05 | Hakas Türkçesi yazı diliyle ilgili çalışmaları kavrar. |
ÖÇ06 | Hakas Türkçesi yazı dilinin özelliklerini kavrar. |
ÖÇ07 | Hakas Türkçesi yazılı ürünlerine ilişkin söz varlığı konusunu kavrar. |
ÖÇ08 | Hakas Türkçesine ilişkin özellikleri diğer dönem ve sahalarla değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | 4 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | 1 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkoloji ile ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tarihte Hakaslar | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Hakasçanın Türk dili açısından yeri | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Hakasçanın yazı dili oluşu ve Hakas edebiyatı | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Hakas alfabesi, Hakasçanın sesbilgisi özellikleri | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Metin okumalar eşliğinde Hakasçanın sesbilgisi, biçimbilgisi ve sözvarlığı özellikleri 1 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Metin okumalar eşliğinde Hakasçanın sesbilgisi, biçimbilgisi ve sözvarlığı özellikleri 2 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Metin okumalar eşliğinde Hakasçanın sesbilgisi, biçimbilgisi ve sözvarlığı özellikleri 3 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların kaynaklardan ve ders notlarından tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Metin okumalar eşliğinde Hakasçanın sesbilgisi, biçimbilgisi ve sözvarlığı özellikleri 4 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Metin okumalar eşliğinde Hakasçanın sesbilgisi, biçimbilgisi ve sözvarlığı özellikleri 5 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Metin okumalar eşliğinde Hakasçanın sesbilgisi, biçimbilgisi ve sözvarlığı özellikleri 6 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Metin okumalar eşliğinde Hakasçanın sesbilgisi, biçimbilgisi ve sözvarlığı özellikleri 7 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Hakasçanın Eski Türkçeye göre yeri | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Hakasçanın diğer Türk dil ve lehçelerine göre yeri 1 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Hakasçanın diğer Türk dil ve lehçelerine göre yeri 2 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların kaynaklardan ve ders notlarından tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların kaynaklardan ve ders notlarından tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |