TDE868 Hakasça

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TDE868
Ad Hakasça
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ENGİN ÇETİN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı bir Türk dili olan Hakascayı sesbilgisi, biçimbilgisi ve genel sözvarlığı açısından tanımak, diğer dil ve lehçelerle ilişkisini kavratmaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste Hakas Türkleri, Hakas Türklerinin tarihi, kültürleri, Hakascanın Türk dilleri arasındaki yeri ve grameri anlatılmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Hakasçanın yazı diline dair metinler Mehmet Ölmez, Hakaslar ve Hakasça.

Notlar

Ekrem Arıkoğlu, Örnekli Hakasça- Türkçe Sözlük Emine Gürsoy Naskali vd. Hakasça Türkçe Sözlük


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Hakas Türklerini tanır.
ÖÇ02 Hakas Türkçesi yazı dilini oluşturan tarihi, siyasi ve kültürel ortamı kavrar.
ÖÇ03 Hakascanın diğer Türk dilleriyle olan ilişkisini kavrar.
ÖÇ04 Hakas Türkçesi alfabesini tanır ve bu alfabeyle yazılmış metinleri analiz eder.
ÖÇ05 Hakas Türkçesi yazı diliyle ilgili çalışmaları kavrar.
ÖÇ06 Hakas Türkçesi yazı dilinin özelliklerini kavrar.
ÖÇ07 Hakas Türkçesi yazılı ürünlerine ilişkin söz varlığı konusunu kavrar.
ÖÇ08 Hakas Türkçesine ilişkin özellikleri diğer dönem ve sahalarla değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eski ve yeni metinleri değerlendirir. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin gelişimini destekler. 2
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. 4
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. 3
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. 1
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkoloji ile ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. 2
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tarihte Hakaslar kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Hakasçanın Türk dili açısından yeri kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Hakasçanın yazı dili oluşu ve Hakas edebiyatı kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Hakas alfabesi, Hakasçanın sesbilgisi özellikleri kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Metin okumalar eşliğinde Hakasçanın sesbilgisi, biçimbilgisi ve sözvarlığı özellikleri 1 kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Metin okumalar eşliğinde Hakasçanın sesbilgisi, biçimbilgisi ve sözvarlığı özellikleri 2 kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Metin okumalar eşliğinde Hakasçanın sesbilgisi, biçimbilgisi ve sözvarlığı özellikleri 3 kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Anlatılan konuların kaynaklardan ve ders notlarından tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Metin okumalar eşliğinde Hakasçanın sesbilgisi, biçimbilgisi ve sözvarlığı özellikleri 4 kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Metin okumalar eşliğinde Hakasçanın sesbilgisi, biçimbilgisi ve sözvarlığı özellikleri 5 kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Metin okumalar eşliğinde Hakasçanın sesbilgisi, biçimbilgisi ve sözvarlığı özellikleri 6 kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Metin okumalar eşliğinde Hakasçanın sesbilgisi, biçimbilgisi ve sözvarlığı özellikleri 7 kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Hakasçanın Eski Türkçeye göre yeri kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Hakasçanın diğer Türk dil ve lehçelerine göre yeri 1 kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Hakasçanın diğer Türk dil ve lehçelerine göre yeri 2 kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların kaynaklardan ve ders notlarından tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların kaynaklardan ve ders notlarından tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 24.05.2024 10:42