Genel Bilgi
Kod | TDE828 |
Ad | Divan Edebiyatı Mensur Türler II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı Eski Türk Edebiyatı dönemine ait mensur türler ve özelliklerinin örnek metinlerden yola çıkılarak tanıtılmasıdır.
Dersin İçeriği
Bu derste Divan Edebiyatı dönemi nesri işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nesir, 2. Baskı, Akçağ Yay., Ank. 1996; A. Atilla Şentürk; Ahmet Kartal, Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Dergah Yay. İst. 2005; Cihan Okuyucu-Ahmet kartal-M. Fatih Köksal, Klasik Dönem Osmanlı Nesri, Kriter Yay., İst. 2009; Agah Sırrı Levend, Türk Edebiyatı Tarihi, C.I, Giriş, TTK. Basımevi, Ank. 1988; Hasan Kavruk, Eski Türk Edebiyatında Mensur Hikayeler, MEB. Yay. İst. 1998; Mustafa İsen, Muhsin Macit, Osman Horata, Filiz Kılıç, İ.Hakkı Aksoyak, Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yay. Ank. 2002; Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Eski Türk Edebiyatı Tarihi I-II, Bilim ve Sanat Vakfı, Cilt 5, S. 9-10, İst., 2007; Eski Türk Edebiyatı Çalışmaları V, Nesrin İnşası (Düzyazıda Dil, Üslup ve Türler), Haz. Hatice Aynur, Müjgan Çakır, Hanife Koncu, Selim S. Kuru, Ali Emre Özyıldırım, Turkuaz Yayınevi, İst. 2010.
Notlar
Baki Asiltürk, Edebiyatın Kaynağı Olarak Seyahatnameler, Turkish Studies, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 4/ I-1, Winter, p. 911-995. Erzincan, 2009; Menderes Coşkun, Seyahatname ve Sefaretnameler, Türk Edebiyatı Tarihi, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayını, C.2, İstanbul, 2007, s.329-346; Kültür, Seyyahlar ve Seyahatnameler Özel Sayısı, S. 13, Kış 2008/2009, İstanbul; Türk Dili, Gezi Özel Sayısı, S. 258, 1 Mart 1973; Belkıs Altuniş-Gürsoy, Sefaretnameler, Türkler Ansiklopedisi, C.XI, Yeni Türkiye Yay., Ank. 2002, s.582-591; Hasan Aksoy, Türk Edebiyatında Fetihnameler, Türkler Ansiklopedisi, C.XI, Yeni Türkiye Yay., Ank. 2002, s.800-805; İbrahim Halil Tuğluk, Bir Mecmuada Baki, Nevi (Yahya) Ve Nefi İle İlgili Bazı Latifeler, Turkish Studies, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 4/ 2, Winter, p. 993-1006,Erzincan, 2009; Mehmed Çavuşoğlu, Zatinin Letayifi II, İstanbul Üniversitesi TDED., C.XXII, Ağustos 1977, s.113-161; Mehmed Çavuşoğlu, Zatinin Letayifi, İstanbul Üniversitesi TDED., C.XVII, Ağustos 1970, s.1-51; Menderes Coşkun, Osmanlı Türkçesiyle Kaleme Alınmış Edebi Nitelikli Hac Seyahatnameleri, Türkler Ansiklopedisi, C.XI, Yeni Türkiye Yay., Ank. 2002, s.806-814; Menderes Coşkun, Osmanlı Türkçesiyle Kaleme Alınmış Hac Seyahatnameleri-I, Journal of Turkısh Studies, Agah Sırrı Levend Hatıra Sayısı, Harvard, 2000, s.91-108; Robert Dankoff, Evliya Çelebi ve Seyahatnamesi Işığında Osmanlı Toplum Hayatı, Türkler Ansiklopedisi, C.X, Yeni Türkiye Yay., Ank. 2002, s.268-290; Mengi, Mine, Evliya Çelebi Seyahatnamesinde Bir Üslup Özelliği Olarak Türler Arasılık, Divan Şiiri Yazıları, 2. Baskı, Akçağ Yay. Ank. 2010. s.231-245.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Letaifnameler ve özelliklerini kavrar. |
ÖÇ02 | Evliya Çelebinin seyahatnamesi ve özelliklerini kavrar. |
ÖÇ03 | Hac seyahatnameleri ve özelliklerini tanır. |
ÖÇ04 | Sefaretnameler ve özelliklerini açıklar. |
ÖÇ05 | Divan edebiyatında mensur hikayeleri ve özelliklerini kavrar. |
ÖÇ06 | Hikaye metinlerini dil ve üslup açısından değerlendirir. |
ÖÇ07 | Fetihnameler ve özelliklerini kavrar. |
ÖÇ08 | Tarihler ve özelliklerini kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkoloji ile ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Letaifnameler ve özellikleri. | Konuyla ilgili makaleleri okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Örnek Letaifname metinlerinin incelenmesi. | Konuyla ilgili makaleleri okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Seyahatnameler. | Konuyla ilgili makaleleri okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
4 | Evliya Çelebinin seyahatnamesi ve özellikleri. | Konuyla ilgili makaleleri okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
5 | Arap harfli seyahatname metni üzerinde inceleme çalışmaları. | Konuyla ilgili makaleleri okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Hac seyahatnameleri ve özellikleri. | Konuyla ilgili makaleleri okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Seyahatnameleri konu edinen makalelerin değerlendirilmesi. | Konuyla ilgili makaleleri okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sefaretnameler ve özellikleri | Konuyla ilgili makaleleri okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Divan edebiyatında mensur hikayeler ve özellikleri. | Konuyla ilgili makaleleri okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Arap harfli mensur hikaye metinleri üzerinde inceleme çalışmaları. | Konuyla ilgili makaleleri okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Hikaye metinlerinin dil ve üslup açısından değerlendirilmesi. | Konuyla ilgili makaleleri okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Fetihnameler ve özellikleri. | Konuyla ilgili makaleleri okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
14 | Tarihler ve özellikleri. | Konuyla ilgili makaleleri okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Aşık Paşanın Tevarih-i Al-i Osmanından örnek metinler. | Konuyla ilgili makaleleri okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |