Genel Bilgi
Kod | ME354 |
Ad | Heat Transfer II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ORHAN BÜYÜKALACA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ORHAN BÜYÜKALACA
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencileri taşınımla ve ışınımla ısı transferi hakkında derinlemesine bilgi sahibi yapmak, çeşitli dış ve iç akışta taşınımla ısı transferi, doğal taşınım, kaynama ve yoğuşma ve ışınımla ısı transferi problemlerini çözme becerisi kazandırmak.
Dersin İçeriği
Zorlanmış dış taşınım, Zorlanmış iç taşınım, Doğal taşınım, Kaynama ısı transferi, Yoğuşma ısı transferi, Isı değiştiriciler, Isıl ışınımın esasları, Işınım ısı transferi
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Isı ve Kütle Transferi Esaslar ve uygulamaları, Yunus A. Çengel Afshin J. Ghajar
Notlar
Ders notu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Cisimler etrafındaki dış akışta ısı taşınımını hesaplama yeteneği kazanır. |
ÖÇ02 | Boru ve kanal içi akışta ısı taşınımını hesaplama yeteneği kazanır |
ÖÇ03 | Yüzeyler üzerindeki ve kapalı aralıklar içerisindeki doğal taşınımla ısı transferini hesaplayabilir. |
ÖÇ04 | Kaynama ve yoğuşmada ısı transferini hesaplama yeteneği kazanır. |
ÖÇ05 | Farklı yöntemler kullanarak ısı eşanjörlerini tasarlayabilir. |
ÖÇ06 | Basit ısıl ışınımla ısı transferi proseslerini hesaplayabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve Makine Mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makine Mühendisliği ve teknolojisi alanlarındaki karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makine Mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makine Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makine Mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi (Makine Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; Makine Mühendisliği alanında etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; Makine Mühendisliği alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranma, Makine Mühendisliği alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Makine Mühendisliği alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Makine Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Makine Mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Makine Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Zorlanmış dış taşınım; düz plakalar üzerinde paralel akış | Yatay, düşey ve açılı düz levhalar üzerindeki taşınımla ısı transferinin gözlemlendiği prosesler hakkında ön bilgi edinilmelidir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
2 | Zorlanmış dış taşınım; silindirler ve küreler üzerinden akış, boru demetleri üzerinden çapraz akış | Boru demetlerinin kullanım alanları hakkında ön bilgi edinilmelidir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
3 | Zorlanmış iç taşınım; borularda laminar akış | Boru ve kanal içi akışlardaki akış türleri ve ilgili boyutsuz sayılar hakkında ön bilgi edinilmelidir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
4 | Zorlanmış iç taşınım; borularda türbülanslı akış, ısı transferinin arttırılması | Ders notları ve kaynak kitaptan türbülansın ısı transferine etkisi hakkında ön bilgi edinilmelidir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
5 | Yüzeylerde doğal taşınım | Doğal taşınımın oluştuğu gündelik olaylar hakkında ön bilgi edinilmelidir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
6 | Kapalı aralıklarda doğal taşınım | Çift camların kullanım sebepleri hakkında ön bilgi toplanmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
7 | Kaynama ısı transferi | Kaynama ve yoğuşmanın taşınımla ısı transferi olarak kabul edilmesinin sebebi hakkında ön bilgi edinilmelidir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yoğuşma ısı transferi | Termodinamik dersinde anlatılan, saf maddelerin sabit basınçta hal değişimi konusu tekrarlanmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
10 | Isı değiştiriciler; toplam ısı transfer katsayısı, logaritmik ortalama sıcaklık farkı yöntemi | Isı değiştiricilerinin kullanım alanları ve türleri hakkında ön bilgi edinilmelidir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
11 | Isı değiştiriciler; etkinlik-NTU yöntemi | Isı değiştiricilerinin tasarımında kullanılan yöntemler ders notlarından ve kaynaklardan incelenmelidir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Tartışma |
12 | Isıl Işınımın Esasları | Işınım türleri ve güneşten yayılan ışınım hakkında ön bilgi edinilmelidir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Işınımla ısı transferi; görüş faktörleri, kara yüzeyler | Görüş faktörü kavramı hakkında ön biilgi sahibi olunmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
14 | Işınımla ısı transferi; diffüz ve gri yüzeyler | Ders notu ve kaynak kitaptan ışınımla ısı transferi problemlerinin çözüm yöntemleri hakkında ön bilgi edinilmelidir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
15 | Final Sınavı | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
16 | Final Sınavı | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final Sınavı | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |