Genel Bilgi
Kod | MES430 |
Ad | System Modeling and Simulation |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAKAN YAVUZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Sistem modelleme ve simülasyon çalışmaları konusunda bilgi ve beceri kazanımı
Dersin İçeriği
Sistem Modelleme ve Simülasyon dersi, dinamik sistemlerin matematiksel modellemesi ve bu sistemlerin tepki analizlerini, her bir sistemin dinamik yapısını anlamaya ve sistem performansını iyileştirmeye yönelik olarak ele almaktadır. Farklı sistemlerin tepki analizi genellikle dinamik sistemlerin bilgisayar simülasyonlarıyla yapılır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Sunumlar ve dağıtılan notlar, kaynak kitaplar Kaynak Kitaplar: 1) System Modeling and Simulation: An Introduction 1st Ed. by Frank L. Severance, Wiley. 2) Modelling and Simulation Exploring Dynamic System Behaviour, Louis G. Birta, Gilbert Arbez, Springer. 3) Modeling and Simulation of Systems Using MATLAB and Simulink, Devendra K. Chaturvedi, CRC Press. 4) Modeling And Simulation Using Matlab - Simulink, 2Nd Ed., DR. SHAILENDRA JAIN, Wiley. 5) The Student Edition of Simulink: Dynamic System Simulation Software for Technical Education, The MathWorks, Prentice Hall. 6) System Simulation Techniques with MATLAB and Simulink, Dingyü Xue, Yang Chen, Wiley.
Notlar
Ek kaynak kitaplar: 1) MATLAB Documentation - MathWorks, Getting Started with MATLAB MATLAB Language Reference Manual Simulink User Manual
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Modelleme ve Simülasyon konusunda bilgi sahibi olur |
ÖÇ02 | Dinamik sistem modelleme ve hareket denkleminin belirlenmesi çalışması yapar |
ÖÇ03 | Hareket denkleminin belirlenen sistemlerin transfer fonksiyonlarını elde eder. |
ÖÇ04 | Dinamik sistem hareket denklemlerini blok diyagramına dönüştürür. |
ÖÇ05 | Blok diyagramı modelini simülasyon ortamında çalıştırır. |
ÖÇ06 | Modellenen sistemde temel kontrol uygulaması yapar |
ÖÇ07 | Simülasyon esaslı kontrol uygulamasında kontrol parametrelerini ayarlar. |
ÖÇ08 | Simülasyonu yapılan sistemin performans incelemesi için grafikler oluşturur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve Makine Mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makine Mühendisliği ve teknolojisi alanlarındaki karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makine Mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makine Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makine Mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi (Makine Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; Makine Mühendisliği alanında etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; Makine Mühendisliği alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranma, Makine Mühendisliği alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Makine Mühendisliği alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Makine Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Makine Mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Makine Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mühendislik Sistemleri Modellemesi ve Simülasyonu | Kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Modelleme ve simülasyona giriş | Kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Matlab ve Programlama Ortamına Giriş | Kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Simulink ve Model Geliştirmeye Giriş | Kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Otobüs-süspansiyon sisteminin modellenmesi ve analizi | Kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Mekanik Sistemlerin Analizi | Kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Sistem Modeli geliştirme | Kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Yazılı sınav | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | DC motor Hız Kontrol Uygulamasının Modellenmesi | Kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Seyir Kontrol Sisteminin Modellenmesi | Kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Sıcaklık Kontrol Uygulamasının Modellenmesi | Kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | DC motor Konum Kontrolünün Modellenmesi | Kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | 3 DOF sistemlerin modellenmesi | Kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Araç Menzil modellemesi | Kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Yarım araba modelleme | Kaynak kitapları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Dönem sonu sınavı | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Dönem sonu sınavı | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |