Genel Bilgi
Kod | RTST716 |
Ad | Yeni Sinema Akımları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi BATU ANADOLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi BATU ANADOLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı; sinemada akımlar konusuna bütünsel ve eleştirel bir yaklaşım geliştirmektir. Derste geleneksel sinema akımlarından sonra 21. Yüzyılda etkili olan yeni sinema akımları tartışılır. Akımların ortaya çıktığı ülkelerdeki politik, ekonomik ve kültürel etmenler sinema endüstrisi bağlamında incelenir.
Dersin İçeriği
1990’lı yılların sonu ve 2000’li yılların başından itibaren farklı ülkelerde ortaya çıkan yeni sinema anlayışları; dijitalleşme, tür sinemasına ve cinsel kimlik yaklaşımlarına yönelik tartışmalar gibi faktörler birçok akımın ortaya çıkmasını sağlamaktadır. Meksika, Romanya ve Yunanistan gibi ülkelerdeki yeni yönetmen kuşağı, Yeni Queer Sinema, Amerikan sinemasındaki minimal denemeler, sinemada başat türleri eğip bükme çabaları ve internet teknolojilerine entegre olmuş sinema akımları, filmler üzerinden tartışmaya açılır. Öğrenciler akımlarla ilgili bir sunum yapar ve dönem sonunda bilimsel bir metin meydana getirirler.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Badley, L., Palmer, R.B., Schneider, J. (2016). Dünya Sinemasında Akımlar (Çev. S. Yılmaz). İstanbul: Doruk. Clarke, J. (2011). Movie Movements: Films that Changed the World of Cinema. Harpenden: Oldcastle.
Notlar
Ahu Antmen 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar Sel Yayınları, 65-78 Pınar Özgökbel-Alman Sineması ve Berlin Okulu Terri Ginsberg, Andrea Mensch-A Companion to German Cinema, Wiley Blackwell Marco Abel-The Counter-Cinema of the Berlin School, Camden House Ulusay, N. (2011). Yeni queer sinema: Öncesi ve sonrası. Fe Dergi, 3(1), 1-15. Küçük, S. (2018). Yeni Queer Sineması Yeniden: Deneysellik, Revizyonizm, Historiyografi, KaosQueer+, 26-36 Richards, A. (2011). Asya Korku Sineması (Çev. O. Gayretli). İstanbul: Kalkedon. Erus, Z., & Gürkan, H. (2013). Toplumsal Cinsiyet ve Sinemaya Yansıması: Yeniden Çekimler Aracılığıyla Japon Ve Amerikan Sinemalarında Kadının Temsiline Bir Bakış. Selçuk İletişim, 7(3), 206-217 Cantaş, A., & Koluaçık, İ. (2023). Kötülüğün sineması, yıkıcı bir sinema: Yeni aşırıcılık. ARTS: Artuklu Sanat Ve Beşeri Bilimler Dergisi(10), 85-109. Kalender, A. B. (2021). Yeni Aşırılığın Auteur Yönetmeni Bir L’enfant Terrible Olarak Gaspar Noé. SineFilozofi, 6(11), 908-927. Johnston, Nessa. "Theorizing “Bad” Sound: What Puts the “Mumble” into Mumblecore?" The Velvet Light Trap, vol. 74 no. 1, 2014, p. 67-79. Project MUSE Filippo, A. S. (2011). A cinema of recession: micro-budgeting, micro-drama, and the "mumblecore" movement. CineAction, (85), 2+. Murphy, JJ. (2016). Looking through a Rearview Mirror Mumblecore as Past Tense. A Companion to American Indie Film (Der. Geoff King). Tüysüz, D. (2021). Mağduriyetin Sineması: Yunan Yeni Dalgası Üzerine Bir İnceleme. Selçuk İletişim, 14(2), 805-831. Erdoğan Tuğran, F. (2021). Performance Of Affects And Imitation Of Emotions: A Study On Babis Makridis’s Pity Film. SineFilozofi, 6(11), 442-454. Aytekin, M. (2020). Politik Kamera: Rumen Yeni Dalga Sinemasında Bakışın İdeolojikleşmesi ve Kadın Bedeninin Temsili. Kadın Çalışmaları Ve Toplumsal Cinsiyet Dergisi, 3(1), 30-60. Aytekin, M. (2022). Çavuşesku’nun Hayaletiyle Hesaplaşmak veya Romanya Yeni Dalga Sinemasında Bir Hatırlama Girişimi: Amintiri din Epoca de Aur. SineFilozofi, 7(Özel Sayı (4), 300-330. Stojanova, C. & Duma, D. (2019). The New Romanian Cinema. Edinburgh University Press. Martin, Michael T., Bruce Paddington, and Francisco Athié. “Mexican Cinema and the ‘Generation of the 1990s’ Filmmakers: A Conversation with Francisco Athié.” Framework: The Journal of Cinema and Media 45, no. 1 (2004): 115–28. Menne, J. (2007). A Mexican “Nouvelle Vague”: The Logic of New Waves under Globalization. Cinema Journal, 47(1), 70–92. Baer, H., & Long, R. (2004). Transnational Cinema and the Mexican State in Alfonso Cuarón’s “Y tu mamá también.” South Central Review, 21(3), 150–168. Coşkun, N. (2001). Yeni Arjantin Sineması. Yeni İnsan Yeni Sinema, 11. Ebert, R. (Haziran 8, 2010). The Remodernist Film Manifesto. https://www.rogerebert.com/roger-ebert/the-remodernist-film-manifesto. MacKenzie, S. (2014). Film Manifestos and Global Cinema Cultures: A Critical Anthology (1st ed.). University of California Press. Totaro, D. (2007). Film on the Internet: Cinema on the Electronic Highway. Offscreen, 11(1). MacKenzie, S. (2014). Film Manifestos and Global Cinema Cultures: A Critical Anthology (1st ed.). University of California Press. Brody, R. (2013). A Few Thoughts on Vulgar Auteurism. https://www.newyorker.com/culture/richard-brody/a-few-thoughts-on-vulgar-auteurism Cartwright, E. (2021). Obsessed with the image: Vulgar auteurism and post-cinematic affect in the late films of Tony Scott. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dodge College of Film and Media Arts.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sinemada akımların kökenlerine ilişkin temel kavramları tanımlar. |
ÖÇ02 | Sinema akımlarının unsurlarını sinema tarihi çerçevesinde açıklar. |
ÖÇ03 | Kültürel, ekonomik ve siyasal gelişmelerin sinema ile olan ilişkisini analiz eder. |
ÖÇ04 | Bir sinema eserini film biçemsel yaklaşım ile değerlendirir. |
ÖÇ05 | Farklı sinema akımları arasında bağlantılar kurarak derinlemesine analiz yapar. |
ÖÇ06 | Sinema ve modern sanat arasındaki ilişkiyi, sanat ve estetik kuramları çerçevesinde değerlendirir. |
ÖÇ07 | Yeni sinema akımlarını eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar. |
ÖÇ08 | Yeni sinema akımları üzerine bilimsel bir makale yazar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerin farklı alanlarında düşünme ve kendi uzmanlık uygulamaları içine uyarlama ve araştırma yapabilme bilgisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinemanın toplum ve kültür ile bağlantılarını kavrayabilir. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema ile teknoloji ve toplum arasındaki ilişkiselliği sorgulayıp, alanın değişen bilimsel dinamiklerini kavrayabilir. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisi arasında bağlantılar geliştirebilir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını organize eder. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri uygun iletişim araçlarıyla aktarır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanatsal, toplumsal, ekonomik ve siyasal gelişmelerle radyo, televizyon, sinema alanı arasında ilişki kurar. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanında edindiği uzmanlık bilgisini ve problem çözme becerisini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Akım Kavramı, Modern Sanat Akımları ve Sinema | Ahu Antmen 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar Sel Yayınları, 65-78. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Berlin Okulu | Pınar Özgökbel-Alman Sineması ve Berlin Okulu Terri Ginsberg, Andrea Mensch-A Companion to German Cinema, Wiley Blackwell Marco Abel-The Counter-Cinema of the Berlin School, Camden House | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Tartışma |
3 | Yeni Queer Sinema | Ulusay, N. (2011). Yeni queer sinema: Öncesi ve sonrası. Fe Dergi, 3(1), 1-15. Küçük, S. (2018). Yeni Queer Sineması Yeniden: Deneysellik, Revizyonizm, Historiyografi, KaosQueer+, 26-36 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Tartışma |
4 | Japon Korku Sineması | Richards, A. (2011). Asya Korku Sineması (Çev. O. Gayretli). İstanbul: Kalkedon. Erus, Z., & Gürkan, H. (2013). Toplumsal Cinsiyet ve Sinemaya Yansıması: Yeniden Çekimler Aracılığıyla Japon Ve Amerikan Sinemalarında Kadının Temsiline Bir Bakış. Selçuk İletişim, 7(3), 206-217 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Gösteri, Soru-Cevap |
5 | Yeni Fransız Aşırılığı | Cantaş, A., & Koluaçık, İ. (2023). Kötülüğün sineması, yıkıcı bir sinema: Yeni aşırıcılık. ARTS: Artuklu Sanat Ve Beşeri Bilimler Dergisi(10), 85-109. Kalender, A. B. (2021). Yeni Aşırılığın Auteur Yönetmeni Bir L’enfant Terrible Olarak Gaspar Noé. SineFilozofi, 6(11), 908-927. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Beyin Fırtınası |
6 | Mumblecore | Johnston, Nessa. "Theorizing “Bad” Sound: What Puts the “Mumble” into Mumblecore?" The Velvet Light Trap, vol. 74 no. 1, 2014, p. 67-79. Project MUSE Filippo, A. S. (2011). A cinema of recession: micro-budgeting, micro-drama, and the "mumblecore" movement. CineAction, (85), 2+. Murphy, JJ. (2016). Looking through a Rearview Mirror Mumblecore as Past Tense. A Companion to American Indie Film (Der. Geoff King). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
7 | Yunan Tuhaf Dalgası | Tüysüz, D. (2021). Mağduriyetin Sineması: Yunan Yeni Dalgası Üzerine Bir İnceleme. Selçuk İletişim, 14(2), 805-831. Erdoğan Tuğran, F. (2021). Performance Of Affects And Imitation Of Emotions: A Study On Babis Makridis’s Pity Film. SineFilozofi, 6(11), 442-454. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Ders notları ve kaynak kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
9 | Rumen Yeni Dalgası | Aytekin, M. (2020). Politik Kamera: Rumen Yeni Dalga Sinemasında Bakışın İdeolojikleşmesi ve Kadın Bedeninin Temsili. Kadın Çalışmaları Ve Toplumsal Cinsiyet Dergisi, 3(1), 30-60. Aytekin, M. (2022). Çavuşesku’nun Hayaletiyle Hesaplaşmak veya Romanya Yeni Dalga Sinemasında Bir Hatırlama Girişimi: Amintiri din Epoca de Aur. SineFilozofi, 7(Özel Sayı (4), 300-330. Stojanova, C. & Duma, D. (2019). The New Romanian Cinema. Edinburgh University Press. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
10 | Yeni Meksika Sineması | Martin, Michael T., Bruce Paddington, and Francisco Athié. “Mexican Cinema and the ‘Generation of the 1990s’ Filmmakers: A Conversation with Francisco Athié.” Framework: The Journal of Cinema and Media 45, no. 1 (2004): 115–28. Menne, J. (2007). A Mexican “Nouvelle Vague”: The Logic of New Waves under Globalization. Cinema Journal, 47(1), 70–92. Baer, H., & Long, R. (2004). Transnational Cinema and the Mexican State in Alfonso Cuarón’s “Y tu mamá también.” South Central Review, 21(3), 150–168. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Soru-Cevap |
11 | Yeni Arjantin Sineması | Coşkun, N. (2001). Yeni Arjantin Sineması. Yeni İnsan Yeni Sinema, 11. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösteri |
12 | Remodernist Film | Ebert, R. (Haziran 8, 2010). The Remodernist Film Manifesto. https://www.rogerebert.com/roger-ebert/the-remodernist-film-manifesto. MacKenzie, S. (2014). Film Manifestos and Global Cinema Cultures: A Critical Anthology (1st ed.). University of California Press. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
13 | Pluginmanifesto | Totaro, D. (2007). Film on the Internet: Cinema on the Electronic Highway. Offscreen, 11(1). MacKenzie, S. (2014). Film Manifestos and Global Cinema Cultures: A Critical Anthology (1st ed.). University of California Press. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
14 | Kaba Auteurism | Brody, R. (2013). A Few Thoughts on Vulgar Auteurism. https://www.newyorker.com/culture/richard-brody/a-few-thoughts-on-vulgar-auteurism Cartwright, E. (2021). Obsessed with the image: Vulgar auteurism and post-cinematic affect in the late films of Tony Scott. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dodge College of Film and Media Arts. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Soru-Cevap |
15 | Öğrenci Sunumları | Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
16 | Final Sınavı | Ders notları ve kaynak kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Ödev |
17 | Final Sınavı | Ders notları ve kaynak kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 30 | 30 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |