Genel Bilgi
Kod | RTST715 |
Ad | Toplumsal Cinsiyet ve Medya |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NÜKET ELPEZE ERGEÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. NÜKET ELPEZE ERGEÇ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı; öğrencilere toplumsal cinsiyete ilişkin temel kavramlar ve kuramsal yaklaşımlar çerçevesinde, kadının toplumdaki yerine ve medyadaki temsiline ilişkin bilgiler kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Toplumsal cinsiyetin medyada temsil ediliş biçimleri.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Kuhn, A. (1982). Women’s Pictures: Feminism and Cinema. London: Routledge and Kegan Paul.
Notlar
Kadın Bakış Açısından 1980’ler Türkiye’sinde Kadın – Şirin Tekeli
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Medyada kadının temsilinin yorumlanması |
ÖÇ02 | Medya toplumsal cinsiyet temsilinin yorumlanması |
ÖÇ03 | Ataerkil söylem ile cinsiyetçi medya politikaları arasında bağlantı kurulması |
ÖÇ04 | Kadın ve erkeklerin medyadaki temsillerinin karşılaştırılabilmesi |
ÖÇ05 | Toplumsal cinsiyetin toplum yaşamdan medyaya aktarımının değerlendirilebilmesi |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerin farklı alanlarında düşünme ve kendi uzmanlık uygulamaları içine uyarlama ve araştırma yapabilme bilgisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinemanın toplum ve kültür ile bağlantılarını kavrayabilir. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema ile teknoloji ve toplum arasındaki ilişkiselliği sorgulayıp, alanın değişen bilimsel dinamiklerini kavrayabilir. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisi arasında bağlantılar geliştirebilir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını organize eder. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri uygun iletişim araçlarıyla aktarır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanatsal, toplumsal, ekonomik ve siyasal gelişmelerle radyo, televizyon, sinema alanı arasında ilişki kurar. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanında edindiği uzmanlık bilgisini ve problem çözme becerisini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse ilişkin tanıtım ve beklentiler | araşatırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Toplumsal cinsiyet kavramına genel bakış | H. Kuruoğlu. Toplumsal Cinsiyet ve Medya. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım2014, pp.352 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Tarihsel süreçte toplumda kadın | Ahmed, S. (2009). Bu Öteki ve Başka Ötekiler. Cogito, 58, 173- 192. Ahmed, S. OYUNU BOZMAK: FEMİNİZM VE MUTLULUĞUN TARİHİ1. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | 2000li yıllarda kültürel yapı içinde kadının yeri | Acar Feride (1990) Türkiyede İslamcı Hareket ve Kadın-Kadın dergileri ve Bir Grup Üniversite Öğrencisi Üzerinde Bir İnceleme. Şirin Tekeli (Der.) Kadın Bakış Açısından 1980'ler Türkiye'sinde Kadınlar, (s. 69-87) içinde. İstanbul: İletişim yayınları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Reklamlarda cinsiyetçilik | Bal, S . (2014) Reklamların Eskimeyen Yüzü Muhteşem Annelik Anneler Günü Reklamları Örneği . Ankara Üniversitesi İlef Dergisi , 1 (2) , 59-85 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Cinsiyetçi roller üzerine | Günay, G.,Bener, Ö. (2011). Kadınların toplumsal cinsiyet rolleri çerçevesinde aile içi yaşamı algılama biçimleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 153(153). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Cinsiyetçi işbölümü | ARABACI, B. Toplumsal Cinsiyet Rolleri Bağlamında Cinsiyete Dayalı İşbölümü ve Çalışan Kadın Türkiyede ve Dünyada KadınAraştırmaları 50 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | - | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Erkeklik ve toplumsal cinsiyet | Kimmel, M Homofobi Olarak Erkeklik Toplumsal Cinsiyet Kimliğinin İnşasında Korku, Utanç ve Sessizlik Fe Dergi 5 2013 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | Sinemada toplumsal cinsiyet üretimi | BKırel S (2010) Ertem Eğilmezin Namuslu Filminden Hareketle Seksenlerin Toplumsal Alanında ve Popüler Sinemasında Egemen Değerlerini ve Sinemadaki Temsillerini Sorgulamak Kurgu Online International Journal of Communication Studies 2 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | Siyasette kadın | Sancar, S. (2009) Türkiyede Feminist Çalışmaların Siyaset Bilimine Etkisi. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 40, Mart, 119- 132. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Popüler kültürde ve toplumsal iletişimde cinsiyetçilik | Ünlü, D . (2019). Kişilerarası İletişim Sürecinde Toplumsal Cinsiyet Kimliği Kalıpyargılarının Belirlenmesi: İletişim Kaynağının Beden Dili Üzerinden Bir İnceleme . Erciyes İletişim Dergisi , 6 (1) , 243- 262 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | Haber medyasında cinsiyetçilik | Liebet von Zoonen, Medyaya Feminist Yaklaşımlar Medya Kültür Siyaset der S. İrvan, Ark, Ankara, 1997 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Toplumsal cinsiyet ve şiddet | N. ELPEZE ERGEÇ. TEORİ VE DÜŞÜNCEDEŞİDDETKADINA ŞİDDET VEMEDYA. : literaturkacademia2020 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Hall’ın bakışında temsil stratejileri | Hall, S. (2008). Kültürel Çalışmalar ve Teorik Mirası. Çelenk, S. (der.) içinde. İletişim Çalışmalarında Kırılmalar ve Uzlaşmalar. Ankara: De Ki Basım Yayım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Öğrenci sunumları | Şirin Tekeli, Kadınlar için, Alan yayıncılık, İstanbul, 1998 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavı | - | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |