Genel Bilgi
Kod | FBE713 |
Ad | Fen Eğitiminde İşbirlikli Öğrenme: Kuram ve Uygulamaları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ÖZGECAN TAŞTAN KIRIK |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders kuramsal ve uygulama olmak üzere iki bölümden oluşmaktadır. Kuramsal bölümde öğrenciler işbirlikli öğrenme yönteminin genel özelliklerini ve kuramsal temelini kavrayacaklardır. Uygulama bölümünde ise ilgili literatür taranarak ortaokul fen dersinde bir konunun öğretilmesine yönelik olarak bir işbirlikli öğrenme ortamı tasarlayarak yöntemi uygulama fırsatı bulacaklardır. Uygulama süreciyle hedeflenen, öğrencinin yöntemi deneyimlemesi ve çalışmasını bilimsel bir araştırmaya dönüştürerek makale formatında raporlaştırmasıdır. Özgün çalışmaların yayınlanması mümkün olabilecektir. Bu süreç aynı zamanda öğrencinin tez çalışması için bir ön deneyim olarak kabul edilebilir.
Dersin İçeriği
İşbirlikli öğrenme yöntemi neden gereklidir, Hangi kuramları temel alır, İşbirlikli öğrenmenin temel prensipleri , İşbirlikli öğrenme gruplarının temel özellikleri , Yöntemi uygularken sınıftaki ses düzeyi, dikkat, zaman, materyal ve enerji yönetimi , Sosyal beceriler, İşbirlikli öğrenme ortamında öğrencileri değerlendirme ve notlandırma, Ödüllendirme sistemi, İşbirlikli öğrenme yöntemleri, Rekabet ve ödül olmadan öğrencileri güdüleme, İşbirlikli öğrenme ortamında öğretmen ve öğrencinin sözel davranışları
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Kagan, S., & Kagan, M. (2009). Kagan Cooperative Learning. San Clemente, CA: Kagan Publishing
Notlar
Johnson, D.W. & Johnson, R.T. (1989). Cooperation and competition. Interaction Book Company
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İşbirlikli öğrenme yönteminin hangi kuramlara dayandığını açıklar. |
ÖÇ02 | İşbirlikli öğrenmenin temel prensiplerini ifade eder. |
ÖÇ03 | İşbirlikli öğrenme yönteminin gerektirdiği ve geliştirdiği sosyal becerileri tanır. |
ÖÇ04 | İşbirlikli öğrenme ortamında öğrencileri değerlendirme sürecini açıklar. |
ÖÇ05 | İşbirlikli öğrenme yöntemi uygulaması sırasında sınıftaki ses düzeyi, zaman ve materyal yönetim sürecini açıklar. |
ÖÇ06 | İşbirlikli öğrenme yöntemlerini tanır. |
ÖÇ07 | Fen Bilimleri dersinde 5-8. Sınıf düzeyinde işbirlikli öğrenme ortamı tasarlayarak uygular. |
ÖÇ08 | Uyguladığı işbirlikli öğrenme ortamı tasarımının etkiliğini değerlendirir ve raporlaştırır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen Bilimlerinde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar ve uygular | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen Eğitimine ilişkin temel bilgi ve becerilere sahiptir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen eğitimi kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uzmanlık düzeyinde tasvir eder. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen eğitimi konu alanlarındaki bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen eğitimi bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirir. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde uygular | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki fen eğitimine yönelik uygulamaları eleştirir. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. | 5 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve teknikleri uygular. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları yeni bakış açılarıyla sorgular. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Teknolojik gelişmeleri takip eder. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Fen eğitimi alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyündeki dilleri kullanır | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin işlenişi ve içeriği hakkında genel bilgilendirme *Bölüm 2: İşbrilikli öğrenmeye (İÖ) neden gereksinim duyarız | İlgili kitap bölümünün özetinin yazılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | *Bölüm 1: İÖ yöntemlerinin önemi *Bölüm1: Sıkça sorulan sorular *Bölüm 3: Araştırmalar ne diyor | İlgili kitap bölümünün özetinin yazılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | *Böl 4: İÖ neden işe yarar (İşbirlikli öğrenmeyi destekleyen teoriler) | İlgili kitap bölümünün özetinin yazılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Böl 2: İÖ ve küçük grup çalışması arasındaki farklar - Böl 3: İÖ'yi yapılandırmak | İlgili kitap bölümünün özetinin yazılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Böl 3: İÖ'de öğretmenin rolü, Böl 12: İÖ sırasında öğretmen ve öğrencinin sözel davranışları | İlgili kitap bölümünün özetinin yazılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Böl 5: Başarı için 5 anahtar | İlgili kitap bölümünün özetinin yazılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Böl 15: Değerlendirme ve notlandırma | İlgili kitap bölümünün özetinin yazılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | ödev | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | İÖ yöntemleri: Öğrenci takımları başarı grupları, ayrılıp birleşme, birlikte öğrenme, grup araştırması, takım-oyun-turnuva | İlgili kitap bölümünün özetinin yazılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Makale: İÖ ile ilgili öğretmen yansıtmaları | İlgili makale özetinin yazılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Makale: Sınıfta İÖ'yi uygulamak için gereken öğretmen yeterlikleri | İlgili makale özetinin yazılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Makale: Yüz yüze İÖ'nin etkileri üzerine meta-analiz | İlgili makale özetinin yazılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Böl 7: İÖ'den kim ne kazanır | İlgili kitap bölümünün özetinin yazılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | İÖ 'nin kullanıldığı bir fen ders planı incelemesi (ulusal tezlerin incelenmesi yoluyla) | Ulusal tezlerin taranması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Öğrencilerin İÖ araştırma deneyimleri hakkında yansıtmaları | Rapor özeti yazımı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | final ödevi | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | final ödevi | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |