Genel Bilgi
Kod | FBE805 |
Ad | Fen Eğitiminde Yaratıcı Düşünme |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FATİH MATYAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. FATİH MATYAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Fen eğitiminde yaratıcılık, yaratıcı düşünme ve yaratıcılığı etkileyen değişkenlerin ne olduğu tanıtılarak, yaratıcılıkta zeka ve bilginin öneminin öğretilmesi, yaratıcı düşünme tekniklerinin öğretimini amaçlar.
Dersin İçeriği
Bilimsel yaratıcılığın tanımı, bilimsel yaratıcılığı etkileyen faktörler, bilimsel yaratıcılığın fen eğitimi programındaki yeri, bilimsel yaratıcılık ve fen eğitim ilişkisi, bilimsel yaratıcılığın ölçülmesi, bilimsel yaratıcılığı geliştirme etkinlikleri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Yaratıcı Düşünme Sanatı -Pegasus Yayınları (Yazar: Rod Judgins)
Notlar
Yaratıcı Düşünce -Koridor Yayıncılık- Michael Michalko
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Fen Eğitiminde yaratıcılığın önemini ve amacını açıklar |
ÖÇ02 | Fen eğitimde bilimsel yaratıcılığın öğretiminin önemini bilir. |
ÖÇ03 | Fen derslerinde bilimsel yaratıcılığın öğrenci başarısına etkisini bilir |
ÖÇ04 | Fen öğretiminde bilimsel yaratıcılığı geliştirme tekniklerini bilir |
ÖÇ05 | Fen öğretiminde yaratıcılık ve bilimsel süreç becerilerini bilir |
ÖÇ06 | Bilimsel yaratıcılık ve bilimin doğası ilişkisini bilir |
ÖÇ07 | Fen dersine yönelik bir bilimsel yaratıcılıkla ilgili ders planı hazırlamayı bilir |
ÖÇ08 | Hazırladığı ders planını sunar |
ÖÇ09 | Bilimsel yaratıcılığın ölçer |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen Bilimlerinde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar | 3 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fen eğitimi ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejilerini etik çerçevesinde araştırı ve uygular. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen eğitimi kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar. | |
PÖÇ04 | Belirsiz | Lisans ve yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uzmanlık düzeyinde tasvir eder. | |
PÖÇ05 | Belirsiz | Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. | 5 |
PÖÇ06 | Belirsiz | Fen eğitimi konu alanlarındaki bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen eğitimi bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki fen eğitimine yönelik uygulamaları eleştirir. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve teknikleri uygular. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. | 4 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları yeni bakış açılarıyla sorgular. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Fen Eğitimi alanındaki eğitim ve öğretim etkinliklerini geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir, süreç içinde sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler. | 3 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili yeni ve özgün fikirler üretir, yaratıcı ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Fen eğitimi alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyündeki dilleri kullanır | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel yaratıcılık nedir? | ilgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Bilimsel ve sanatsal yaratıcılık nedir? | ilgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Bilimsel yaratıcılığı etkileyen faktörler | ilgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Yaratıcılık ve fen eğitimi | ilgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Yaratici düsünme becerisi | ilgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Yaratıcı düşünme becerisi alt boyutları | ilgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Akıcılık, esneklik, ayrıntılılık, orjinallik | ilgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara sınav | Tüm konuların çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
9 | Bilimsel yaratıcılık ve fen eğitim ilişkisi | ilgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Yaratıcılık ve bilimin doğası | ilgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Yaratıcılık ve çevre ilişkisi | ilgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Yaratıcılık ve Bilimsel süreç becerileri | ilgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Yaratıcı düşünmeye yönelik fen dersi planlama | ilgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Yaratıcı düşünmeye yönelik fen dersi sunma | ilgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Yaratıcı düşünme ölçekleri | ilgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yaratıcı düşünme ölçeklerinin yaygınlığı | ilgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Tüm konuların çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 9 | 126 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 9 | 9 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 197 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,88 | ||
AKTS | 8 AKTS |