Genel Bilgi
Kod | MK550 |
Ad | Advanced Material Selection Techniques |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NECDET GEREN |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin temel amacı yükleme, çalışma şartları gibi temel ürün fonksiyonlarını belirleyen unsurlar ile üretim yöntemi, kesit şekli gibi malzeme seçimini etkileyen faktörleri dikkate alarak optimum malzeme seçimini sağlayan yöntemleri vermektir.
Dersin İçeriği
1-GİRİŞ, 2-MÜHENDİSLİK MALZEMELERİ VE ÖZELLİKLERİ, 3-MALZEME SEÇİM ÇİZELGELERİ, 4-MALZEME ŞEKİLSİZ SEÇİMİ, 5-VAKA ÇALIŞMALARI 6-MALZEME VE ŞEKİL SEÇİMİ, 7-VAKA ÇALIŞMALARI, 8-VAKA ÇALIŞMALARI, 9-MALZEME İŞLEME VE TASARIM, 10-VAKA ÇALIŞMALARI, 11-MADDESEL MÜLKİYET VERİLERİNİN KAYNAKLARI, 12-VAKA ÇALIŞMALARI, 13-MALZEME, ESTETİK VE ENDÜSTRİYEL TASARIM, 14-DEĞİŞİM KUVVETLERİ.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Materials Selection in Mechanical Design M.F. Ashby.2nd-3rd Editions. The metals databook, Alok Nayar, McGraw Hill Properties of Materials for Mechanical Design, A. Esin, Middle East Tech. univ. Gaziantep
Notlar
Materials Selection in Mechanical Design M.F. Ashby.2nd-3rd Editions. The metals databook, Alok Nayar, McGraw Hill Properties of Materials for Mechanical Design, A. Esin, Middle East Tech. univ. Gaziantep
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mühendislik malzemeleri ve genel özelliklerini bilir |
ÖÇ02 | Konvansiyonel malzeme seçim tekniklerini bilir. |
ÖÇ03 | Ashby tarafından önerilen ileri malzeme seçim yöntemi ile konvansiyonel seçim yöntemleri arasındaki farkı kavramıştır. |
ÖÇ04 | Mühendislik uygulamalarında malzeme seçimi için kullanılması gereken malzeme seçim diyagramlarını kullanmayı bilir. |
ÖÇ05 | Malzeme kesit şeklini dikkate almayan malzeme seçme tekniğini uygulayarak malzeme seçebilir. |
ÖÇ06 | Malzeme kesit şeklini dikkate alarak malzeme seçebilir. Malzeme üretim tekniğini dikkate alan malzeme seçme tekniğini uygular. |
ÖÇ07 | Malzeme üretim tekniğini dikkate alan malzeme seçme tekniğini uygular. |
ÖÇ08 | Ürün fonksiyonlarını, malzeme kesit şeklini, üretim biçimini veya bunların kombinasyonlarını dikkate alarak optimum mühendislik malzemelerini seçebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında en son gelişmeler dâhil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygulama ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirme ve bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzmanlık alanında çalışanlarla ve daha geniş bilimsel ve sosyal topluluklarla yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Literatür araştırması yapabilir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | "GİRİŞ, dersin amacı, tasarımda malzeme, mühendislik malzemelerinin evrimi. TASARIM SÜRECİ; Tasarım türleri, teknik sistemler, tasarım süreci, Tasarım araçları ve malzeme verileri, işlev, malzeme, şekil ve süreç, Örnek Olay Çalışması . | Kaynak kitap-Chapter 1-2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | MÜHENDİSLİK MALZEMELERİ VE ÖZELLİKLERİ; Mühendislik malzemelerinin sınıfları, malzeme özelliklerinin tanımları. | Kaynak kitap-Chapter 3 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | MALZEME SEÇİM Çizelgeleri; Malzeme özelliklerinin görüntülenmesi, Malzeme özellik çizelgeleri. | Kaynak kitap-Chapter 4 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | ŞEKİLSİZ MALZEME SEÇİMİ; Performans endeksleri, malzeme seçme prosedürü, çoklu kısıtlamalar, Çoklu tasarım hedefleri. | Kaynak kitap-Chapter 5 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
5 | "VAKA ÇALIŞMALARI; Şekilsiz malzeme seçimi " | Kaynak kitap-chapter 6 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | MALZEME VE ŞEKİL SEÇİMİ; Şekil faktörleri, şekilleri içeren performans indeksleri, mikroskobik şekil faktörleri, malzeme özellik çizelgelerinde şekillendirilmiş malzemeler. " | Kaynak kitap-Chapter 7 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | VAKA ÇALIŞMALARI; Malzeme ve şekil seçimi " | Kaynak kitap-chapter 8, | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Beyin Fırtınası |
8 | DURUM ÇALIŞMALARI; Malzeme ve şekil seçimi | Kaynak kitap-chapter 8, | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Beyin Fırtınası |
9 | MALZEME İŞLEME VE TASARIM; Süreç kataloğu ve tasarım üzerindeki etkileri, Süreç nitelikleri ve sistematik süreç seçimi, süreç seçim çizelgeleri, süreç maliyeti, eşleştirme. | Kaynak kitap- Chapter 9 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | DURUM ÇALIŞMALARI; süreç seçimi | Kaynak kitap-Chapter 10, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
11 | "MADDİ MÜLKİYET VERİLERİNİN KAYNAKLARI; Veri genişliğine karşı veri hassasiyeti, veri kaynaklarının basılı kopyası, yazılım olarak veritabanları, uzman sistemler, verileri kontrol etme ve tahmin etme yolları, " | Kaynak kitap-Chapter 11 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | DURUM ÇALIŞMALARI; Malzeme veri kaynaklarının kullanımı | Kaynak kitap-chapter 12 | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Tartışma |
13 | MALZEME, ESTETİK VE ENDÜSTRİYEL TASARIM; Estetik ve endüstriyel tasarım, vaka çalışmaları. | Kaynak kitap- Chapter 13, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | "DEĞİŞİM İÇİN KUVVETLER; piyasa çekişi, bilim baskısı, enerji ve çevre, geri dönüşüm ve yeniden kullanım baskısı. " | Kaynak kitap- Chapter 14, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | 9. veya 10. hafta da vize sınavı | kaynak kitap ve ders ile ilgili tüm ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
16 | 16. haftada final sınavı | kaynak kitap ve ders ile ilgili tüm ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Bütünleme sınavı | Kaynak kitap ve ders ile ilgili tüm ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |