Genel Bilgi
Kod | MK519 |
Ad | Temperature Measurement and Control |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ORHAN BÜYÜKALACA |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilere çeşitli sıcaklık ölçüm yöntemlerini ve kontrol algoritmalarını öğretmek.
Dersin İçeriği
Ölçüm ile ilgili temel terimler, termodinamiğin temel yasaları, ısı transferi ve akışkanlar mekaniği, sıcaklık ölçekleri, termometrelerin sınıflandırılması, temaslı termometreler, optik termometreler, bilgisayar kontrollü ölçüm ve kontrol.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Ders notları öğrencilere haftalık olarak dağıtılır.
Notlar
1) Temperature Measurement, L. Michalski, K. Eckersdorf, J. McGhee, John Wiley & Sons. 2) Temperature measurement & Control, J.R Leigh, Peter Peregrinus Ltd. 3) Advanced Temperature Measurement and Control, G. K. McMillan, International Society of Automation. 4) Instrumentation Reference Book, B.E. Noltingk, Butterworths & Co.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel ölçüm ve kontrol bilgisi edinir. |
ÖÇ02 | Sıcaklık ile ilgili terimleri anlar. |
ÖÇ03 | Farklı sıcaklık skalaları hakkında bilgi edinir. |
ÖÇ04 | Optimum sıcaklık ölçüm ve kontrol sistemini seçebilme yeteneği kazanır. |
ÖÇ05 | Farklı sıcaklık ölçüm sistemlerinin mekanizmasını kavrar. |
ÖÇ06 | Bilgisayar kontrollü sıcaklık ölçümü ve kontrolünü tasarlar. |
ÖÇ07 | Hata analizi yapabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında en son gelişmeler dâhil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir. | 5 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygulama ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirme ve bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzmanlık alanında çalışanlarla ve daha geniş bilimsel ve sosyal topluluklarla yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Literatür araştırması yapabilir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ölçüm ve kontrol ile ilgili temel terimler | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Termodinamiğin temel yasaları, ısı transferi ve akışkanlar mekaniği | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Sıcaklık ölçekleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Sıcaklık ölçümüne giriş, termometrelerin sınıflandırılması | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Cam termometreler | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
6 | Dilatasyon termometreleri, bimetal termometreler | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
7 | Sıvı dolu termometreler, buhar basıncı termometreleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Gaz termometreleri, sıcaklık göstergeleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Termokupllar ve bilgisayar kontrollü ölçüm | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
11 | Direnç termometreleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Yarı iletken termometreler | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Kuvars termometreler, fiber optik termometreler, ultrasonik termometreler | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Piranometreler | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
16 | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |