Genel Bilgi
Kod | EEE103 |
Ad | Calculus I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAYRULLAH AYIK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Sibel DOĞRU AKGÖL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Mühendislik matematiğinin temel konularından limit, türev ve integralin matematiksel bir bütünlük içinde verilmesi
Dersin İçeriği
Limit, limit tanımı, sonsuzda limit. Türev kavramı, türev tanımı, türev alma kuralları, örtük türev alma, ilintili değişimler. Maksimum ve minimum, konkavlık, eğri çizimi, optimizasyon. Alan problemi, belirli integral, Calculusun temel teoremi, yerine koyma kuralı. Transendental fonksiyonlar, türevleri ve integralleri, belirsiz limitler ve L Hospital kuralı. Kısmi integraller ve diğer integral alma yöntemleri.
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
Calculus, Soo T. Tan
Notlar
Internet bazlı kaynaklar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Her türlü fonksiyonu tanır. |
ÖÇ02 | Limit kavramını anlar ve limit hesaplayabilir. |
ÖÇ03 | Türevin geometrik ve fiziksel anlamını kavrar, tanımını yazar. |
ÖÇ04 | Türev kurallarını tanımlar ve her türlü fonksiyonun türevini hesaplar. |
ÖÇ05 | Fonksiyonların grafiklerini çizer. |
ÖÇ06 | Türev kullanarak limit hesaplar ve maksimum-minimum problemlerini çözer. |
ÖÇ07 | Belirli integrali tanımlar, uygun yöntemlerle fonksiyonların belirsiz integrallerini bulur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini ve programlama bilgilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik-Elektronik mühendisliği bilgilerini mesleğe özgü alet ve cihazlar üzerinde uygulayabilme | 4 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İçinde yaşadığı toplumun, dünyanın ve çağın, bilimsel, sosyal, tarihi, ekonomik ve politik olguları hakkında farkındalık |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Fonksiyonlara giriş | Ders notu Hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Limit kavramı, limit tanımı | Ders notu Hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Sonsuzda limit, limit olarak sonsuz, süreklilik | Ders notu Hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Teğet problemi, türev tanımı | Ders notu Hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Türev alma formülleri, trigonometrik fonsksiyonların türevleri | Ders notu Hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Zincir kuralı, yüksek dereceli türevler, kapalı fonskiyon türevi | Ders notu Hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Fonksiyon grafiği çizimi, uygulamalı optimizasyon problemleri | Ders notu Hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Sınav Sorusu Hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | Alan problemi, belirli integral ve özellikleri | Ders notu Hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Calculusun temel teoremi, belirsiz integral, değişken değiştirme kuralı | Ders notu Hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Üstlü ve logaritmik fonksiyonlar | Ders notu Hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Ters trigonometrik fonskiyonlar, limit belirsizlikleri ve LHospital kuralı | Ders notu Hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Kısmi, trigonometrik integralller, trigonometrik değişken değiştirme | Ders notu Hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Rasyonel fonksiyonların integralleri, rasyonelleştiren değişken değiştirme | Ders notu Hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Konu tekrarı | Ders notu Hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav Sorusu Hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav Sorusu Hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 122 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,88 | ||
AKTS | 5 AKTS |