Genel Bilgi
Kod | EEE213 |
Ad | Semiconductor Devices |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İLYAS EKER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. İLYAS EKER
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Yarıiletken malzemelerin oluşturulması, yapıları, özellikleri, çalışma prensipleri hakkındaki bilgilerin bir bütünlük içerisinde verilmesi
Dersin İçeriği
Yarıiletken malzemeler, kristal oluşumlar, yarıiletkenlerin gelişimi, atomlar ve elektronlar, Bohr modeli, Guantum mekaniği, katı yarıiletkenlerde enerji bantları ve kuvvetler, yarıiletkenlerde yük taşıyıcıları, elektronlar ve boşluklar, iletkenlik ve hareketlilik, ansızın oluşan taşıyıcılar, fotodetektörler, p-n diyotları, tünel diyotları, fotodiyotlar, ışık yayan diyotlar. Alan etkili transistörler. Akım etkili transistörler. Mikroçipler ve fabrikasyonu. Büyük ebatlı devreler.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Katı Hal Elektronic Cihazlar
Notlar
Yarıiletken Malzemeler ve Yarıiletken Cihaz Özellikleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İletken, yarıiletken ve yalıtkanlar temel özellikleri öğrenir |
ÖÇ02 | Saf ve katıklı N ve P tipi yarıiletkenlerin atomik yapıları ve özellikleri hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Diyotların özellikleri ve çalışma prensipleri kavrar |
ÖÇ04 | Transistör çeşitleri ve çalışma prensiplerini anlatır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini ve programlama bilgilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik-Elektronik mühendisliği bilgilerini mesleğe özgü alet ve cihazlar üzerinde uygulayabilme | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İçinde yaşadığı toplumun, dünyanın ve çağın, bilimsel, sosyal, tarihi, ekonomik ve politik olguları hakkında farkındalık | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İletken, yarıiletken ve yalıtkanlar, yarıiletkenlerin tarihçesi, kaynak kitabın tanıtılması (Streetman, B.G. and Benarjee, S.K., Solid State Electronic Devices, Prentice Hall) | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitaplarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | İletken, yarıiletken ve yalıtkanların atomik yapıları ve enerji diyagramları | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitaplarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Yarıiletkenlerde enerji taşıyıcıları, elektronlar ve boşluklar | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitaplarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Saf ve katkılı yarıiletkenler | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitaplarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | N tipi yarıiletkenler, özellikleri, matematiksel modelleri, elektron ve boşluk dağılımları | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitaplarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | P tipi yarıiletkenler, özellikleri, matematiksel modelleri, elektron ve boşluk dağılımları | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitaplarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | İletkenlik ve yüklerin hareketliliği | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitaplarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Klasik yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | P-N malzemeler ve Diyotlara giriş | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitaplarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Diyotlar, akım gerilim karakteristikleri | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitaplarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Diyotların düz ve ters bağlanması, diyot çeşitleri ve özellikleri, devrede kullanılmaları | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitaplarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Transistörlere giriş, temel özellikleri, diyotlar ile farkları | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitaplarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Akım kontrollü Transistörler ( BJT), temel özellikleri, | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitaplarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | FET (MOSFET) tipi transistörler, | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitaplarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | FET çeşitleri, özellikleri, akım ve gerilim analizleri | Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitaplarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Klasik yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |