Genel Bilgi
Kod | EEE419 |
Ad | Programmable Logic Controllers |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ULUS ÇEVİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ULUS ÇEVİK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Programlanabilir Mantık Denetleyicilerin (PLC) ve bunların mimarilerinin tanıtılması. Kontrol sistemlerinin kavratılması. PLC programlama yeteneğinin kazandırılması.
Dersin İçeriği
PLC lere giriş. PLC mimarisi. Kontrol sistemini oluşturan elemanlar, röleler ve kontrol. PLC ler ve kotrol, Merdiven diyagramları. PLC lerin kontrol devrelerine uygulanması. PLC fonksiyonları (zamanlayıcılar, sayıcılar, kontrol röleleri). Kontrol devrelerinde reset işlemleri. PLC lerin fiziksel parçaları ve operasyonları. PLC programlama araçları. Uygulama için PLC seçimi. İleri programlama teknikleri. PLC sistemlerinde hız ve bunu etkileyen faktörler. Kesmeler.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
The PLC Workbook, K. Clements-Jewery, W. Jeffcoat, Prentice Hall.
Notlar
İnternet kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | PLC mimarisini kavrar, |
ÖÇ02 | PLC programlama yöntemlerini tanır, |
ÖÇ03 | PLC çevre birimlerini tanır ve kullanır, |
ÖÇ04 | Algoritma geliştirir, bu algoritmaları PLC programlama yöntemlerini kullanarak yazılıma dönüştürür. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisine sahip olur. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini ve programlama bilgilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahip olur. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir. | 1 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi edinir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibi olur. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik-Elektronik mühendisliği bilgilerini mesleğe özgü alet ve cihazlar üzerinde uygulayabilme becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İçinde yaşadığı toplumun, dünyanın ve çağın, bilimsel, sosyal, tarihi, ekonomik ve politik olguları hakkında farkındalık edinir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | PLC lere giriş, PLC mimarisi | Gerek yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Kontrol sistemini oluşturan elemanlar, röleler ve kontrol | Önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | PLC ler ve kontrol, Merdiven diyagramları | Önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | PLC lerin kontrol devrelerine uygulanması | Önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | PLC fonksiyonları (zamanlayıcılar, sayıcılar, kontrol röleleri) | Önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Kontrol devrelerinde reset işlemleri | Önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Önceki konuların tekrarı | Önceki dersin gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
8 | Ara Sınav | Önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
9 | PLC programlama araçları | Önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Uygulama için PLC seçimi | Önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | İleri programlama teknikleri | Önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | PLC sistemlerinde hız ve bunu etkileyen faktörler | Önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Kesmeler | Önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Genel tekrar | Önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Konuların Genel tekrarı | Önceki dersin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önceki dersin gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önceki dersin gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 116 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,64 | ||
AKTS | 5 AKTS |