Genel Bilgi
Kod | EEE433 |
Ad | Power Electronics I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET UĞRAŞ CUMA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MEHMET UĞRAŞ CUMA
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilere güç elektroniği yarı iletken elemanlarını ve karakteristiklerini tanıtmak, güç elektroniği uygulamalarını kavratmak ve temel güç elektroniği sistemlerinin PSCAD/EMTDC simulasyon programında modellenmesini göstermektir.
Dersin İçeriği
Güç elektroniği sistemleri ve uygulamaları. Güç elektroniği yarıiletken elemanları ve karakteristikleri. Güç elektroniği yarıiletken elemanlarının koruma yöntemleri. Güç elektroniği yarıiletken elemanlarının soğutma sistemlerinin analizi ve dizaynı. Doğrultucu devreleri. PSCAD/EMTDC simülasyon progamıyla modelleme.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
M. H. Rashid, Power Electronics Handbook
Notlar
Ders Notları, Ders Sunumları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Güç elektroniği yarıiletken elemanlarını ve karakteristiklerini tanır |
ÖÇ02 | Güç elektroniği yarıiletken elemanlarının koruma devrelerini (snubber) tasarlar |
ÖÇ03 | Güç elektroniği elemanlarının termal modellemesini gerçekleştirir |
ÖÇ04 | Güç elektroniği elemanlarının soğutma sistemlerinin tasarımını ve analizini yapar |
ÖÇ05 | Tek faz ve üç faz doğrultucu devrelerini tasarlama ve analizlerini yapar |
ÖÇ06 | PSCAD/EMTDC simülasyon programıyla temel doğrultucu devrelerinin simülasyonunu gerçekleştirir |
ÖÇ07 | Güç elektroniği sistemleri ve uygulama alanlarını tanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini ve programlama bilgilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik-Elektronik mühendisliği bilgilerini mesleğe özgü alet ve cihazlar üzerinde uygulayabilme | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İçinde yaşadığı toplumun, dünyanın ve çağın, bilimsel, sosyal, tarihi, ekonomik ve politik olguları hakkında farkındalık | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Güç Elektroniğine Giriş - Güç elektroniği sistemleri: Amaçları ve Uygulamaları | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Güç Elektroniği Yarıiletken Elemanları ve Karakteristikleri | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Tristörler - Karakteristileri, Açma ve Kapama Yöntemleri | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Tristörler - Komutasyon Yöntemleri | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Güç Elektroniği Yarıiletken Elemanlarının Koruması - di/dt, dv/dt Koruması | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Güç Elektroniği Yarıiletken Elemanlarının Koruması - Snubber Devreleri ve Dizaynı | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Güç Elektroniği Yarıiletkenlerinin Soğutma Sistemlerinin Analizi ve Dizaynı - Güç Elektroniği Elemanlarındaki Güç Kayıpları, Güç elektroniğ Elemanlarının Durgun ve Anlık Durumlardaki Termal Modellenmesi | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Arasınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Güç Elektroniği Yarıiletkenlerinin Soğutma Sistemlerinin Analizi ve Dizaynı - Güç Elektroniği Elemanlarının Soğutma Sistemlerinin Analizi ve Tasarımı | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | PSCAD/EMTDC Simülasyon Programına Giriş | PSCAD Manual | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Doğrultcu Devreleri - Tek Fazlı Yarım Dalga Doğrultucu Devreleri, Çalışma Prensipleri, Akım ve Gerilim Dalga Formları ve Dizayn Faktörleri | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Doğrultucu Devreleri - Tek Fazlı Köprü ve Üç Fazlı Yarım Dalga Doğrultucu Devreleri, Çalışma Prensipleri, Akım ve Gerilim Dalga Formları ve Dizayn Faktörleri | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Doğrultucu Devreleri - Üç Fazlı Köprü ve 12 Pals Doğrultucu Devreleri, Çalışma Prensipleri | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Doğrultucu Devreleri - Akım ve Gerilim Dalga Formları ve Dizayn Faktörleri | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Doğrultucu Devreleri - PSCAD/EMTDC Simülasyon Programıyla Doğrultucu Devrelerinin Simülasyonu | PSCAD örnekleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 118 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,72 | ||
AKTS | 5 AKTS |