Genel Bilgi
Kod | EEES413 |
Ad | Electric Safety and Grounding System Design |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AHMET TEKE |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. AHMET TEKE
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Topraklama sistemleri tasarımı temellerinin, elektriksel güvenliğin, güç sistemlerinin topraklanmasının ve ölçüm yöntemlerinin öğretilmesidir
Dersin İçeriği
Elektriğin Tehlikeleri ve Elektriksel Güvenlik Donanımları, Elektrik Sistemi Güvenlik Uygulamaları, Güvenlik Usul ve Yöntemleri, Güvenlik Yönetimi ve Organizasyon Yapısı, Yasal Güvenlik İhtiyacı ve Standartlar, Elektrik Güvenliğinde İnsan Faktörleri, Güvenlik Topraklama Sistemi Tasarımı için Bilgisayar Yöntemlerine Giriş: Güç Sistemlerinin Topraklanması: Modelleme Teknikleri, Alçak Gerilim Sistemlerinde Topraklama Sisteminin Tasarımı, Yüksek Gerilim Şalt Merkezlerinde Topraklama Sisteminin Tasarımı, Güç Sistemlerinin Topraklanması: Tasarım Prosedürü, Ölçüm Uygulaması, Alçak Gerilim Emniyet Özeti, Orta ve Yüksek Gerilim Emniyet Özeti, Kısa Devre Hesapları
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Doe Handbook Electrical Safety Industrial Power System Grounding Design Handbook, (J.R. Dunki-Jacobs, F.J. Shields, Conrad St. Pierre) Occupational Health and Safety Management: A Practical Approach, (Charles D. Reese)
Notlar
ElektrikTesislerindeTopraklama, (Prof.Dr. Mustafa BAYRAM), Ders notları Topraklama Sistemleri, (İsa İLİSU) Elektriği Topraklamak, S. Çetin TEKİN
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Topraklama sistemlerini tanır |
ÖÇ02 | Topraklama ile ilgili standartları tanımlar. |
ÖÇ03 | Topraklama sistemi donanımlarını ve topraklama çeşitlerini listeler |
ÖÇ04 | Topraklama sistemlerinin tasarımını açıklar. |
ÖÇ05 | Ölçüm yöntemlerini tanımlar. |
ÖÇ06 | Elektriksel güvenliği açıklar. |
ÖÇ07 | Katodik koruma konuları öğrenilir. |
ÖÇ08 | Güç sistemlerinin topraklanmasının hesabı öğrenilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini ve programlama bilgilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik-Elektronik mühendisliği bilgilerini mesleğe özgü alet ve cihazlar üzerinde uygulayabilme | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İçinde yaşadığı toplumun, dünyanın ve çağın, bilimsel, sosyal, tarihi, ekonomik ve politik olguları hakkında farkındalık |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Topraklama tanımı ve standartlar | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
2 | Dağıtım sistemi tipleri: TN, TT, IT | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
3 | Sigortalar ve kaçak akım koruma röleleri | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
4 | Elektriğin Tehlikeleri ve Elektriksel Güvenlik Donanımları | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
5 | Dolaylı dokunmaya karşı koruma | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
6 | Topraklama sistemi elemanları | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
7 | Vize sınavı hazırlık çalışmaları | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Topraklama sistemlerinin tasarım kriterleri | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
10 | Tek hat şemaları, devre konfigurasyonları | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
11 | Kısa devre hesaplamaları, Simulasyon programı tanıtımı | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
12 | Toprak direnci ölçüm metodları | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
13 | Birim değer hesabı and simetrik bileşenler | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
14 | Katodik koruma ve yıldırım koruma sistemlerinin tasarımı | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
15 | Final sınavı hazırlık çalışmaları | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl sonu sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları, örnekler ve sorular | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |