İTS805 İslâm Devletlerinde İdarî Yapı

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod İTS805
Ad İslâm Devletlerinde İdarî Yapı
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. FATİH YAHYA AYAZ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Müslüman devletlerde idarî yapıyı öğrenmek, kurumsal sürekliliği tespit etmek ve önemli müesseseleri kavramak.

Dersin İçeriği

İslâm tarihi boyunca Müslüman devletlerin idarî yapıları, kurdukları müesseseler, bunların kökenleri ve medeniyete katkıları, başta hilâfet olmak üzere vezirlik, hâciplik, divanlar, kadılık, başkadılık, kazaskerlik, şeyhulislamlık, mezalim, medreseler, askerî teşkilat vb. müesseseler incelenecek ve bunlar kaynaklar dâhil birçok açıdan değerlendirilecektir.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Ziya Kazıcı, İslam Medeniyeti ve Müesseseleri Tarihi, İstanbul 1999. Muhammed Hamidullah, İslam Müesseselerine Giriş, çev. İhsan Süreyya Sırma, İstanbul 1981.

Notlar

1. Adam Mez, 10.Yüzyılda İslam Medeniyeti, çev. Salih Şaban, İstanbul2000. 2. Corci Zeydan, Medeniyet-i İslamiyye Tarihi, çev. Zeki Megamiz, I-V, İstanbul 1328-1330. 3. İsmet Kayaoğlu, İslam Kurumları Tarihi, Ankara 1980. 4. İsmet Kayaoğlu, İslam Kurumları Tarihi II, Konya 1994. 5. İsmail Raci Faruki-Luis Lamia Faruki, İslam Kültür Atlası, çev. M. Okan Kibaroğlu-Zerrin Kibaroğlu, İstanbul 1961. 6. Ziya Kazıcı-Mehmet Şeker, İslam-Türk Medeniyeti Tarihi, İstanbul 1982. 7. W. Barthold-Fuad Köprülü, İslam Medeniyeti Tarihi, Ankara 1977. 8. Cahit Baltacı, İslam Medeniyeti Tarihi, İstanbul 2005. 9. Ziya Kazıcı, İslam Medeniyeti ve Müesseseleri Tarihi, İstanbul 1999.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Müslüman devletlerde idarî yapıyı bilir.
ÖÇ02 İslâm müesseselerini oluşum aşamalarıyla birlikte bilir.
ÖÇ03 Müslüman devletlerdeki idarî yapı ve müesseselerin sürekliliğini kavrar.
ÖÇ04 Müesseselerin soyo-kültürel yapıyla ilişkilerini bilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. 4
PÖÇ02 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. 3
PÖÇ03 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Doktora seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. 4
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. 2
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Doktora seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. 1
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. 1
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır. 1
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. 1
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Müessese kavramı ve teşkilatla ilişkisi Muhammed Hamidullah, İslam Müesseselerine Giriş, çev. İhsan Süreyya Sırma, İstanbul 1981. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 İdarî yapıda süreklilik ve örnekleri Ziya Kazıcı, İslam Medeniyeti ve Müesseseleri Tarihi, İstanbul 1999. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Hilafet müessesesi Ziya Kazıcı, İslam Medeniyeti ve Müesseseleri Tarihi, İstanbul 1999. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
4 Vezirlik Ziya Kazıcı, İslam Medeniyeti ve Müesseseleri Tarihi, İstanbul 1999. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
5 Haciplik Ziya Kazıcı, İslam Medeniyeti ve Müesseseleri Tarihi, İstanbul 1999. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Kadılık Ziya Kazıcı, İslam Medeniyeti ve Müesseseleri Tarihi, İstanbul 1999. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Başkadılık Ziya Kazıcı, İslam Medeniyeti ve Müesseseleri Tarihi, İstanbul 1999. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Kazaskerlik Ziya Kazıcı, İslam Medeniyeti ve Müesseseleri Tarihi, İstanbul 1999. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Mezalim Ziya Kazıcı, İslam Medeniyeti ve Müesseseleri Tarihi, İstanbul 1999. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Şeyhulislâmlık Ziya Kazıcı, İslam Medeniyeti ve Müesseseleri Tarihi, İstanbul 1999. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Divanlar Ziya Kazıcı, İslam Medeniyeti ve Müesseseleri Tarihi, İstanbul 1999. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Medreseler Ziya Kazıcı, İslam Medeniyeti ve Müesseseleri Tarihi, İstanbul 1999. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Askerî kurumlar Ziya Kazıcı, İslam Medeniyeti ve Müesseseleri Tarihi, İstanbul 1999. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Toplumsal yapı ve kurumlar Clauda Cahen, “Ekonomi, Toplum ve Kurumlar”,çev. Ufuk Ayan, İslam Tarihi, Kültür ve Medeniyeti, IV, 61-84. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Final Sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Final Sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 05:19