Genel Bilgi
Birim | MİMARLIK FAKÜLTESİ |
İÇ MİMARLIK PR. | |
Kod | IMS449 |
Ad | Ergonomi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ONUR KILIÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi ONUR KILIÇ
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Derste bir üretim sistemini oluşturan; insan, makine ve ortam arasındaki ilişkileri en iyiliyerek sistemin verimliliğini artırmak ve sağlıklı ve güvenli çalışma koşullarının oluşmasına katkı sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Ergonomi biliminin tanımı, kapsamı, tarihsel süreci ve ilişkili olduğu disiplinler. Endüstriyel ergonomi, mobilya ve mekan ergonomisi kavramları İnsan vücudunun yapısal özellikleri, hareket sistemi, kemikler, eklemler ve kaslar Mimari-ergonomi ilişkisi İnsan ölçüleri ve antropometrik yaklaşım. Konfor kavramı. İç mekan tasarımının genel ilkeleri ve bu mekanlara ait donatıların kritik ölçüleri. Antropometrik verilerin mobilya ve içmekanda uygulanmasına yönelik bilgilerin öğretilmesi.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Sabancı, A. & Sümer S.K., 2015, Ergonomi, Nobel Akademi Yayıncılık. / Akın, G. 2013, Ergonomi, Alter Yayıncılık. / Sabancı, A. & Sümer S.K. & Say, S. 2012, Endüstriyel Ergonomi, Nobel Akademi Yayıncılık. / Üçüncü, K. & Acar, H. 2020, Ergonomi ,Nobel Akademi Yayıncılık. / Güler, Ç. 2004. Ergonomi, Palme Yayıncılık. Kroemer, 1999, Ergonomics Stephen Pheasant Christiane Haslegrave, Bodyspace, Taylor and Francis.
Notlar
İnternet Kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ergonomi biliminin tanımı, kapsamı ve ilişkili olduğu disiplinleri açıklar. |
ÖÇ02 | Endüstriyel ergonomi, mobilya ve mekan ergonomisi kavramlarını açıklar. |
ÖÇ03 | Konfor kavramı ergonomik tasarım ilişkisini analiz açıklar. |
ÖÇ04 | Ergonominin tasarım disiplini ile ortak yönlerini kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimari tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularını ayırt eder. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimarlık mesleğini uygulayabilecek temel tasarım, tarih ve teknik bilgiyi açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimari uygulamaların hukuksal sonuçlarını listeler. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İç Mimarlık alanında rapor hazırlarken görsel tasarım elemanlarını kullanır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki bir fikre ya da bir iç mekan projesine ait analizleri, bulguları, sonuçları, önerileri değerlendirir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gerçekçi fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar altında, estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçları çerçevesinde, çağdaş, yaratıcı ve estetik tasarım önerisi oluşturur/uygular. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İç mimari projelerin tasarımından uygulamaya kadar olan tüm aşamalarında; tasarım, çizim, yazılım, uygulama konularına dair modern araç, teknik ve teknolojileri kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplanan veriyi analiz edebilme, farklı bilgi ve düşünceleri sentezleyebilme, elde edilen sonuçları yorumlayabilme ve bunları iç mimari tasarım süreci içinde kullanabilme becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşadığımız iç mekânlar ve yapılı çevrelere karşı duyarlı olarak bu mekânlardaki problemleri ve ihtiyaçları eleştirel ve akılcı bakış açısıyla yorumlar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel çalışabilme ve öncelik kullanabilme yetkinliğine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç mimarlık konusunda mesleki yazın ve uluslararası diğer gelişmeleri takip eder. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç Mimarlık alanının gerektirdiği konularda bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek bu gelişmeler doğrultusunda kendisini sürekli yeniler. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç mimarlık mesleğini ilgilendiren mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk kurallarını uygular. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç Mimarlık alanında veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İç mimarlık mesleğini uygulamak için interdisipliner yaklaşımlara açık olarak farklı disiplinlerden uygun şekilde yararlanır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İç Mimarlık alanında sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme yetkinliğine sahip olur. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki alanda kuramsal, yöntemsel ve uygulamalı bilgileri kullanarak iç mimari tasarım önerileri geliştirir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genel: Giriş, ergonominin tarihsel gelişimi, üretim sistemlerinde ergonomik yaklaşım, tasarımda ergonomik etkenler. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | İnsana ilişkin özellikler: Algılama, seçim, eylem, fiziksel özellikler, Fizyolojik özellikler, ve psikolojik özellikler. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | İş ve enerji tüketimi: İş ve adaleler, yorgunluk, enerji ihtiyacı, çalışma süresi ve dinlenme aralıkları. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Antropometri I: Genel, antropometrik boyutlar ve antropometride kullanılan istatistiksel uygulamalar. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Antropometri II: Antropometrik ölçüm yöntemleri, İnsanın fonksiyonel çalışma hacimleri. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | İnsan çevresindeki makine denetim organlarının özellikleri: İnsan-makina sistemleri, denetim organlarının kullanıcı alanına yerleşimi, tasarımda ergonomik prensipler, taşıtlarda sürücü konumu, denetim organları tasarımı, denetim organları için yapısal değerler , cihazların kıyaslanması, el ve ayak denetim elemanları. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Yerleşik çalışmalarda iş alanı düzenlemeleri: Yerleşik çalışmalarda iş alanı düzenlemeleri, İş alanı tasarımı, iş alanı tasarımında ergonomik yaklaşım, ayakta çalışanlar için tasarım, oturarak çalışanlar için tasarım, çalışma yüzeyi tasarımı, görüntü terminalleri-monitörler, gösterge terminalleri ve sağlık, değişik çalışma ortamlarında vücut konumları, herkese uygun tasarımı. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Koltuk ergonomisi: Oturak yapısının sağlığa yönelik özellikleri, koltuk tasarımı için teknik özellikler, mekanik titreşimlerle oluşan gerilimler, taşıma araçlarında koltuk tasarımı, gelecek için beklentiler. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Büro ergonomisi ve tasarım: Büro malzemelerinin ergonomik açıdan yerleşim ilkeleri. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Bilişim ergonomisi ve tasarım: Bilgi işlem aygıtları ve makinalarının ergonomk özellikleri ve büro yerleşiminde tasarım ilkeleri. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Gürültü ve titreşim çalışma ortamı: İşitme anatomi ve fizyolojisi, gürültü etkileri, ses ve gürültünün fiziksel özellikleri, oda ve hol akustiği, gürültü kontrolü, Titreşim teorisi, titreşimin ve insana etkileri, Titreşimli sistemlerde yalıtım. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Aydınlatma ve çalışma ortamı: Aydınlık şiddeti ve aydınlık yoğunluğu, göz anatomisi ve fizyolojisi, parlaklık, görsel kapasite, aydınlatma elemanları ve ışık kaynakları, oda aydınlatma düzeyleri için öneriler, duyarlı işlerde aydınlatma, bilgisayarlı çalışma bürolarında aydınlatma, gün ışığı, çalışma odasında renk, aydınlatma yoğunluğu ve verim. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | İklim özellikleri ve çalışma ortamı: Vücut ile dış ortama arasında ısı kontrölü, klimatik rahatlık, rahatlık üzerine hava ve yüzey sıcaklıklarının etkileri, hava haraketi ve algılanır sıcaklıklar, bağıl nem ve effektif sıcaklıklar, iklim faktörlerinin iş yüküne etkileri, hava kirliliği ve havalandırma. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Çalışma ortamlarının ergonomik yönden değerlendirilmesi: Çalışma senaryosu modeli ve evreleri, ergonomik sorunların belirlenmesi ve çözüm modeli, kontrol listeleri. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |