TRKZ214 Eski Türk Edebiyatı II

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TRKZ214
Ad Eski Türk Edebiyatı II
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. CENGİZ VELİ KURMUŞ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı XVI-XIX yüzyıl Divan şairleri ve eserlerini tanımak ve divan şiiri metinlerini tahlil edebilmektir.

Dersin İçeriği

Bu derste XVI-XIX. yüzyıl divan şairleri ve eserleri işlenmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

1. Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Yazar: Prof. Dr. Mine Mengi, Akçağ Yayınları. 2. Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Yazar: Prof. Dr. Muhsin Macit, Grafiker Yayınları.

Notlar

1. Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lugat, Yazar: Ferit Devellioğlu. 2. Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü, Yazar: Prof. Dr. İskender Pala. 3. İzahlı Divan Şiiri Antolojisi, Yazar: Necmettin Halil Onan.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 XVI. yüzyılın önde gelen şairlerini ve eserlerini tanır.
ÖÇ02 XVI. yüzyılın önde gelen şairlerinden beyit örneklerini değerlendirir.
ÖÇ03 XVI-XIX. yüzyıllar arasında edebiyattaki değişimi kavrar.
ÖÇ04 XVI. yüzyıldan XIX. yüzyıla kadar şiirdeki değişim ve gelişimi açıklar.
ÖÇ05 Nazım türlerini ayırt eder.
ÖÇ06 Divan edebiyatı kapsamındaki metinleri değerlendirir.
ÖÇ07 Divan şiirindeki mazmunları yorumlar.
ÖÇ08 Nazım şekillerini ayırt eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. 4
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder. 2
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir.
PÖÇ19 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer.
PÖÇ20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır. 3
PÖÇ21 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
PÖÇ22 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
PÖÇ23 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Fuzuli'nin hayatı ve eserleri Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Fuzuli'den örnek beyitler Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Baki'den beyitler Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Hayali'den beyitler Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 XVII. yüzyılın genel özelllikleri Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Sebk-i Hindi Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 XVIII. Yüzyılın genel Özellikleri Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 XIX. yüzyılın genel özellikleri ve değişim süreci Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Nazım Türleri (Tevhit, münacaat, nat, çeharyar-ı güzin, methiye, fahriye, şitaiyye vd) Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Nazım Türleri (hammamiyye, ıydiyye, nevruziyye vd.) Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Metin Üzerinde İnceleme Çalışmaları (Mersiye örneği) Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Metin Üzerinde İnceleme Çalışmaları (Methiye örneği) Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Nazım Şekilleri (Beyitlerden Oluşanlar) Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Nazım Şekilleri (Musammatlar) Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 8 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 72
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,88
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 10:52