Genel Bilgi
Kod | EE715 |
Ad | Transformer Design Principles |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET UĞRAŞ CUMA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MEHMET UĞRAŞ CUMA
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Transformatör tasarımı ve çalışmasıyla ilgili temel bilgileri kazanmak,üç fazlı bağlantı türlerinin devre modellemesi,çalışma metodları ve devrede hata akımını analiz etmek.
Dersin İçeriği
Manyetizma ile ilgili temel sorunlar,iki sargılı bir transformatörün devre modeli,reaktans hesaplamaları,üç fazlı bağlantı türleri ve simetrik bileşenler,hata akımı analizi, faz Kaydırma ve zig-zag transformatörleri,multiterminal üç fazlı trafo modeli,transformatörlerin mekanik tasarımı,elektrik alan hesaplamaları ,kapasitans hesaplamaları,gerilim bozulması ve yüksek gerilim tasarımı,transformatörler üzerindeki kayıplar,termal tasarım.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Transformer Design Principles, Third Edition By Robert M. Del Vecchio, Bertrand Poulin, Pierre T. Feghali, Dilipkumar Shah, Rajendra Ahuja
Notlar
Ders Notları, Ders Sunumları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Transformatör tasarımı ve çalışması ardındaki fiziksel ilkeleri açıklar. |
ÖÇ02 | Manyetizma ve manyetizma ile ilgili temel sorunları tanımlar. |
ÖÇ03 | Transformatörlerin üç fazlı bağlantı türlerini listeler. |
ÖÇ04 | Hata akım analizini nasıl çözeceğinizi açıklar. |
ÖÇ05 | Gerilim bozulması ve yüksek gerilim tasarımı ilkelerini listeler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik-Elektronik Mühendisliğinin temellerini oluşturan dalların en az birinde, bilgi düzeyini yüksek lisans düzeyinin ötesine çıkararak uzmanlaşabilme | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı alanın içerdiği tüm konuların birlikte oluşturduğu bütünlüğü kavrayabilme | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı alandaki mevcut bilimsel literatüre hakim olabilme, literatürü kritik şekilde analiz edebilme | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının, ilişkili olduğu diğer dallarla olan disiplinlerarası etkileşimini kavrayabilme, benzer etkileşimler önerebilme | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuramsal veya deneysel çalışma yapma becerisine sahip olabilme | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma sonucunda edinilen bilgileri derleyerek bütünlüklü bir bilimsel metin oluşturabilme. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tez konusu üzerinde, danışmanının belirlediği çerçeve içinde, konunun gerektirdiği mantıksal bütünlüğe uygun olarak, programlı bir şekilde çalışabilme. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel veri tabanlarında literatür araştırması yapabilme; özelde, veri tabanlarını uygun ve doğru şekilde tarama ve listelenen unsurları değerlendirme, kategorize edebilme | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanında İngilizce olarak yazılmış bir bilimsel metni rahatlıkla okuyup anlayacak ve benzer bir metni yazabilecek düzeyde İngilizce'ye ve ilgili İngilizce jargona hakim olma | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bildiği bir programlama dilinde genelde belirli bir amaca yönelik, özelde uzmanlık alanı ile ilgili olan bir bilgisayar programı yazabilme. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanıyla veya yakın alanlarla ilgili ders planlayabilme ve ders verebilme. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda yol gösterici olabilme, insiyatif alabilme | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uygun bir dil ve tarz ile insanlarla iletişim kurabilme | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Akademisyenliğin, gerek eğitim-öğretim gerekse araştırma yönlerinin gerektirdiği etik değerleri benimseme | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili konularda proje, politika, süreç üretebilme ve bu öğeleri değerlendirebilme | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mevcut araştırma deneyimine dayanarak yeni konularda da araştırma yapabilme |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Transformatörler hakkında genel bilgiler | Konu ile ilgili kaynakların okunması | |
2 | Manyetizma ve manyetizma ile ilgili temel sorunlar | Konu ile ilgili kaynakların okunması | |
3 | Çekirdekli iki sargılı bir transformatörün devre modeli | Konu ile ilgili kaynakların okunması | |
4 | Reaktans ve kaçak reaktans hesaplamaları | Konu ile ilgili kaynakların okunması | |
5 | Üç fazlı bağlantılar ve simetrik bileşenler | Konu ile ilgili kaynakların okunması | |
6 | Kısa devre analizi | Konu ile ilgili kaynakların okunması | |
7 | Faz kaydırmalı ve Zig-Zag transformatörler | Konu ile ilgili kaynakların okunması | |
8 | Ara Sınav | Arasınav hazırlığı | |
9 | Multiterminal üç fazlı trafo modeli | Konu ile ilgili kaynakların okunması | |
10 | Mekanik tasarım | Konu ile ilgili kaynakların okunması | |
11 | Elektrik alan hesaplamaları | Konu ile ilgili kaynakların okunması | |
12 | Kapasitans hesaplamaları | Konu ile ilgili kaynakların okunması | |
13 | Delinme olayı ve yüksek gerilim tasarımı | Konu ile ilgili kaynakların okunması | |
14 | Transformatördeki kayıplar | Konu ile ilgili kaynakların okunması | |
15 | Transformatörde termal tasarım | Konu ile ilgili kaynakların okunması | |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavı hazırlığı | |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavı hazırlığı |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |