Genel Bilgi
Kod | EE672 |
Ad | Power System Harmonics |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET TÜMAY |
Dersin Amacı / Hedefi
1- Elektrik enerji sistemlerinde, saf sinuzoidal olmayan dalga şekilleri için davranışlarını incelemek, 2- Harmoniklerin oluşum nedenlerini, şebekedeki dağılımlarını ve sistem bileşenlerine olan etkilerini açıklamak, 3- Harmonik düzeylerinin azaltılması için gerekli düzeltici ve önleyici çözümler geliştirmek, 4- Bir elektrik enerji sisteminde harmonik güç akışı ile bara gerilim ve dal akımları harmonik düzeylerini saptamak ve gerekli olan baralarda harmonik azaltılması için çözüm geliştirmektir.
Dersin İçeriği
Güç kalitesi ve harmonikler, harmonik analizi (Fourier Dönüşümleri), harmoniklerin temelleri, elektrik enerji sistemlerinde harmonikler, harmonik bozulmaların elektrik enerji sistemlerindeki etkileri, harmonik ve harmonik etkilerini azaltma yöntemler, harmonikleri sınırlanması ve kontrolü ile ilgili standartlar, enerji sistem bileşenlerinin harmonik analizi için modellenmesi, enerji sistemlerinde harmonik analizi çalışmaları (harmonik güç akışı)
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. G.J.Wakileh, Power system harmonics: fundamentals, analysis, and filter design , springer verlag press, 2001 2. E.F.Fuchs, M.A.Masoum, Power quality in electrical machines and power systems, , Elsevier Academic Press, 2008 3. A.Kusko, M.T.Thompson Power quality in electrical systems, McGraw Hill P.C., 2007 4. F.De La Rosa, Harmonics and power systems, CRC press, 2006.
Notlar
Ders Notları, Ders Sunumları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Elektrik enerji kalite problemleri ve kalitenin önemini öğrenme |
ÖÇ02 | Harmonik analizi için gerekli matematiksel araçları öğrenme |
ÖÇ03 | Harmonik işaret üreten elemanları ve üretecekleri harmonik düzeylerini kavrama |
ÖÇ04 | Harmonikli akım ve gerilimlerin, elektrik tesislerinde yol açacağı sorunları öğrenme |
ÖÇ05 | Harmonik etkilerini azaltma yöntemlerini öğrenme ve en uygun yöntemi belirleme, |
ÖÇ06 | Elektrik enerji sistemi bileşenlerinin harmonik analize uygun modellemesini öğrenme |
ÖÇ07 | Profesyonel yazılımlar veya hesaplama araçları kullanarak, küçük, orta ve büyük boyutlu sistemlerde harmonikli işaret düzeylerini belirleme ve sınırları aşan değerlerin azaltılması için çözüm geliştirme |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik-Elektronik Mühendisliğinin temellerini oluşturan dalların en az birinde, bilgi düzeyini yüksek lisans düzeyinin ötesine çıkararak uzmanlaşabilme | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı alanın içerdiği tüm konuların birlikte oluşturduğu bütünlüğü kavrayabilme | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı alandaki mevcut bilimsel literatüre hakim olabilme, literatürü kritik şekilde analiz edebilme | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının, ilişkili olduğu diğer dallarla olan disiplinlerarası etkileşimini kavrayabilme, benzer etkileşimler önerebilme | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuramsal veya deneysel çalışma yapma becerisine sahip olabilme | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma sonucunda edinilen bilgileri derleyerek bütünlüklü bir bilimsel metin oluşturabilme. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tez konusu üzerinde, danışmanının belirlediği çerçeve içinde, konunun gerektirdiği mantıksal bütünlüğe uygun olarak, programlı bir şekilde çalışabilme. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel veri tabanlarında literatür araştırması yapabilme; özelde, veri tabanlarını uygun ve doğru şekilde tarama ve listelenen unsurları değerlendirme, kategorize edebilme | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanında İngilizce olarak yazılmış bir bilimsel metni rahatlıkla okuyup anlayacak ve benzer bir metni yazabilecek düzeyde İngilizce'ye ve ilgili İngilizce jargona hakim olma | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bildiği bir programlama dilinde genelde belirli bir amaca yönelik, özelde uzmanlık alanı ile ilgili olan bir bilgisayar programı yazabilme. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanıyla veya yakın alanlarla ilgili ders planlayabilme ve ders verebilme. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda yol gösterici olabilme, insiyatif alabilme | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uygun bir dil ve tarz ile insanlarla iletişim kurabilme | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Akademisyenliğin, gerek eğitim-öğretim gerekse araştırma yönlerinin gerektirdiği etik değerleri benimseme | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili konularda proje, politika, süreç üretebilme ve bu öğeleri değerlendirebilme | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mevcut araştırma deneyimine dayanarak yeni konularda da araştırma yapabilme |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Harmoniklerin Temelleri | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Güç Sistemlerinde Harmonikler - Nedenleri | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Harmonik Bozulmanın Güç Sistemleri Üzerindeki Etkileri | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Güç Sistemi Harmoniklerinin Azaltılması | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Harmonik Filtre Tasarımı | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Harmonik Bozulma Sınırları | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Arasınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Harmonik Araştırmaları - Sistem Bileşenlerinin Modellenmesi | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Trafo Modelleme | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | İletim Hatlarının / Kablolarının Modellenmesi | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Harmonikler | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Bilgisayar Programı Kullanarak Harmonik Analizi | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Elektronik Tablo Kullanarak Harmonik Analiz | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Harmonik Analiz | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavı hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavı hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |