Genel Bilgi
Kod | IIBF108 |
Ad | Sosyoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi TOLGA KABAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Sosyal eşitsizlikve sosyal mesafe kavramlarının ve bunların toplumsal süreçlere ilişkisinin anlaşılmasını sağlamak.
Dersin İçeriği
Toplumsal katmanlar ve sosyal eşitsizliklerin günümüzde ölçülebilirliği ve yorumlanabilirliğine ait eldeki verilerden hareketle gücün ve onun etkisinin incelenmesi, gelir ve servetin toplumsal dağılımı, tabakalaşmada toplumsal şansın oluşmasında statü, eğitim ve uzmanlaşma ve bunun yanı sıra tabakalaşma ile ilgili genel kuramlar; sınıf, statü ve güç gibi temel kavramlar ayrıntılı olarak incelenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Ken Browne, Sosyolojiye Giriş, Say Yayınları
Notlar
Literatürden derlenmiş ders notları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sosyolojinin temel konusunu, felsefesini ve temel kavramlarını anlatır |
ÖÇ02 | Sosyolojinin tarihsel gelişmesini açıklar |
ÖÇ03 | Sosyolojinin ana kuramlarını anlatır |
ÖÇ04 | Toplumun nasıl oluştuğunu anlatır |
ÖÇ05 | Toplumun temel kurumlarını (aile, din, eğitim sistemi, iş, siyasi sistem gibi) açıklar |
ÖÇ06 | Sosyolojik düşünme biçimini öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinleri içersindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerinde kullanılan metodolojilerin içerisinde uluslararası ve ulusal sorunları saptama, bu sorunlar karşısında uygun çözümleme tekniklerini seçme ve uygun ampirik çalışmaları uygulamaya koyar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uluslararası ve ulusal boyutta farklı içerikli sosyal alanları takip etme, yorumlama ve sorun çözme odaklı teknikleri uygulama becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanı uygulamaları için ihtiyaç duyulan modellemeler için veri toplama, elde edilen verileri yorumlar ve analiz eder. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini geliştirir. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uluslararası, bölgesel ve ulusal içerikli sorunları tanımlama, analiz etme, uygun çatışma-çözümlemetekniklerini ortaya koyma ve müzakere becerilerini geliştirir. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Öğrencilerle tanışma ve ders hakkında öğrencilerin bilgilendirilmesi. Sosyolojiye Giriş dersine giriş. | Hazırbulunuşluk | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Sosyal Bilimler ve Sosyoloji | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Sosyolojide Yöntem ve Araştırma Teknikler | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Sosyal Organizasyon-Sosyal Yapı ve Elamanları | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Kültür-Sosyalizasyon, Etnisite ve Kimlik | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Kategori, Grup ve Organizasyon | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Tabakalaşma ve Sınıf | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara sınav | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sosyal Kurumlar | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Kurum Olarak Aile-Evlilik ve Toplumsal Cinsiyet | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Sosyal Kurum Olarak Eğitim | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Sosyal Kurum Olarak Ekonomi | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Nüfus ve Nüfus Dinamikleri | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Sosyal Değişme | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Genel değerlendirme | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Final sınavı | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final sınavı | Sınava hazırlanma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 144 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,76 | ||
AKTS | 6 AKTS |