Genel Bilgi
Kod | SBUS326 |
Ad | Küresel Barış ve Çatışma |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. Kasım TİMUR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Arş.Gör.Dr. Kasım TİMUR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, çağdaş uluslararası politika ile ilgili olarak barış ve çatışma çalışmaları alanında kullanılan temel teorik çerçevelere bir giriş sağlamayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders aşağıdaki konuları kapsamaktadır: i) Şiddet, çatışma ve barışa ilişkin teorik açıklamalar, ii) Çatışma sonrası barış inşası süreçleri, iii) Uluslararası sistemde güç ve şiddet kullanımına alternatifler.
Dersin Ön Koşulu
Bu ders için ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Bercovitch, Jacob & Jackson, Richard (2020). Yirmi Birinci Yüzyılda Çatışma Çözümü - İlkeler, Yöntemler ve Yaklaşımlar. Adres Yayınları. Büyükakıncı, Erhan (2018). Barış Çalışmaları. Adres Yayınları. Bingöl, Oktay (2022). Çatışma ve Barış Kavramlar, Yaklaşımlar ve Uygulamalar. Arel Üniversitesi Yayınları. Webel, Charles & Galtung, Johan (2007). Handbook of Peace and Conflict Studies. Routledge.
Notlar
Sjoberg, Laura (2015). Toplumsal Cinsiyet, Savaş ve Çatışma. Altın Bilek Yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Barış ve çatışma araştırmaları alanındaki temel teorileri ve yaklaşımları analiz eder. |
ÖÇ02 | Barış ve çatışma üzerine çağdaş tartışmaları eleştirel bir şekilde inceler. |
ÖÇ03 | Teorik ve ampirik olarak temellendirilmiş argümanlar geliştirir. |
ÖÇ04 | Çatışmaların kaynağı, tırmanması, durdurulması ve dönüştürülmesi gibi süreçleri ve temel dinamikleri inceler. |
ÖÇ05 | Şiddet-dışı barış süreçlerini inceler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinleri içerisindeki temel kavramları ve kuramları açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerinde kullanılan metodolojileri kavrar. | 5 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uluslararası ve ulusal boyutta farklı içerikli sosyal alanları takip etme, yorumlama ve sorun çözme odaklı teknikleri uygulama becerisi kazanır. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır/uygular. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini geliştirir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal bilimler alanı ile ilgili verileri analiz eder. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uluslararası, bölgesel ve ulusal içerikli siyasal, ekonomik ve sosyal sorunları tanımlar ve analiz eder. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal bilimler alanında eleştirel düşünme becerisi kazanır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genel Giriş | Bercovitch & Jackson (2020). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Anahtar Kavramlar 1: Şiddet | Bercovitch & Jackson (2020). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Anahtar Kavramlar 2: Çatışma | Bercovitch & Jackson (2020). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Anahtar Kavramları 3: Barış | Bercovitch & Jackson (2020). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Çatışmanın Kaynakları ve Tırmanması | Bercovitch & Jackson (2020). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Çatışmanın Önlenmesi ve Azaltılması | Bercovitch & Jackson (2020). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Çatışmayı Kontrol Altına Almak vs. Çatışmayı Sonlandırmak | Bercovitch & Jackson (2020). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Çatışma Sonrası Barış İnşası Süreçleri: Müzakere, Arabuluculuk ve Diyalog | Bercovitch & Jackson (2020). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Barışı Koruma ve İnsani Müdahale | Bercovitch & Jackson (2020). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Karşılaştırmalı Barış Süreçleri | Bercovitch & Jackson (2020). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
12 | Post-liberal Barış | Bercovitch & Jackson (2020). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Feminizm ve Barış | Bercovitch & Jackson (2020). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Dekolonyal Barış | Bercovitch & Jackson (2020). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Şiddetsiz Barış ve Toplumsal Hareketler | Bercovitch & Jackson (2020). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 40 | 40 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,04 | ||
AKTS | 5 AKTS |