Genel Bilgi
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste ulusal ve küresel siyasi, toplumsal, iktisadi ve kültürel süreçleri açıklama ve anlamlandırmada kullanılan temel kavramlardan olan toplumsal hareketler kavramı incelenecektir.
Dersin İçeriği
Bu derste toplumsal hareket kavramı tartışılarak, toplumsal hareketleri anlamada ve analiz etmekte kullanılan temel kuramlar incelenecektir. Derste, 1) değişik entelektüel gelenekler ve toplumsal hareket (TH) teorileri çerçevesinde toplumsal hareketlerin doğası ve içeriği, 2) yerel, ulusal ve küresel THlerin günümüzde yaşanan ekonomik, siyasi, kültürel ve toplumsal değişim ve dönüşümlere etkileri incelenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Bu ders için ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Kenan Çayır (haz.), Yeni Sosyal Hareketler.
Notlar
Doğan Çetinkaya (der.), Toplumsal Hareketler, İletişim
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Farklı toplumsal hareket kavramsallaştırmalarını tespit eder. |
ÖÇ02 | Toplumsal hareketleri anlamada ve analiz etmek için geliştirilmiş kuramları tespit eder ve inceler. |
ÖÇ03 | Toplumsal hareket kuramları çerçevesinde toplumsal hareketlerin doğası ve içeriğini inceler. |
ÖÇ04 | Yerel, ulusal ve küresel toplumsal hareketlerin çeşitliliğini tespit ve analiz eder. |
ÖÇ05 | Toplumsal hareketlerin uluslararası politikaya etkilerini inceler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinleri içerisindeki temel kavramları ve kuramları açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerinde kullanılan metodolojileri kavrar. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uluslararası ve ulusal boyutta farklı içerikli sosyal alanları takip etme, yorumlama ve sorun çözme odaklı teknikleri uygulama becerisi kazanır. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal bilimler alanı ile ilgili verileri analiz eder. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini geliştirir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uluslararası, bölgesel ve ulusal içerikli siyasal, ekonomik ve sosyal sorunları tanımlar ve analiz eder. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal bilimler alanında eleştirel düşünme becerisi kazanır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse Giriş | Manuel Castells. Kimliğin Gücü, İstanbul: Bilgi Üniversitesi, 2008. Manuel Castells. İsyan ve Umut Ağları, 2013. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Toplumsal hareket tanımları | Doğan Çetinkaya, Tarih ve Kuram Arasında Toplumsal Hareketler, Çetinkaya (der.), Toplumsal Hareketler, shf. 15-61. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Kaynak Mobilizasyonu Teorisi | D. McCarthy and M.N. Zald, Resource Mobilization and Social Movements: A Partial Theory, American Journal of Sociology 82, 6 (1977): 1212-1241. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Siyasi Süreçler Modeli | Sidney Tarrow, Introduction and Chapter 1 in Power in Movement: Social Movements, Collective and Politics. Cambridge UP, 1994, pp.1-27. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Siyasi Fırsat Yapıları ve Çerçeveleme | H.P. Kitschelt, Political Opportunity Structures and Political Protest: Anti-Nuclear Movements in Four Democracies, British Journal of Political Science 16 (1986): 57-85 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Yeni Toplumsal Hareketler | Alberto Melucci, Çağdaş Hareketlerin Sembolik Meydan Okuması, Kenan Çayır (haz.), Yeni Sosyal Hareketler, shf.81-107. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Toplumsal Hareketler ve Medya | Jennifer Earl, Jayson Hunt, and R. Kelly Garrett, Social Movements and the ICT Revolution in Hein-Anton van der Heijden (ed.), Handbook of Political Citizenship and Social Movements, Edward Elgar, 2014, pp.359-383. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Asef Bayat, Ortadoğuda Maduniyet, Toplumsal Hareketler ve Siyaset, İletişim Yayınları, 2006. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
9 | Küresel Toplumsal Hareketler | Manuel Castells, Dünyanın Öbür Yüzü: Yeni Küresel Düzene Karşı Toplumsal Hareketler, Kimliğin Gücü, 2008, shf. 97-216. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Öğrenci Sunumları-1 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Öğrenci Sunumları-2 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
12 | Öğrenci Sunumları-3 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
13 | Öğrenci Sunumları-4 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
14 | Öğrenci Sunumları-5 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
15 | Öğrenci Sunumları-6 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 30 | 30 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 22 | 22 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 136 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,44 | ||
AKTS | 5 AKTS |