İTS825 Sünni Düşünce Geleneğinin Teşekkül Süreci

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod İTS825
Ad Sünni Düşünce Geleneğinin Teşekkül Süreci
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi FATMANUR ALİBEKİROĞLU
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi FATMANUR ALİBEKİROĞLU (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Sünni düşünce geleneğinin oluşumunu, zihniyetini, farklı bölgelerde ve zaman dilimlerindeki temsilini bütünleyici, tarafsız ve betimleyici bir bakış açısıyla kavramak

Dersin İçeriği

Sünni Düşüncenin teşekkülü, etkili olan sebepler, sürecin çeşitli bölgelerdeli yansımaları

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Watt, M. İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, Çev. Ethem Ruhi Fığlalı; C. Melchert, Sünnî Düşüncenin Teşekkülü, Klasik, 2018; Sönmez Kutlu, “Ehl-i Sünnet Ehl-i Sünnet’in Teşekkül Süreci ve Fikrî Çerçevesi” “İslam Mezhepleri Tarihi El Kitabı, (ed. H. Onat-S. Kutlu). Grafiker, Ankara 2012, 343-357.

Notlar

C. Melchert, Sünnî Düşüncenin Teşekkülü, Klasik, 2018.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sünni geleneğin temel kavramlarını bilir.
ÖÇ02 Sünni geleneğin teşekkül sürecini tüm yönleriyle kavrar
ÖÇ03 Süreç içerisindeki farklılaşmaları analiz eder.
ÖÇ04 Sünni gelenek içerisindeki farklılaştırmaları karşılaştırır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır.
PÖÇ02 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. 4
PÖÇ03 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Doktora seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. 4
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Doktora seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. 5
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sünni, Ehl-i Sünnet, Ehl-i Sünnet ve'l-Cemaat kavramları İlgili Dia maddeleri, • M. S. Hatipoğlu, (1985). Ehl-i Sünnet üzerine bir söyleşi. Aylık Dergi, 1985/I-II, 27-38.( Ehl-i Sünnet (Özel Sayı). Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
2 Sünni geleneğin teşekkü süreci öncesinde ortaya çıkan oluşumlar Watt, M. İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, Çev. Ethem Ruhi Fığlalı. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
3 Sünni Geleneğin Teşekkül Sürecini Hazırlayan Sebepler C. Melchert, Sünnî Düşüncenin Teşekkülü, Klasik Yay, 2018. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
4 Ehl-i Sünnet ve’l-Cemaat’in Oluşum Süreci Sönmez Kutlu, “Ehl-i Sünnet Ehl-i Sünnet’in Teşekkül Süreci ve Fikrî Çerçevesi” “İslam Mezhepleri Tarihi El Kitabı, (ed. H. Onat-S. Kutlu). Grafiker Yayınları, Ankara 2012, 343-357. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
5 Ashabur-Rey-Ashabu'l-Hadis Sönmez Kutlu, Selefiliğin Fikri Arkaplanı, Otto Yayınları, Ankara 2016. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
6 Ashabu'r-Rey, Mürcie ve Hanefilik ilişkisi Fatmanur Alibekiroğlu, Akılcılık Mürcie ve Ebu Hanife Çizgisinde Bir Oluşum Olarak Ashabur-Rey, Ankara 2019 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Ashabu'l-Hadis-Şafiilik ve Küllabiyye ilişkisi Mehmet Kalaycı. "Eşarîliğin Tarihsel Arka Planı: Küllabîlik". Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 51 (2010 ): 399-431 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Maturidiliğin doğuşunu hazırlayan sebepler ve teşekkülü Sönmez Kutlu, “Bilinmeyen yönleriyle Türk din bilgini: İmam Mâturidî”, İmam Mâturîdî ve Maturidilik, GİRİŞ KISMI (s. 16-48), Ankara 2003. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
10 Maturidiliğin Temel Görüşleri ve Günümüz Problemlerine Çözmeye Katkısı Sönmez Kutlu, İmam Mâturîdî ve Maturidilik, Ankara 2003. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
11 Eş’ariliğin teşekkül süreci, temel görüşleri. Mehmet Kalaycı, Tarihsel Süreçte Eşarilik-Maturidilik İlişkisi, Ankara 2013. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
12 Eşariliğin Yaşadığı Zihniyet Farklılaşmaları Kelamî-Felsefi-Akaid Eşariliği Mehmet Kalaycı, Tarihsel Süreçte Eşarilik-Maturidilik İlişkisi, Ankara 2013. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
13 Sünni gelenek içerisindeki zihniyet farklılaşmalarının tahlili Sönmez Kutlu, “Gelenekçi-Muhafazakar Din Söyleminin Analizi”, Tarihsel Din Söylemleri Üzerine Zihniyet Çözümlemeleri, Otto, Ankara 2015, s. 47-60. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 Günümüzde mevcut Sünni akımlar Adem Arıkan , İslam Dünyasının Mezhep Haritası ve Nüfus Dağılımı, İslami Araştırmalar, 2018; 29 (2), 348-379. Öğretim Yöntemleri:
Gösteri
15 Şii Sünni İlişkileri Mehmet Kalaycı. "Şi'ilik-Sünnilik İlişkisinin Kapsamı ve Sınırlarına Dair Bazı Metodik Mülahazalar". e-Makalat Mezhep Araştırmaları Dergisi 6 / 2 (Aralık 2013): 293-319 . Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 01:51