Genel Bilgi
Kod | TLZ109 |
Ad | Mühendislik Etiği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. RAMAZAN TUĞRUL OĞULATA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. RAMAZAN TUĞRUL OĞULATA
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Genel olarak etiğin önemi ve gerekliliği vurgulanarak öğrencilerin bu konuda bilinçlendirlmesi hedeflenmiştir. Bunun yanında mühendislik uygulamaları açısından etiğin kapsamı, kazandığı önem, olası sorunlar ve çözüm önerileri örneklerle açıklanarak mühendis adaylarının meslek yaşamlarında etik değerlere sahip çıkması amaçlanmıştır
Dersin İçeriği
Etik tanımı ve Uygulamada tarihsel gelişimin önemi, bilim etiği, etik, uygulama sorunları, Temel etik sorunları ve yönetimde etik ilkelerinin önemi. Yönetimin uyması gereken etik prensipleri ve uygun örnekler ve yönetimde etik dışı davranış örnekleri, Etik eğitiminin önemi, Mühendislik etiği ve tarihsel gelişimi, Mühendislik etiği ilkeleri, Etik teorileri ve etik açısından açıklama ve örnekler, Etiğe mühendislik yaklaşımı, Mühendislik kurumların değerlendirilmesinin ve içeriğinin önemi ve gerekliliği, Küreselleşme, Mühendislikte dürüstlük, sorumluluk, ve mühendislik örnekleri konuları ele alınmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
yoktur
Kaynaklar
Oğulata R. Tuğrul, Mühendislik Etiği, Gazi Kitabevi 2021.
Notlar
Etik kitapları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Etik kavramı hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Etik sorunlarını tanımlar. |
ÖÇ03 | Etik değerleri öğrenir. |
ÖÇ04 | Mühendislikte ve özellikle tekstil mühendisliğinde karşılaşılabilecek etik sorunlar ve çözüm önerilerini öğrenir. |
ÖÇ05 | Mühendislik uygulamalarında etiğin önemi kavranır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Fen bilimleri ve Tekstil mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilimler ve mühendislik konularında edinilen bilgileri Tekstil mühendisliği alanında kullanabilme | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil Mühendisliği alanında süreç analizi yapabilme, sorunları tanımlayabilme, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlama, veri toplama, sonuçların bilişsel analizi ve yorumlanma becerisine sahip olabilme | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ve ekip üyesi olarak etkin çalışabilme ve sorumluluk alabilme | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olabilme | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme becerisine sahip olabilme | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahip olabilme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İş sağlığı ve güvenliği, mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu ve çevre sağlığı konularında gerekli bilince sahip olabilme | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında gerekli yetkinliğe sahip olabilme | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçerek çözme ve uygulama becerisi. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Etik tanımı, tarihsel gelişimi ve önemi | Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Pratiğin bilimi olarak etik, etiğin uygulama konuları | Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Etiğin temel sorunları | Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Yönetimde etik ve önemi | Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Yönetimde uyulması beklenen etik ilkeler ve örnekleri | Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Yönetimde etik dışı davranışlar ve örnekleri | Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Etik eğitimi önemi, gerekliliği ve içeriği | Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | İşlenen konuların genel olarak tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Mühendislik etiği önemi, tarihsel gelişimi | Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Mühendislik etiği ilkeleri | Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Etik teorileri ve mühendislik yaklaşımları | Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Etik ve kurumların mühendislik açısından değerlendirilmesi ve örneklerle açıklanması | Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Etik ve küreselleşme, mühendislikte dürüstlük, mühendislik sorumluluğu ve örnekler | Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Mühendislikte etik sorunların ele verilmesi | Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Genel Konu Tekrarı | Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İşlenen konuların genel olarak tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İşlenen konuların genel olarak tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |