Genel Bilgi
Kod | TLZ211 |
Ad | İplik teknolojisi I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. PINAR DURU BAYKAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. PINAR DURU BAYKAL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
İplik eğirmenin temel prensiplerini vermek, iplikçilikte önemli olan lif özellikleri ve iplik türleri hakkında temel bilgileri kazandırmak, iplik eğirmede çekim, dublaj, büküm, numara ve üretim hesaplarını öğretmek.
Dersin İçeriği
Giriş ve Tanımlar. Elyaf-İplik Etkileşimi, İplik Türleri, İplik Numaralandırma Sistemleri. İplik Parametreleri; İplik İnceliği, İplik Yoğunluğu, İplik Kesitindeki Lif Sayısı. Teknolojik Bağıntılar; Çekim Bağıntısı, Katlama Bağıntısı, Katlama ve Çekimin Birlikte Uygulanması, Büküm ve Büküm Bağıntısı, Çözümlü Problemler. Üretim Hesapları. İplik Yapı ve Özellikleri
Dersin Ön Koşulu
yoktur
Kaynaklar
1-UYGUN NERGİS, B., İplik Teknolojisine Giriş, İTÜ İnşaat Fakültesi Matbaası, 2008, İstanbul. 2-DEMİR, A., GÜNAY, M., 1999. Tekstil Teknolojisi. Şan Ofset, İstanbul, 368 s. 3-EBERLE, H., HERMELING, H., HORNBERGER, M., MENZER, D., RING, W., Clothing Technology from fiber to fashion. Verlag Europa-Lehrmittel, Nourney, Vollmer Gmbh & Co., 1996. 4-Ders Notları ve ilgili makaleler
Notlar
Ders notları ve referans kitaplar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İplik eğirmenin temel prensiplerini (çekim, dublaj, büküm) öğrenir. |
ÖÇ02 | Kaliteli iplik üretimi için gerekli parametreleri öğrenir ve iplik kalitesi hakkında bilgi kaynaklarına ulaşabilme becerisi kazanır. |
ÖÇ03 | İplik türleri, özellikleri ve kullanım yerleri hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ04 | İplik eğirmenin temel hesaplamalarını öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Fen bilimleri ve Tekstil mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilimler ve mühendislik konularında edinilen bilgileri Tekstil mühendisliği alanında kullanabilme | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil Mühendisliği alanında süreç analizi yapabilme, sorunları tanımlayabilme, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlama, veri toplama, sonuçların bilişsel analizi ve yorumlanma becerisine sahip olabilme | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ve ekip üyesi olarak etkin çalışabilme ve sorumluluk alabilme | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olabilme | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme becerisine sahip olabilme | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahip olabilme | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İş sağlığı ve güvenliği, mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu ve çevre sağlığı konularında gerekli bilince sahip olabilme | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında gerekli yetkinliğe sahip olabilme | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçerek çözme ve uygulama becerisi. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İplik eğirmenin tarihçesi,ipliklerin sınıflandırılması,iplik türleri hakkında bilgiler | Referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
2 | İplikçilikte önemli olan lif özellikleri, iplik eğirmedeki etkileri | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | İplik numaralandırma sitemleri,numara dönüşümleri,katlı ipliklerde numara hesabı,konu ile ilgili örnek problemler | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | İplik üretim kademeleri; açma, temizleme, karıştırma, çekim, dublaj, büküm prensipleri | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
5 | Çekim işlemi ve teorisi, çekim bağıntısı, çekim hesabı ile ilgili örnek uygulamalar | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
6 | Dublaj (katlama) bağıntısı, dublaj ile çekimin birlikte uygulanması, örnek problemler | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
7 | Cerde karışım, karışım sonrası numara, çekim ve karışım oranı hesapları | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders notları ve referans kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Büküm işlemi ve teorisi, büküm bağıntısı, büküm hesabı ile ilgili örnek uygulamalar | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
10 | Fitil işlemi ve büküm | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
11 | İplik makinaları ve büküm | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
12 | İplik makinalarında üretim hesabı, örnek uygulamalar | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | İplik düzgünsüzlüğü, tanımı, düzgünsüzlüğü oluşturan nedenler | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Limit düzgünsüzlüğü, düzgünsüzlük indeksi, katlama ile düszgünsüzlük arasındaki ilişki | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Genel konu tekrarı | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve referans kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve referans kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,48 | ||
AKTS | 3 AKTS |