Genel Bilgi
Kod | TLZ214 |
Ad | Dokuma Teknolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NİHAT ÇELİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
1. Dokuma tekniği genel kavram ve prensiplerin tanıtılması 2. Dokuma makinalarının tanımı ve dokuma fonksiyonlarının anlaşılması 3. Ağızlık açma, atkı atma, tefeleme ve kumaş sarma-çözgü salma mekanizmalarının tanıtılması 4. Temel ve türev dokuların tanıtılması 5. Dokuma üretim hesaplarının yapılabilmesi
Dersin İçeriği
Dokuma Teknolojisi ile ilgili Genel Kavramlar ve Tanımlar.Dokuma Sistemleri.Dokuma Tekniklerinin Temel Prensipleri.Dokuma Oluşumu.Dokuma Prosesleri ve Temel Hareketler.Dokuma Makinelerinin Sınıflandırılması. Dokuma Makinalarında Ağızlık Açma ve Atkı Atma Mekanizmaları, Temel ve Yardımcı Hareketler
Dersin Ön Koşulu
Ders öncesi ders notu ve çeşitli kaynaklardan ve/veya internet yoluyla ön bilgi veya fikir sahibi olunmasında yarar görülmektedir.
Kaynaklar
1. ÇELİK N., Dokuma Teknolojisi Ders Notları, Çukurova Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Tekstil Mühendisliği Bölümü, Adana. 2. BAŞER G., 2004. Dokuma Tekniği ve Sanatı - Cilt 1: Temel Dokuma Tekniği ve Kumaş Yapıları - 2.Baskı. Punto Yayıncılık, Çankaya / İzmir. 3. BAŞER G., 2004. Dokuma Tekniği ve Sanatı - Cilt 1: Temel Dokuma Tekniği ve Kumaş Yapıları - 2.Baskı. Punto Yayıncılık, Çankaya / İzmir. 4. EBERLE, H., HERMELING, H., HORNBERGER, M., MENZER, D., RING, W., 1996. Clothing Technology from fiber to fashion. Verlag Europa-Lehrmittel. 5.EREN R., 2009, Dokuma Hazırlık Teknolojisi, MKM Yayıncılık, Bursa. 6. ACUNER A., 2001, Tasarımda Konstrüksiyon Esasları, Mart Matbaacılık Sanatları, İstanbul. 7. TAYLOR M.A. (ÇEVİREN ALİ DEMİR VE MELİH GÜNAY), 1999, Tekstil Teknolojisi, Forbes Publications, London (UK). 8. GÜRCÜM H.B., 2010, Tekstil Malzeme Bilgisi, Güncel Yayıncılık, İstanbul. 9. GOERNER D., 1986, Woven Structure and Design - Part 1: Single Cloth Construction, Wira Technology Group, Leeds (UK). 10. GOERNER D., 1989, Woven Structure and Design - Part 2: Compound Structures, British Textile Technology Group, Leeds (UK). 11. ROBINSON A.T.C. and MARKS R., 1973, Woven Cloth Construction, The Textile Institute, Manchester (UK). 12. MARKS R. and ROBINSON A.T.C., 1976, Principles of Weaving, The Textile Institute, Manchester (UK). 13. LORD P.R. and MOHAMED M.H., 1973, Weaving Conversion of Yarn to Fabric, Merrow Publishing, Watford (UK). 14. ORMEROD A. And SONDHELM W.S., 1995, Weaving - Technology and Operation, The Textile Institute, Manchester (UK). 15. TALASAVEK O. And STAVY V.,1981, Shuttlelless weaving Machines,Elsevier Scientific Publishing. 16. TALUKDAR M.K. SRIRAMULU P.K. and AJGAONKAR D.B., 1998, Weaving - Machines, Mechanisms, Management, Mahajan Publishers, India.
Notlar
Dokuma makine, mekanizma, sistem, dokuma tasarım yazılımları vs. üreticilerine ait resmi internet sayfaları - Picanol, Dornier, Sultex, Sulzer, Staubli, Van de Wilele, Panter, Vamatex, Tsaudakoma, Toyoda … vs. - Tekstil teknolojisi ve Bilimine yönelik Populer ve bilimsel konuları ele alan basılı ve on-line dergiler.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dokuma tekniği, makine ve fonksiyonları hakkında bilgi kazanılır |
ÖÇ02 | Dokuma mekanizmaları öğrenilir |
ÖÇ03 | Temel ve türev dokular hakkında bilgi kazanılır |
ÖÇ04 | Temel dokuma hesapları öğrenilir |
ÖÇ05 | Çeşitli dokuma tekniklerini kavrar ve sınıflandırır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Fen bilimleri ve Tekstil mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilimler ve mühendislik konularında edinilen bilgileri Tekstil mühendisliği alanında kullanabilme | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil Mühendisliği alanında süreç analizi yapabilme, sorunları tanımlayabilme, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlama, veri toplama, sonuçların bilişsel analizi ve yorumlanma becerisine sahip olabilme | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ve ekip üyesi olarak etkin çalışabilme ve sorumluluk alabilme | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olabilme | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme becerisine sahip olabilme | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahip olabilme | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İş sağlığı ve güvenliği, mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu ve çevre sağlığı konularında gerekli bilince sahip olabilme | 1 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında gerekli yetkinliğe sahip olabilme | 1 |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçerek çözme ve uygulama becerisi. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dokuma Teknolojisi ile ilgili Genel Kavramlar ve Tanımlar. | Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
2 | Dokuma Sistemleri. Dokuma Tekniğinin Temel Prensipleri. Dokumanın Meydana Gelişi, Dokuma Prosesi ve Dokumayı Meydana Getiren Ana Hareketler. | Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
3 | Kamlı Ağızlık Açma Mekanizmaları 1 | Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
4 | Kamlı Ağızlık Açma Mekanizmaları 2 | Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
5 | Armürlü Ağızlık Açma Mekanizmaları | Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
6 | Jakarlı Ağızlık Açma Mekanizmaları 1 | Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
7 | Jakarlı Ağızlık Açma Mekanizmaları 2 | Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Ders içeriklerinin çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Mekikli ve Mekikçikli Atkı Atma Mekanizmaları | Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
10 | Esnek Rapierli Atkı Atma Mekanizmaları | Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
11 | Rijit Rapierli Atkı Atma Mekanizmaları | Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
12 | Hava ve Su Jetli Atkı Atma Mekanizmaları | Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
13 | Temel Dokuma Kumaş Yapıları. Dokuma Üretim Hesaplamaları ve Dokuma Verimliliğini Etkileyen Faktörler. | Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
14 | Bölüm dokuma laboratuvarı ve makinelerinin tanıtımı | Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
15 | Genel konu tekrarı | Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders içeriklerinin çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders içeriklerinin çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,48 | ||
AKTS | 3 AKTS |