Genel Bilgi
Kod | TL0035 |
Ad | Dokuma Hataları ve Kontrolü |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi DENİZ MUTLU ALA |
Dersin Amacı / Hedefi
Dokuma işletmelerinde kumaş kalite kontrolünü açıklamak, dokuma kumaş hatalarını tanıtmak, hata nedenleri ve çözüm önerileri hakkında bilgi vermek, kumaş kalitesinin hata puan sistemlerine göre sınıflandırılmasını öğretmek, kumaş hatalarının istatistiksel değerlendirilmesi ve dokuma işletmelerinde kalite sistemi kurma sürecini öğretmek.
Dersin İçeriği
Dokuma işletmelerinde kalite kontrol. Dokuma kumaş hatalarının sınıflandırılması. Kumaş hatalarının tanıtılması, oluşma nedenleri ve çözüm önerileri. Kumaş hatalarının istatistiksel değerlendirilmesinde akış diyagramı, pareto analizi, neden-sonuç diyagramı, beyin fırtınası yöntemlerinin incelenmesi. Hata sayılarının istatistiksel değerlendirilmesinde kontrol grafiklerinin kullanımı. Kalite kontrol formu oluşturma, geliştirme ve işletme örnekleriyle uygulama çalışmaları. Hata puan sistemleri ve kontrol edilen kumaşların sınıflandırılması. Kalite seviyesinin devamlılığını kontrol etmek, prosesi kontrol altına almak ve hedeflenen ürün kalitesine ulaşmak için yapılması gereken düzenlemeler.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Dokuma Hataları ve Kontrolü Ders Notu; Deniz Mutlu ALA
Notlar
Dokuma Hataları ve Kontrolü Ders Notu; Deniz Mutlu ALA
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dokuma kumaşlarda karşılaşılan kumaş hataları hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Kumaş hata nedenleri ve çözümleri hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Hata sayılarının istatistiksel değerlendirilmesi hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ04 | Hata puan sistemlerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tekstil mühendisliği alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliğinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendislği ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme | 5 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği alanındaki uluslararası platformlarda, kendi çalışmalarını yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarabilme | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tez konusu üzerinde, danışmanının belirlediği çerçeve içinde, konunun gerektirdiği mantıksal bütünlüğe uygun olarak, programlı bir şekilde çalışabilme | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunabilme | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği ile ilgili en az birer adet bilimsel makaleyi ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlamak | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kalite, kalite kontrol, istatistiksel kalite-kontrol ile ilgili temel kavramlar ve tanımlar | Ön Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Dokuma işletmelerinde proses akışı, kalite kontrol yöntemleri ve kumaş kalite kontrolü | Ön Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Dokuma kumaşlarda karşılaşılan hatalar ve sınıflandırılması | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Çözgü yönündeki hatalar, hata nedenleri ve çözüm önerileri | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Atkı yönündeki hatalar, hata nedenleri ve çözüm önerileri | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Kumaş yüzeyindeki hatalar, hata nedenleri ve çözüm önerileri | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Kenar hataları, hata nedenleri ve çözüm önerileri | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ön çalışma | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | Otomatik kumaş kalite kontrol yöntemleri | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Kumaş üretiminde hataların oluşumunun gözlenmesi ve önlenmesi | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
11 | İşletme örnekleriyle elde edilen verilerin akış diyagramı, pareto analizi, neden-sonuç diyagramı, beyin fırtınası yöntemleriyle incelenmesi | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
12 | Hata sayılarının istatistiksel değerlendirilmesinde kontrol grafiklerinin kullanımı | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Kumaş hataları puanlandırma sistemleri | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
14 | Toplam hata puanının hesaplanması ve işletme örnekleriyle kumaş kalitesinin sınıflandırılması | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
15 | Bir dokuma işletmesinde istatistiksel proses kontrol sistemi kurma çalışması | Ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
16 | Final Sınavı | Ön çalışma | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
17 | Final Sınavı | Ön çalışma | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |