TL0035 Dokuma Hataları ve Kontrolü

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TL0035
Ad Dokuma Hataları ve Kontrolü
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi DENİZ MUTLU ALA
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi DENİZ MUTLU ALA (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Dokuma işletmelerinde kumaş kalite kontrolünü açıklamak, dokuma kumaş hatalarını tanıtmak, hata nedenleri ve çözüm önerileri hakkında bilgi vermek, kumaş kalitesinin hata puan sistemlerine göre sınıflandırılmasını öğretmek, kumaş hatalarının istatistiksel değerlendirilmesi ve dokuma işletmelerinde kalite sistemi kurma sürecini öğretmek.

Dersin İçeriği

Dokuma işletmelerinde kalite kontrol. Dokuma kumaş hatalarının sınıflandırılması. Kumaş hatalarının tanıtılması, oluşma nedenleri ve çözüm önerileri. Kumaş hatalarının istatistiksel değerlendirilmesinde akış diyagramı, pareto analizi, neden-sonuç diyagramı, beyin fırtınası yöntemlerinin incelenmesi. Hata sayılarının istatistiksel değerlendirilmesinde kontrol grafiklerinin kullanımı. Kalite kontrol formu oluşturma, geliştirme ve işletme örnekleriyle uygulama çalışmaları. Hata puan sistemleri ve kontrol edilen kumaşların sınıflandırılması. Kalite seviyesinin devamlılığını kontrol etmek, prosesi kontrol altına almak ve hedeflenen ürün kalitesine ulaşmak için yapılması gereken düzenlemeler.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Dokuma Hataları ve Kontrolü Ders Notu; Deniz Mutlu ALA

Notlar

Dokuma Hataları ve Kontrolü Ders Notu; Deniz Mutlu ALA


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Dokuma kumaşlarda karşılaşılan kumaş hataları hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ02 Kumaş hata nedenleri ve çözümleri hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ03 Hata sayılarının istatistiksel değerlendirilmesi hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ04 Hata puan sistemlerini açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tekstil mühendisliği alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tekstil mühendisliğinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tekstil mühendisliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tekstil mühendisliği alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tekstil mühendislği ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme 5
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Tekstil mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tekstil mühendisliği ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tekstil mühendisliği alanındaki uluslararası platformlarda, kendi çalışmalarını yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarabilme
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tez konusu üzerinde, danışmanının belirlediği çerçeve içinde, konunun gerektirdiği mantıksal bütünlüğe uygun olarak, programlı bir şekilde çalışabilme
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunabilme
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tekstil mühendisliği ile ilgili en az birer adet bilimsel makaleyi ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlamak
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kalite, kalite kontrol, istatistiksel kalite-kontrol ile ilgili temel kavramlar ve tanımlar Ön Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Dokuma işletmelerinde proses akışı, kalite kontrol yöntemleri ve kumaş kalite kontrolü Ön Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Dokuma kumaşlarda karşılaşılan hatalar ve sınıflandırılması Ön çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Çözgü yönündeki hatalar, hata nedenleri ve çözüm önerileri Ön çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Atkı yönündeki hatalar, hata nedenleri ve çözüm önerileri Ön çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Kumaş yüzeyindeki hatalar, hata nedenleri ve çözüm önerileri Ön çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Kenar hataları, hata nedenleri ve çözüm önerileri Ön çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Ön çalışma Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
9 Otomatik kumaş kalite kontrol yöntemleri Ön çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Kumaş üretiminde hataların oluşumunun gözlenmesi ve önlenmesi Ön çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
11 İşletme örnekleriyle elde edilen verilerin akış diyagramı, pareto analizi, neden-sonuç diyagramı, beyin fırtınası yöntemleriyle incelenmesi Ön çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası
12 Hata sayılarının istatistiksel değerlendirilmesinde kontrol grafiklerinin kullanımı Ön çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
13 Kumaş hataları puanlandırma sistemleri Ön çalışma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
14 Toplam hata puanının hesaplanması ve işletme örnekleriyle kumaş kalitesinin sınıflandırılması Ön çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay
15 Bir dokuma işletmesinde istatistiksel proses kontrol sistemi kurma çalışması Ön çalışma Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası
16 Final Sınavı Ön çalışma Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Yazılı Sınav
17 Final Sınavı Ön çalışma Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 11:20