Genel Bilgi
Kod | TL0033 |
Ad | Tekstilde İstatistiksel Proses Kontrol |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. EMEL CEYHUN SABIR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. EMEL CEYHUN SABIR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
İşletmelerde hataların olmadan önlenmesine yönelik bilimsel ve modern teknikleri istatistiksel olarak öğretmek
Dersin İçeriği
İstatistiksel Proses Kontrol (IPK) tanımı ve kapsamı, istatistik, proses, kontrol terimleri, katile kontrol ile proses kontrol ilişkisi, proses kontrol maliyeti, proses yönetimi, tekstilde prosesler, istatistiksel proses kontrol teknikleri, tekstil sektörüne yönelik uygulama örnekleri
Dersin Ön Koşulu
Temel düzeyde istatistik bilgisi gerekmektedir
Kaynaklar
Öğretim üyesinin ders notları
Notlar
John Oakland, Robert James Oakland, Statistical Process Control, 7TH Edition., Routledge, Taylor and Francis
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İşletmede hataları sınıflandırır |
ÖÇ02 | hataları bulma ve ölçmeye yönelik metotlar kullanmayı öğrenir |
ÖÇ03 | haftalık, aylık, 6 aylık, yıllık istatistiksel raporlar düzenleme ve işletme hedefleriyle karşılaştırmayı öğrenir |
ÖÇ04 | prosese yönelik ve ürüne yönelik kalite beklentilerini tespit etme ve izlemeyi öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tekstil mühendisliği alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliğinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendislği ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme | 5 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği alanındaki uluslararası platformlarda, kendi çalışmalarını yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarabilme | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tez konusu üzerinde, danışmanının belirlediği çerçeve içinde, konunun gerektirdiği mantıksal bütünlüğe uygun olarak, programlı bir şekilde çalışabilme | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunabilme | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği ile ilgili en az birer adet bilimsel makaleyi ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlamak | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Proses nedir | Ön hazırlık gerekmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | proses kontrol nedir neden gereklidir | Ön hazırlık gerekmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Tekstil prosesleri | Ön hazırlık gerekmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | istatisksel proses kontrol nedir, önemi nedir | Ön hazırlık gerekmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | proses kontrol teknikleri-veri toplama, kontrol formları oluşturma | Ön hazırlık gerekmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | proses kontrol teknikleri-çetele, histogram, pareto | Ön hazırlık gerekmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | proses kontrol teknikleri-kontrol diyagramları | Ön hazırlık gerekmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | ara sınav | ders notları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | proses kontrol teknikleri-hata yoğunluk diyagramı | Ön hazırlık gerekmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Tekstil iplik işletme uygulama örneği | Ön hazırlık gerekmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | tekstil dokuma işletmesi uygulama örneği | Ön hazırlık gerekmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Tekstil boya terbiye işletmesi uygulama örneği | Ön hazırlık gerekmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Hazır giyim işletmesi uygulama örneği | Ön hazırlık gerekmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Üretim yönetimi ve proses kontrol ilişkisi | Ön hazırlık gerekmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Proses kontrol ve kalite kontrol ilişkisi | Ön hazırlık gerekmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | yarıyılsonu sınavı | ders notları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | bütünleme sınavı | ders notları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |