Genel Bilgi
Kod | TL521 |
Ad | İleri Dokuma Teknolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NİHAT ÇELİK |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders; dokuma tekniğinin genel kavram ve ilkelerini tanıtmayı, dokuma makinelerinin tanımlanması ve dokuma fonksiyonlarının anlaşılmasını, ağızlık açma, atkı atma, tefe vurma, kumaş çekme ve çözgü salma mekanizmalarının tanıtılmasını, temel ve türev dokuma tipini (dokuma cinsi) tanıtılması ve dokuma imalat hesaplamalarını öğretilmesini amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Temel Dokuma Tekniği ve Kumaş Oluşumu. Ağızlık Açma Mekanizmaları. Atkı Atma Sistemleri. Tefe Vurma Mekanizmaları. Kumaş Çekme ve Çözgü Salma Mekanizmaları. Durdurma Sistemleri. Çeşitli Marka ve Tipte Dokuma Makinaları ve Teknik Özellikleri. Özel Tezgahlarda Oluşturulan Karmaşık Yapılı Dokuma Teknikleri. Çok Fazlı Dokuma Teknikleri.
Dersin Ön Koşulu
Ders öncesi ders notu ve çeşitli kaynaklardan ve/veya internet yoluyla ön bilgi veya fikir sahibi olunmasında yarar görülmektedir.
Kaynaklar
1. ÇELİK N., İlgili Ders Notları, Çukurova Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Tekstil Mühendisliği Bölümü, Adana. 2. BAŞER G., 2004. Dokuma Tekniği ve Sanatı - Cilt 1: Temel Dokuma Tekniği ve Kumaş Yapıları - 2.Baskı. Punto Yayıncılık, Çankaya / İzmir. 3. BAŞER G., 2004. Dokuma Tekniği ve Sanatı - Cilt 1: Temel Dokuma Tekniği ve Kumaş Yapıları - 2.Baskı. Punto Yayıncılık, Çankaya / İzmir. 4. EBERLE, H., HERMELING, H., HORNBERGER, M., MENZER, D., RING, W., 1996. Clothing Technology from fiber to fashion. Verlag Europa-Lehrmittel. 5.EREN R., 2009, Dokuma Hazırlık Teknolojisi, MKM Yayıncılık, Bursa. 6. ACUNER A., 2001, Tasarımda Konstrüksiyon Esasları, Mart Matbaacılık Sanatları, İstanbul. 7. TAYLOR M.A. (ÇEVİREN ALİ DEMİR VE MELİH GÜNAY), 1999, Tekstil Teknolojisi, Forbes Publications, London (UK). 8. GÜRCÜM H.B., 2010, Tekstil Malzeme Bilgisi, Güncel Yayıncılık, İstanbul. 9. GOERNER D., 1986, Woven Structure and Design - Part 1: Single Cloth Construction, Wira Technology Group, Leeds (UK). 10. GOERNER D., 1989, Woven Structure and Design - Part 2: Compound Structures, British Textile Technology Group, Leeds (UK). 11. ROBINSON A.T.C. and MARKS R., 1973, Woven Cloth Construction, The Textile Institute, Manchester (UK). 12. MARKS R. and ROBINSON A.T.C., 1976, Principles of Weaving, The Textile Institute, Manchester (UK). 13. LORD P.R. and MOHAMED M.H., 1973, Weaving Conversion of Yarn to Fabric, Merrow Publishing, Watford (UK). 14. ORMEROD A. And SONDHELM W.S., 1995, Weaving - Technology and Operation, The Textile Institute, Manchester (UK). 15. TALASAVEK O. And STAVY V.,1981, Shuttlelless weaving Machines,Elsevier Scientific Publishing. 16. TALUKDAR M.K. SRIRAMULU P.K. and AJGAONKAR D.B., 1998, Weaving - Machines, Mechanisms, Management, Mahajan Publishers, India.
Notlar
Dokuma makine, mekanizma, sistem, dokuma tasarım yazılımları vs. üreticilerine ait resmi internet sayfaları - Picanol, Dornier, Sultex, Sulzer, Staubli, Van de Wilele, Panter, Vamatex, Tsaudakoma, Toyoda … vs. - Tekstil teknolojisi ve Bilimine yönelik Populer ve bilimsel konuları ele alan basılı ve on-line dergiler.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dokuma tekniği, makine ve fonksiyonları hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ02 | Dokuma mekanizmaları hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ03 | Temel ve türev dokular hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ04 | Temel dokuma hesaplarını kavrar |
ÖÇ05 | Karmaşık yapılı ve çok fazlı dokuma tekniklerini kavrar ve sınıflandırır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tekstil mühendisliği alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliğinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendislği ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği alanındaki uluslararası platformlarda, kendi çalışmalarını yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarabilme | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak, alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tez konusu üzerinde, danışmanının belirlediği çerçeve içinde, konunun gerektirdiği mantıksal bütünlüğe uygun olarak, programlı bir şekilde çalışabilme | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunabilme | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği ile ilgili en az birer adet bilimsel makaleyi ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlamak | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dokuma Teknolojisi ile ilgili Genel Kavramlar ve Tanımlar. | Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Dokuma Sistemleri. Dokuma Tekniğinin Temel Prensipleri. Dokumanın Meydana Gelişi, Dokuma Prosesi ve Dokumayı Meydana Getiren Ana Hareketler. | Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Kamlı Ağızlık Açma Mekanizmaları 1 | Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Kamlı Ağızlık Açma Mekanizmaları 2 | Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Armürlü Ağızlık Açma Mekanizmaları | Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Jakarlı Ağızlık Açma Mekanizmaları 1 | Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Jakarlı Ağızlık Açma Mekanizmaları 2 | Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Mekikli ve Mekikçikli Atkı Atma Mekanizmaları | Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Esnek Rapierli Atkı Atma Mekanizmaları | Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Rijit Rapierli Atkı Atma Mekanizmaları | Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Hava ve Su Jetli Atkı Atma Mekanizmaları | Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Temel Dokuma Kumaş Yapıları. Dokuma Üretim Hesaplamaları ve Dokuma Verimliliğini Etkileyen Faktörler. | Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Karmaşık yapılı ve çok fazlı dokuma teknikleri | Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Bölüm dokuma laboratuvarı ve makinelerinin tanıtımı | Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |