Genel Bilgi
Kod | TL516 |
Ad | Tekstil Maddeleri Mekaniği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. OSMAN BABAARSLAN |
Dersin Amacı / Hedefi
Tekstil Mühendisliği alanında Yüksek Lisans ve/veya Doktora öğrenimi gören öğrencilerin Tekstil Mühendisliğinin temelini teşkil eden Lif, İplik ve Kumaş Mekaniği hakkında ileri düzeyde teorik ve pratik bilgilerin kazandırılması bu dersin amacını teşkil etmektedir.
Dersin İçeriği
Yüksek Lisans ve Doktora öğrenimi düzeyinde verilmekte olan Tekstil Maddeleri Mekaniği dersi kapsamında aşağıdaki konularda yüksek öğrenim öğrencilerinin kazanımlar edinmesi beklenmektedir. BÖLÜM-I: LİF MEKANİĞİ, BÖLÜM-II: İPLİK MEKANİĞİ, BÖLÜM-III: KUMAŞ MEKANİĞİ
Dersin Ön Koşulu
Ön Koşul Yoktur
Kaynaklar
1. O. Babaarslan, Tekstil Maddeleri Mekaniği Ders Notları, ÇÜ., Müh.Fak., Tekstil Müh. Bölümü, 2022.
Notlar
1. Lawrence C., Fundamentals of Spun Yarn Technology, CRC Press LLC, USA (2003) 2. Klein W., The Technology of Short Staple Spinning, The Textile Institute, UK (1990) 3. Lord Peter R.,Handbook of Yarn Prduction; Technology, Sciences and Economics, Woodhead Publishing Ltd., UK (2003)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yüksek Lisans ve/veya Doktora öğrenimi düzeyinde tekstil mühendisliği öğreniminin temelini teşkil eden Lif, İplik ve Kumaş Mekaniği konularında ileri düzeydeki teorik ve pratik bilgileri özümser. |
ÖÇ02 | Tekstil Mühendisliğinin temel yapı taşı olan liflerin fiziksel ve mekanik özelliklerini ileri düzeyde kavrar. |
ÖÇ03 | Tekstil Mühendisliğinde yarı mamul formundaki ipliklerin yapı ve özellikleri ile mekanik davranışlarını ayırt eder ve değerlendirir. |
ÖÇ04 | Tekstil Mühendisliğinde yüzey/kumaş oluşum tekniklerini ve bunların mekanik davranışları ile özelliklerine göre kullanım alanlarını ayırt eder. |
ÖÇ05 | Mekanik özellik ve davranışlarını göz önünde bulundurarak tekstil Lif, İplik ve Kumaş yapılarını sınıflandırır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tekstil mühendisliği alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliğinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendislği ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği alanındaki uluslararası platformlarda, kendi çalışmalarını yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarabilme | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak, alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tez konusu üzerinde, danışmanının belirlediği çerçeve içinde, konunun gerektirdiği mantıksal bütünlüğe uygun olarak, programlı bir şekilde çalışabilme | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunabilme | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği ile ilgili en az birer adet bilimsel makaleyi ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlamak | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tekstil Maddeleri Mekaniği dersine GİRİŞ | Anlatım, Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | BÖLÜM-I: LİF MEKANİĞİ; Liflerin İç Yapısı, Morfolojik ve Boyutsal Özellikleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Liflerin Elastik Özellikleri; Liflerin Uzaması, Liflerin Eğilmesi, Liflerin Burulması, Liflerin Visko-elastik Özellikleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Liflerin Sürtünme Özellikleri; Sürtünme Teorileri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Liflerin Yapısal/Yığınsal Özellikleri; Sıkıştırılabilme Özellikleri, Yoğun lif yapılarının uzaması | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | BÖLÜM-II: İPLİK MEKANİĞİ; Giriş, İpliklerin Yapısal Özellikleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | İdeal İplik Geometrisi, İplik Çapının Belirlenmesi, İplik Bükümünün Geometrik Etkileri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Yazılı Sınav; Soru-Cevap | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
9 | İplik Yapısında Lif Yerleşimi ve Paketlenmesi, İplik Çapının ve Kesitinin İncelenmesi | Anlatım, Soru-Cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
10 | İplik Üretiminde Lif Göçü, Pratik İncelemeler, Lif Göçünü Simule Eden Konik Helis İplik Modeli | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | İpliklerin Bükülme Model ve Yöntemleri, İpliklere Mukavemet Kazandırma Yolları, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | İpliklerin Mekanik Özellikleri; Uzama Özelliği, Kopma Özelliği, Eğilme Özelliği, Burulma ve Yassılaşma Özellikleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | BÖLÜM-III: KUMAŞ MEKANİĞİ; Giriş, Kumaşların Sınıflandırılması ve Yapısal Özellikleri | Anlatım, Soru-Cevap, Araştırma-Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Kumaş Oluşumu ve Mekanik Özellikleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Mekanik Olarak Kumaş Yapı ve Özelliklerinin İncelenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |