Genel Bilgi
Kod | TL008 |
Ad | Optimizasyon Teknikleri ve Tekstil Uygulamaları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. EMEL CEYHUN SABIR |
Dersin Amacı / Hedefi
Matematiksel modelleme ve en iyileme tekniklerini öğretmek. Bu teknikleri Tekstil ve Konfeksiyon alanında uygulayabilmeyi göstermek.
Dersin İçeriği
Optimizasyon tanımı ve kavramlar, Optimizasyon için Matematiksel modelleme, Optimizasyonda belirlilik ve belirsizlik durumlarında kullanılan Teknikler, Tek amaçlı ve çok amaçlı durumda kullanılan optimizasyon teknikleri, Doğrusal Programlama, Doğrusal Olmayan Programlama, hedef programlama, Hat Dengeleme amaçlı kullanılan teknikler, Yapay Sinir Ağları ile Optimizasyon, Bulanık Mantık ile Optimizasyon, TOPSIS ile optimzasyon, Tekstil ve Konfeksiyonda Uygulama Örnekleri
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Öğretim Üyesinin ders notları
Notlar
Xin-She Yang, Optimization Techniques and Applications with Examples, WILEY
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Optimizasyon kavramını öğrenir |
ÖÇ02 | Optimizasyon tekniklerini öğrenir |
ÖÇ03 | Hangi durumda hangi tekniğin uygun olduğuna karar verebilir. |
ÖÇ04 | Örnek problemleri inceler |
ÖÇ05 | Tekstil mühendisliği problem örnekleri çözer |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tekstil mühendisliği alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliğinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendislği ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme | 5 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği alanındaki uluslararası platformlarda, kendi çalışmalarını yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarabilme | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak, alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tez konusu üzerinde, danışmanının belirlediği çerçeve içinde, konunun gerektirdiği mantıksal bütünlüğe uygun olarak, programlı bir şekilde çalışabilme | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunabilme | 5 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği ile ilgili en az birer adet bilimsel makaleyi ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlamak | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Optimizasyon tanımı ve kavramlar | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Optimizasyon için Matematiksel modelleme | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Optimizasyonda belirlilik ve belirsizlik durumlarında kullanılan Teknikler | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Tek amaçlı ve çok amaçlı matematiksel Modelleme | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Tek amaçlı ve çok amaçlı durumda kullanılan optimizasyon teknikleri | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Doğrusal Programlama | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Doğrusal Olmayan Programlama | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | hedef programlama | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Hat Dengeleme amaçlı kullanılan teknikler | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Yapay Sinir Ağları ile Optimizasyon | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Bulanık Mantık ile Optimizasyon | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | TOPSIS ile optimzasyon | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Optimizasyonda yeni yaklaşımlar | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Tekstil ve Konfeksiyonda Uygulama Örnekleri | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |