Genel Bilgi
Kod | POLS311 |
Ad | Gender and Politics |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MARELLA BODUR ÜN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, feminist bakış açısına sahip siyaset bilimciler tarafından geliştirilen teori ve kavramlar aracılığıyla kadın ve siyaset arasındaki kompleks ilişkiye ilişkin bilginin artırılmasını amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders, toplumsal cinsiyet ve siyaset arasındaki karmaşık ilişkiyi tespit ve analiz eder. Ayrıca bu derste kadın hareketleri, kadının dünyanın değişik bölgelerinde devletle etkileşimi, demokratik dönüşümlerdeki ve toplumsal hareketlerdeki rolüne bakarak kadın hareketinin yaygınlığı ve çeşitliliğine işaret edecektir.
Dersin Ön Koşulu
Bu ders için ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
bell hooks, Feminizm Herkes İçindir, İstanbul: BGST yay
Notlar
Aksu Bora ve Asena Günal (der.). 2002. 90larda Türkiyede Feminizm. İstanbul: İletişim.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kadın-merkezli veya feminist bakış açısıyla çalışan siyaset bilimciler tarafından geliştirilen kavramları ve teorileri tespit eder. |
ÖÇ02 | Siyaset Bilimi disiplininde hakim olan eril kavramları, teorileri ve yöntemleri sorgular. |
ÖÇ03 | Toplumsal cinsiyet ve politika arasındaki ilişkiyi tespit ve analiz eder. |
ÖÇ04 | Dünyanın farklı bölgelerinde kadınların siyasal etkinliğinin çeşitliliğini tespit ve analiz eder. |
ÖÇ05 | Dünyadaki dini ve milliyetçi hareketlere kadınların katılımını tespit ve analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinleri içersindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerinde kullanılan metodolojilerin içerisinde uluslararası ve ulusal sorunları saptama, bu sorunlar karşısında uygun çözümleme tekniklerini seçme ve uygun ampirik çalışmaları uygulamaya koyar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uluslararası ve ulusal boyutta farklı içerikli sosyal alanları takip etme, yorumlama ve sorun çözme odaklı teknikleri uygulama becerisi kazanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanı uygulamaları için ihtiyaç duyulan modellemeler için veri toplama, elde edilen verileri yorumlar ve analiz eder. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini geliştirir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uluslararası, bölgesel ve ulusal içerikli sorunları tanımlama, analiz etme, uygun çatışma-çözümlemetekniklerini ortaya koyma ve müzakere becerilerini geliştirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş | bell hooks, Feminizm Herkes İçindir, İstanbuıl: BGST yay | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Toplumsal Cinsiyet ve Feminizm(ler) | Yıldız Ecevit, Toplumsal Cinsiyet Sosyolojisine Başlangıç, Yıldız Ecevit ve Nadide Karkıner (der.), Toplumsal Cinsiyet Sosyolojisi, Anadolu Üniversitesi Yayını, shf. 3-10. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Toplumsal Cinsiyet ve Siyaset | bell hooks, Feminizm Herkes İçindir, İstanbuıl: BGST yay, Giriş, 1. ve 12. Bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Feminizm ve Ataerkil Devlet | Serpil Çakır, Feminizm: Ataerkil İktidarın Eleştirisi, Birsen Örs (der.), 19. Yüzyıldan 20. Yüzyıla Modern Siyasal İdeolojiler, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yay., shf. 437-475. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Kadınlar ve Miliyetçilik | Sylvia Walby, Kadın ve Ulus, Ayşe Gül Altınay (der.), Vatan, Millet, Kadınlar, İstanbıl: İletişim, shf. 29-57. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Kadınlar ve Temsil | Ayşe Ayata, Siyaset ve Katılım, Yıldız Ecevit ve Nadide Karkıner (der.), Toplumsal Cinsiyet Sosyolojisi, Anadolu Üniversitesi Yayını, shf. 65-78. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Kadınlar ve Demokrasi | Anne Phillips, Democracy and Representation: Or, Why Should it Matter Who our Representatives Are in Phillips (ed.) Feminism and Politics, pp. 224-240. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | G. Waylen, Democratization in Gender in Third World Politics, Boulder: Lynne Rienner, 1996, pp. 115-134. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
9 | Kadın Hareketleri | Aksu Bora ve Asena Günal (der.). 2002. 90larda Türkiyede Feminizm. İstanbul: İletişim. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Dini ve Milliyetçi Hareketler içinde Kadınlar | Sylvia Walby, Kadın ve Ulus, Ayşe Gül Altınay (der.), Vatan, Millet, Kadınlar, İstanbıl: İletişim, shf. 29-57. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Öğrenci Sunumları-1 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
12 | Öğrenci Sunumları-2 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
13 | Öğrenci Sunumları-3 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
14 | Öğrenci Sunumları-4 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
15 | Öğrenci Sunumları-5 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 134 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,36 | ||
AKTS | 5 AKTS |