ST061 Sucul Ekosistemlerde Öncelikli Kirleticiler

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ST061
Ad Sucul Ekosistemlerde Öncelikli Kirleticiler
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. EVŞEN GÜZEL
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. EVŞEN GÜZEL (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Su kirliliği ve önemini öğrenmek, öncelikli kirleticileri tanıyıp, bu kirleticilerin çevresel ortamda bulunuşu, dağılımı, zararları ve toksik etkileri, besin zincirindeki transferi ve biyoakümülasyonu, sucul çevreye etkilerini kavramak, konuyla ilgili güncel anlaşma, kanun ve yönetmelikleri bilmektir.

Dersin İçeriği

Sucul ekosistemlerde su kirliliğinin tanımı ve önemi, su kirliliği tipleri ve nedenleri, öncelikli kirleticilerin tanımı ve çeşitleri, çevre anlaşmaları, kanunlar ve yönetmelikler, sucul toksikoloji, ağır metaller, petrol kirliliği, organik kirletici tipleri, kalıcı organik kirleticilerin (POPs) biyosit ve pestisitler, kişisel bakım ürünleri ve farmasötikler (PPCPs), bu kirleticilerin çevresel ortamda bulunuşu ve dağılımı, zararları ve toksik etkileri, besin zincirindeki transferi ve biyoakümülasyonu, sucul çevreye etkileri, organik kirleticilerin parçalanması ve ötrofikasyon: ötrofikasyonun sucul ekosistemlere etkisi ve kaynakları.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

APHA, 1999. Standard Methods for the Examination of Water and Wastewater. American Public Health Association, American Water Works Association, Water Environment Federation. Skoog, West, Holler 1999.

Notlar

Geissen, Violette, Hans Mol, Erwin Klumpp, Günter Umlauf, Marti Nadal, Martine van der Ploeg, Sjoerd E. A. T. M. van de Zee, and Coen J. Ritsema. 2015. “Emerging Pollutants in the Environment: A Challenge for Water Resource Management.” International Soil and Water Conservation Research 3(1):57–65. doi: 10.1016/j.iswcr.2015.03.002. Richardson, Susan D., and Thomas a Ternes. 2005. “Water Analysis: Emerging Contaminants and Current Issues.” Analytical Chemistry 77(12):3807–38. doi: 10.1021/ac058022x.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 ÖÇ01-Su kirliliği ve önemini bilir.
ÖÇ02 ÖÇ02- Sucul ekosistemlerdeki öncelikli kirleticileri sınıflandırır.
ÖÇ03 ÖÇ03- Sucul ekosistemlerdeki öncelikli kirleticilerin çevresel ortamda bulunuşu, dağılımı, zararları ve toksik etkileri, besin zincirindeki transferi ve biyoakümülasyonu açıklar.
ÖÇ04 ÖÇ04- Öncelikli kirleticilerin sucul ekosistemlerdeki etkilerini kavrar.
ÖÇ05 ÖÇ05- Su Kirliliği ile ilgili güncel anlaşma, kanun ve yönetmelikleri bilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimleri kavrar. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı alan ile ilgili stratejileri belirler; yöntem ve teknikleri ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, farklı disiplinler arası bilgileri sentezler, yorumlar, yeni bilgi ve teoriler üretir. 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında veri toplar, sonuçları değerlendirir; araştırma yöntemlerini kullanarak, neden-sonuç ilişkisi kurup, sorunlara çözüm önerileri geliştirir. 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak planlar, projelendirir ve yürütür.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlaştığı alan ile ilgili uygulamalarda ortaya çıkabilecek sorunların çözümü için bireysel veya ekip üyesi olarak yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir, sorumluluk alarak çözüm üretir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynaklara ulaşır, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirecek deneyim kazanır. 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgi ve becerilerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve toplum yararına kullanır. 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili gelişmeleri takip eder, çalışma ve araştırmalarını yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır; alanında toplumsal bilinç oluşumuna katkı sağlar. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanı ile ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, seminer ve toplantıları izler, eleştirir. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yabancı dil bilgilerini kullanarak yurt dışı kaynaklı yayınları izler, sözlü ve yazılı iletişim kurar. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışma alanında gereksinim duyduğu bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uygulama alanı ile ilgili verilerin bilimsel yönden değerlendirilmesi ve yayınlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder, denetler ve bu değerleri öğretir. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip ederek strateji, politika ve uygulama planları geliştirir; elde ettiği sonuçları toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde toplum yararına değerlendirir ve yaygınlaştırır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yüksek lisans eğitimi sürecinde edindiği bilgi ve deneyimlerle, uygulama ve problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Su kirliliğine giriş ve temel kavramlar Konu ile ilgili güncel yayınları araştırır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Hidrolojik döngü ve su kaynaklarının durumu, çevre anlaşmaları, kanunlar ve yönetmelikler Konuyla ilgili güncel yayınları araştırır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Sucul ekosistemlerde endokrin bozucu kimyasallar Konuyla ilgili güncel yayınları araştırır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Ağır Metallerin sucul ekosistemlerdeki durumu Konuyla ilgili güncel yayınları araştırır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Researches current publications about the subject. Konuyla ilgili güncel yayınları araştırır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Pestisitlerin sucul ekosistemlerdeki durumu Konuyla ilgili güncel yayınları araştırır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Perflorlu bileşikler ve ftalat esterlerinin sucul ekosistemlerdeki durumu Konuyla ilgili güncel yayınları araştırır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Ara sınava kadar anlatılan konuları kavramak için okuma yapar. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Kişisel bakım ürünlerinin (PSPs) sucul ekosistemlerdeki durumu Konuyla ilgili güncel yayınları araştırır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Farmasötiklerin sucul ekosistemlerdeki durumu Konuyla ilgili güncel yayınları araştırır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Tasarlanmış nanomalzemelerin (ENMs) sucul ekosistemlerdeki durumu Konuyla ilgili güncel yayınları araştırır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Ötrofikasyonun sucul ekosistemlere etkisi ve kaynakları. Konuyla ilgili güncel yayınları araştırır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Petrol Kirliliği: insan sağlığına, sucul canlılara ve sucul ekosisteme etkileri. Konuyla ilgili güncel yayınları araştırır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Sucul Toksikoloji: Akut ve kronik toksisite kavramları. Lethal ve efektif konsantrasyonlar. Konuyla ilgili güncel yayınları araştırır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 Çevresel risk analizleri Konuyla ilgili güncel yayınları araştırır. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarı yıl sonu sınavına kadar anlatılan konuları kavramak için okuma yapar. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarı yıl sonu sınavına kadar anlatılan konuları kavramak için okuma yapar. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 48 48
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 150
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,00
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 24.09.2024 03:57