Genel Bilgi
Kod | POLS411 |
Ad | Gender and International Relations |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MARELLA BODUR ÜN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilere Uluslararası İlişkiler (Uİ) disiplininde ana akım kuramlara eleştiren ve yerleşik kavramları yeniden formüle eden feminist kuramları tanıtmaktır. Derste Feminist Uİ kuramlarının toplumsal cinsiyet temelinde incelediği ve yeniden tanımladığı güvenlik, savaş ve barış, militarizm, dış politika, neo-liberal ekonomik küreselleşme, göçün kadınlaşması ve uluslararası örgütler ve küresel toplumsal cinsiyet normları gibi konular incelenecektir.
Dersin İçeriği
Bu derste, 1980lerin sonlarından itibaren Uluslararası İlişkiler (Uİ) disiplininde ana akım kuramlara eleştiri getiren ve yerleşik kavramları yeniden formüle eden feminist kuramlar (liberal feminist, inşacı feminist, sosyalist feminist, eleştirel feminist, postyapısalcı ve postkolonyal feminist) incelenecektir. Derste ayrıca, Feminist Uİ kuramlarının toplumsal cinsiyet temelinde incelediği/eleştirdiği/yeniden tanımladığı güvenlik, güç, egemenlik, devlet, savaş, militarizm, dış politika, neo-liberal ekonomik küreselleşmede iş hayatının, yoksulluğun ve göçün kadınlaşması ve uluslararası örgütler ve küresel toplumsal cinsiyet normları gibi konular da incelenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Bu ders için ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Özlem Tür ve Çiğdem Aydın Koyuncu, Feminist Uluslararası İlişkiler Yaklaşımı: Temelleri, Gelişimi, Katkı ve Sorunları, Uluslararası İlişkiler, 7, 26 (2010): 3-24.
Notlar
Çiğdem Aydın-Koyuncu, Feminist Uİ Yaklaşımları Açısından Güvenlik Konusunun Analizi, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, Cilt 67, No.1., 2012.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Uluslararası ilişkileri ve küresel süreçleri toplumsal cinsiyet perspektifinden inceler. |
ÖÇ02 | Farklı feminist Uluslararası İlişkiler (Uİ) kuramlarını inceler. |
ÖÇ03 | Feminist Uİ çalışmalarının, Uİ disiplininin çalışma alanına giren konuların (savaş, barış ve güvenlik; uluslararası ekonomi ve gelişme; küreselleşme ve küresel yönetişim gibi) incelenmesine katkılarını analiz eder. |
ÖÇ04 | Eleştirel düşünce becerisini geliştirir. |
ÖÇ05 | Geleneksel eril yaklaşım ve kavramları sorunsallaştırır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinleri içersindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerinde kullanılan metodolojilerin içerisinde uluslararası ve ulusal sorunları saptama, bu sorunlar karşısında uygun çözümleme tekniklerini seçme ve uygun ampirik çalışmaları uygulamaya koyar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uluslararası ve ulusal boyutta farklı içerikli sosyal alanları takip etme, yorumlama ve sorun çözme odaklı teknikleri uygulama becerisi kazanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanı uygulamaları için ihtiyaç duyulan modellemeler için veri toplama, elde edilen verileri yorumlar ve analiz eder. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini geliştirir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uluslararası, bölgesel ve ulusal içerikli sorunları tanımlama, analiz etme, uygun çatışma-çözümlemetekniklerini ortaya koyma ve müzakere becerilerini geliştirir. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş | Andrew Heywood, Küresel Siyasette Toplumsal Cinsiyet,in Heywood, Küresel Siyaset, Adres Yayınları, bölüm 17. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Toplumsal Cinsiyet ve Uluslararası İlişkiler | Andrew Heywood, Küresel Siyasette Toplumsal Cinsiyet,in Heywood, Küresel Siyaset, Adres Yayınları, bölüm 17. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | Cinsiyet, Toplumsal Cinsiyet ve Küresel Siyaset | Andrew Heywood, Küresel Siyasette Toplumsal Cinsiyet,in Heywood, Küresel Siyaset, Adres Yayınları, bölüm 17. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | Uluslararası İlişkilerde Feminizmler-I | Özlem Tür ve Çiğdem Aydın Koyuncu, Feminist Uluslararası İlişkiler Yaklaşımı: Temelleri, Gelişimi, Katkı ve Sorunları, Uluslararası İlişkiler, 7, 26 (2010): 3-24. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
5 | Uluslararası İlişkilerde Feminizmler-II | Özlem Tür ve Çiğdem Aydın Koyuncu, Feminist Uluslararası İlişkiler Yaklaşımı: Temelleri, Gelişimi, Katkı ve Sorunları, Uluslararası İlişkiler, 7, 26 (2010): 3-24. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Feminist Bakış Açısıyla Savaş, Barış ve Güvenlik-I | Çiğdem Aydın-Koyuncu, Feminist Uİ Yaklaşımları Açısından Güvenlik Konusunun Analizi, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, Cilt 67, No.1., 2012. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Feminist Bakış Açısıyla Savaş, Barış ve Güvenlik-II | Çiğdem Aydın-Koyuncu, Feminist Uİ Yaklaşımları Açısından Güvenlik Konusunun Analizi, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, Cilt 67, No.1., 2012. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Ara Sınav | Andrew Heywood, Küresel Siyasette Toplumsal Cinsiyet,in Heywood, Küresel Siyaset, Adres Yayınları, bölüm 17. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
9 | Toplumsal Cinsiyet, Savaş ve Militarizm: Feminist Yaklaşımlar II | Rubina Saigol, Militarizasyon, Ulus ve Toplumsal Cinsiyet: Şiddetli Çatışma Alanları Olarak Kadın Bedenleri, Ayşe Gül Altınay (Der.), Vatan, Millet, Kadınlar, shf.. 227-259. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | Barış Operasyonları: Feminist Yaklaşımlar | Mehmet Evren Eken, Feminizm, Maskülinite ve Uluslararası İlişkiler Teorisi, Ramazan Gözen (Der.), Uluslararası İlişkiler Teorileri, 2015. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | İnsani Güvenliğe Feminist Yaklaşımlar | Çiğdem Aydın-Koyuncu, Feminist Uİ Yaklaşımları Açısından Güvenlik Konusunun Analizi, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, Cilt 67, No.1., 2012. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Toplumsal Cinsiyet ve Küresel Politik Ekonomi | Jan Jindy Pettman, Worlding Women,1996, chps 8, 9. Saskia Sassen, Counter-geographies of Globalization, Feminization of Survival, in Kriemild Saunders (ed.) Feminist Post-Development Thought, chp.4. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | Toplumsal Cinsiyet ve Küresel Yönetişim | Shirin Rai, Gendering Global Governance, International Feminist Journal of Politics 6.4 ( 2004) 579-601. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Kadınların Küresel Arenada Aktivizmi | Myra M.Ferree, Globalization and Feminism: Opportunities and Obstacles for Activism in the Global Arena in Ferree and Tripp (eds), Global Feminism, 2006, C.Eschle and B.Maiguashca, Making Feminist Sense of the Global Justice Movement, chps 1, 2. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Genel Değerlendirme | Değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 30 | 30 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 26 | 26 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,60 | ||
AKTS | 6 AKTS |