Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
MALİYE (YL) (TEZLİ) | |
Kod | PFS742 |
Ad | Kamu Ekonomisi II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAŞİM AKÇA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Vergilemenin makroekonomik bir politika aracı olarak kullanılmasının amaçlandığı bu derste, gelir, kurumlar, tüketim, servet vergilerinin ekonomik analizleri yer almaktadır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içerisinde, kamu ekonomisinde etkinlik ve adalet ilkeleri arasında yaşanan çatışma, vergi yansıması, vergi yükü optimal vergilemenin şartları ve yöntemleri ile verginin ekonomik birimlerin davranışına etkileri yer almaktadır.
Dersin Ön Koşulu
ön koşul yok
Kaynaklar
Jonathan Gruber- Public Finance and Public Policy Richard Abel Musgrave Public Finance in Theory and Practice
Notlar
HARVEY S. ROSEN & TED GAYER PUBLIC FINANCE
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Vergi yükünü ve vergilerin ekonomik etkilerini açıklar |
ÖÇ02 | Konjonktürel durumlarda hangi vergilemeye gidileceğini analiz eder |
ÖÇ03 | Gelir vergilerinin kişilerin ve kurumların kararları üzerindeki etkisini açıklar |
ÖÇ04 | tüketim vergilerinin ekonomik etkilerini açıklar |
ÖÇ05 | Servet vergilerinin olumlu ve olumsuz etkilerini analiz eder |
ÖÇ06 | Kamu ekonomisinin gelir dağılımını nasıl etkilediğini ve devletin vergi politikaları, transfer ödemeleri gibi araçlarla eşitsizliği nasıl azaltabileceğini analiz eder |
ÖÇ07 | Vergi sistemlerinin verimlilik, adalet ve ekonomik büyüme üzerindeki etkilerini inceleyerek, farklı vergi türlerinin avantajlarını ve dezavantajlarını tartışır |
ÖÇ08 | Kamu ekonomisi alanında özgün ve ileri düzey araştırmalar yaparak, teorik ve ampirik literatüre katkı sağlayabilecek yeni bakış açıları geliştirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Maliye, ekonomi ve kamu politikaları alanında ileri düzey teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olur | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı iktisat okullarının ve maliye yaklaşımlarının karşılaştırmalı analizini yapar | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Maliye disiplinini hukuk, iktisat, kamu yönetimi, işletme ve muhasebe gibi alanlarla ilişkilendirerek disiplinlerarası bir bakış açısıyla analiz yapar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş iletişim araç, yöntem ve süreçlerini kullanarak Maliye alanında elde ettiği sayısal ve istatistiki verileri analiz eder | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri değerlendirir | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Maliye alanında akademik veya profesyonel çalışmalarda liderlik yapar | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Maliye alanında akademik ve mesleki bilgiyi pratik uygulamalara dönüştürerek etkin çözümler üretir | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mali olaylara ilişkin hukuki düzenlemelerin farkında olarak mevzuat değerlendirmesi yapar | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Gerekli düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini mesleki alanda kullanır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak maliye alanında hazırladığı özgün araştırmaları alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Maliye bilim alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranır | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Vergileme ve Gelir Dağılımı | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Yansıma Kavramı ve Çeşitleri, Vergi Tarifeleri, Artan Oranlılığın Ölçümü (Rosen Ch 14, 302-306) | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | - Vergi Adaletine İlişkin Yaklaşımlar (Musgrave, Ch. 13) | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | - Kısmi Denge Analizi Çerçevesinde Mal ve Faktör Piyasalarında Vergi Yansıması (Musgrave Ch.15; Rosen Ch 14, 307-319; Gruber Ch 19) | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | - Genel Denge Analizinde Vergi Yansıması (Musgrave Ch 15, 257-262) | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | - Aksak Rekabet Piyasalarında Vergi Yansıması (Musgrave Ch.15 262-269, Rosen Ch.14 319-326) | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Vergileme ve Kaynak Dağılımında Etkinlik | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Vergilemede Etkinlik, Aşırı Yük ve Etkinlik Kaybı: Kısmi Denge Analizi (Musgrave Ch.16, 277-285; Gruber Ch. 20, Rosen Ch.15 337-347) | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Optimal Vergileme, Ramsey Kuralı ve Ters Esneklik Kuralı (Rosen Ch.16; Gruber Ch. 20) | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Vergilemede Etkinlik: Genel Denge Analizi: Musgrave Ch 16, 285-295) | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | -Vergilemede Etkinlik: Vergileme ve Hanehalkı Davranışı (Rosen Ch 15, 329-336; Rosen Ch 18, Gruber Ch 21-22 | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Vergilemede Etkinlik: Arz Yönlü Etkiler (Musgrave Ch.17, Gruber Ch. 23) | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Mallar Üzerinden Alınan Vergiler -Hindriks & Myles, Ch. 14 | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Gelir Üzerinden Alınan Vergiler -Hindricks & Myles, Ch. 15, | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |