Genel Bilgi
Kod | PFS742 |
Ad | Kamu Ekonomisi II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAŞİM AKÇA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Vergilemenin makroekonomik bir politika aracı olarak kullanılmasının amaçlandığı bu derste, gelir, kurumlar, tüketim, servet vergilerinin ekonomik analizleri yer almaktadır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içerisinde, kamu ekonomisinde etkinlik ve adalet ilkeleri arasında yaşanan çatışma, vergi yansıması, vergi yükü optimal vergilemenin şartları ve yöntemleri ile verginin ekonomik birimlerin davranışına etkileri yer almaktadır.
Dersin Ön Koşulu
ön koşul yok
Kaynaklar
Jonathan Gruber- Public Finance and Public Policy Richard Abel Musgrave Public Finance in Theory and Practice
Notlar
HARVEY S. ROSEN & TED GAYER PUBLIC FINANCE
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Vergilemede adaleti, gelir dağılımını ve verginin yansımasını analiz eder |
ÖÇ02 | Vergi yükünü ve vergilerin ekonomik etkilerini açıklar |
ÖÇ03 | Konjonktürel durumlarda hangi vergilemeye gidileceğini analiz eder |
ÖÇ04 | Gelir vergilerinin kişilerin ve kurumların kararları üzerindeki etkisini açıklar |
ÖÇ05 | tüketim vergilerinin ekonomik etkilerini açıklar |
ÖÇ06 | Servet vergilerinin olumlu ve olumsuz etkilerini analiz eder |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kamu ekonomisi ve kamu maliyesi ile ilgili nitelikli ve ileri düzey bilgilere sahiptir. | 5 |
PÖÇ02 | Belirsiz | Maliye alanı ile ilgili kuramsal bilgileri analiz edebilir ve uygulamadaki yansımalarını değerlendirir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş iletişim araç, yöntem ve süreçlerini kullanarak farklı kaynaklardan veri toplar, yorumlar ve /veya analiz eder | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar bilgi ve becerilerine sahip olarak, mesleki alanda bu bilgileri kullanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sayısal ve istatistiki verileri toplar, analizi ve yorumunu yapar, raporlar | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır, çıktı üretir | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır, elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler, değerlendirir ve kendini sürekli yeniler | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mali olaylara ilişkin hukuki düzenlemelerin farkındadır ve mevzuat değerlendirmesi yapar | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak ifade eder | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maliye bilim alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranır | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Vergileme ve Gelir Dağılımı | Temel Mikro Ekonomi ve Matematiksel İktisat Bilgisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Yansıma Kavramı ve Çeşitleri, Vergi Tarifeleri, Artan Oranlılığın Ölçümü (Rosen Ch 14, 302-306) | Temel Mikro Ekonomi ve Matematiksel İktisat Bilgisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | - Vergi Adaletine İlişkin Yaklaşımlar (Musgrave, Ch. 13) | Temel Mikro Ekonomi ve Matematiksel İktisat Bilgisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | - Kısmi Denge Analizi Çerçevesinde Mal ve Faktör Piyasalarında Vergi Yansıması (Musgrave Ch.15; Rosen Ch 14, 307-319; Gruber Ch 19) | Temel Mikro Ekonomi ve Matematiksel İktisat Bilgisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | - Genel Denge Analizinde Vergi Yansıması (Musgrave Ch 15, 257-262) | Temel Mikro Ekonomi ve Matematiksel İktisat Bilgisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | - Aksak Rekabet Piyasalarında Vergi Yansıması (Musgrave Ch.15 262-269, Rosen Ch.14 319-326) | Temel Mikro Ekonomi ve Matematiksel İktisat Bilgisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Vergileme ve Kaynak Dağılımında Etkinlik | Temel Mikro Ekonomi ve Matematiksel İktisat Bilgisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Vergilemede Etkinlik, Aşırı Yük ve Etkinlik Kaybı: Kısmi Denge Analizi (Musgrave Ch.16, 277-285; Gruber Ch. 20, Rosen Ch.15 337-347) | Temel Mikro Ekonomi ve Matematiksel İktisat Bilgisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Optimal Vergileme, Ramsey Kuralı ve Ters Esneklik Kuralı (Rosen Ch.16; Gruber Ch. 20) | Temel Mikro Ekonomi ve Matematiksel İktisat Bilgisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Vergilemede Etkinlik: Genel Denge Analizi: Musgrave Ch 16, 285-295) | Temel Mikro Ekonomi ve Matematiksel İktisat Bilgisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | -Vergilemede Etkinlik: Vergileme ve Hanehalkı Davranışı (Rosen Ch 15, 329-336; Rosen Ch 18, Gruber Ch 21-22 | Temel Mikro Ekonomi ve Matematiksel İktisat Bilgisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Vergilemede Etkinlik: Arz Yönlü Etkiler (Musgrave Ch.17, Gruber Ch. 23) | Temel Mikro Ekonomi ve Matematiksel İktisat Bilgisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Mallar Üzerinden Alınan Vergiler -Hindriks & Myles, Ch. 14 | Temel Mikro Ekonomi ve Matematiksel İktisat Bilgisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Gelir Üzerinden Alınan Vergiler -Hindricks & Myles, Ch. 15, | Temel Mikro Ekonomi ve Matematiksel İktisat Bilgisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |