Genel Bilgi
Kod | UİY746 |
Ad | Çatışma Analizi ve Savaş Kuramları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ÖZDEN SELCEN ÖZMELEK |
Dersin Amacı / Hedefi
Uluslararası ilişkiler öğrencilerinin tez yazabilmesine olanak sağlayacak yöntemlerin öğrenilmesi ve öğrencilerin yönelebilecekleri konuların analiz edilmesi; öğrencilerin ilgi alanlarına yönelik çalışma yapabilmelerinin önünün açılması; öğrencilerin iletişim ve söylev becerilerinin geliştirilmesi; akademik çalışmaların orijinal dilinde ve yazarların kaleminden olduğu gibi öğrenilmesi; literatür incelemesi ve kaynak kapasitesi konusunda öğrencilerin geliştirilmesi temel amaçlardır.
Dersin İçeriği
Uluslararası ilişkilerin temellerini atan ve disiplinin gelişmesini sağlayan yaklaşımların, teorilerin ve fikirlerin yer aldığı metinler lisans düzeyinde ikincil kaynaklardan referanslarla öğrenildiği için bu derste bilginin temeline inilecek ve birincil kaynakların okumaları/incelemeleri yapılacaktır. Böylelikle disipline yön veren asıl kitapların derinlemesine ve ayrıntılı şekilde işlenmesi olanağı bulunacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Erhan Buyukakinci Savas Kuramlari Ozden Selcen Ozmelek Inward and Outward Tracing the Paths of Internationalized Civil Wars
Notlar
Hew Strachan, The Changing Character of War Jennifer M. Welsh, Humanitarian Intervention and International Relations John A. Vasquez, The War Puzzle Revisited Joseph S. Nye, Jr. - Understanding international conflicts, an introduction to theory and history Julian Lindley-French, Yves Boyer, The Oxford Handbook of War Karl De Rouen, Jr. - An introduction to civil wars Patrick M. Regan - Civil wars and foreign powers, outside intervention in intrastate conflict
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenciler bu ders ile çatışma ve savaş ile alakalı kavramları doğru şekilde öğrenirler. |
ÖÇ02 | Öğrenciler bu ders ile alandaki sorunları belirleme ve çözme becerileri kazanacaklardır. |
ÖÇ03 | Öğrenciler bu ders ile veri tabanlarını kullanmak ve nicel yöntemlerle araştırma yapmak konusunda yetkin duruma geleceklerdir. |
ÖÇ04 | Öğrenciler bu ders ile uluslararası, bölgesel, yerel çatışma ve savaşları kavrama, tanımlama ve analiz etme becerilerini kazanacaklardır. |
ÖÇ05 | Uluslararası ilişkiler hakkında edindiği objektif bilgiler sayesinde güncel gelişmeleri yorumlayabilmek. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uluslararası ve ulusal boyutta farklı içerikli sosyal alanları takip etme, yorumlama ve sorun çözme odaklı teknikleri uygulama becerisi elde eder. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplanan verileri sosyal olguları açıklamak için kullanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanındaki olgular, olaylar ve kavramlar arasındaki etkileşimi disiplinlerarası bağlamda analiz eder. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alma, liderlik yapma ve etkin biçimde çalışmayı öğrenir. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini geliştirir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırdığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanma, elde ettiği bilgileri sentezleme ve etkin biçimde sunma yetisi kazanır. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. | 4 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerinde kullanılan metodolojilerin içerisinde uluslararası ve ulusal sorunları saptama, bu sorunlar karşısında uygun çözümleme tekniklerini seçme yetisine sahip olur ve uygun ampirik çalışmaları uygulamaya koyar. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çatışma ve Savaşın Genel Özellikleri, Sunum Seçimi ve Görev Dağılımı | Dersin içeriğinin açıklanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Klasik düşünürler ve tartışmalar: Sun Tzu, Tukidides, Aquninolu Thomas, Machiavelli | Proje Temelli Öğrenme, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Ödev | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay |
3 | Clausewitz, Lenin | Proje Temelli Öğrenme, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Ödev | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
4 | Davranışsalcılık ve çatışma: Quincy Wright | Proje Temelli Öğrenme, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Robert Gilpin, Kalevi Holsti | Proje Temelli Öğrenme, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Ödev | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
6 | Savaşın Bilimsel Etüdü: David Singer, John Vasquez | Proje Temelli Öğrenme, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Ödev | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | AFK Organski, George Modelski, Jack Levy | Proje Temelli Öğrenme, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Ödev | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
8 | Ara sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
9 | Çatışma ve Savaş Tipler: Konseptler, dinamikler ve aktörler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | İç savaşların amaçları ve nedenleri, yeni savaş kavramının tartışılması | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Müdahale tipleri ve müdahaleci aktörler | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Müdahalelerin amaçları ve çıktıları | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Müdahale harici uluslararasılaşma yöntemleri ve aktörleri | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
14 | Çatışma ve savaşların süreçleri | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Çatışmaların çözümü | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
16 | Vaka incelemesi: Afganistan, Irak veya Demokratik Kongo Cumhuriyeti | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
17 | Genel değerlendirme | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |