Genel Bilgi
Kod | UİY743 |
Ad | Uluslararası İlişkilerde Toplumsal Cinsiyet |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MARELLA BODUR ÜN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilere Uluslararası İlişkiler (Uİ) disiplininde ana akım kuramlara eleştiren ve yerleşik kavramları yeniden formüle eden feminist kuramları tanıtmaktır. Derste Feminist Uİ kuramlarının toplumsal cinsiyet temelinde incelediği ve yeniden tanımladığı güvenlik, savaş ve barış, militarizm, dış politika, neo-liberal ekonomik küreselleşme, göçün kadınlaşması ve uluslararası örgütler ve küresel toplumsal cinsiyet normları gibi konular incelenecektir.
Dersin İçeriği
Bu derste, 1980lerin sonlarından itibaren Uluslararası İlişkiler (Uİ) disiplininde ana akım kuramlara eleştiri getiren ve yerleşik kavramları yeniden formüle eden feminist kuramlar (liberal feminist, inşacı feminist, sosyalist feminist, eleştirel feminist, postyapısalcı ve postkolonyal feminist) incelenecektir. Derste ayrıca, Feminist Uİ kuramlarının toplumsal cinsiyet temelinde incelediği/eleştirdiği/yeniden tanımladığı güvenlik, güç, egemenlik, devlet, savaş, militarizm, dış politika, neo-liberal ekonomik küreselleşmede iş hayatının, yoksulluğun ve göçün kadınlaşması ve uluslararası örgütler ve küresel toplumsal cinsiyet normları gibi konular da incelenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Bu ders için ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Özlem Tür ve Çiğdem Aydın Koyuncu, Feminist Uluslararası İlişkiler Yaklaşımı: Temelleri, Gelişimi, Katkı ve Sorunları, Uluslararası İlişkiler, 7, 26 (2010): 3-24; Feminist Uİ, Alternatif Politika (özel sayı), Marella Bodur Ün (der.) 2017
Notlar
Çiğdem Aydın-Koyuncu, Feminist Uİ Yaklaşımları Açısından Güvenlik Konusunun Analizi, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, Cilt 67, No.1., 2012.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Uluslararası ilişkileri ve küresel süreçleri toplumsal cinsiyet perspektifinden inceler. |
ÖÇ02 | Farklı feminist Uluslararası İlişkiler (Uİ) kuramlarını inceler. |
ÖÇ03 | Feminist Uİ çalışmalarının, Uİ disiplininin çalışma alanına giren konuların (savaş, barış ve güvenlik; uluslararası ekonomi ve gelişme; küreselleşme ve küresel yönetişim gibi) incelenmesine katkılarını analiz eder. |
ÖÇ04 | Toplumsal cinsiyet kavramını analiz eder. |
ÖÇ05 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerinin kavramlarını toplumsal cinsiyet perspektifinden tekrar ele alır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uluslararası ve ulusal boyutta farklı içerikli sosyal alanları takip etme, yorumlama ve sorun çözme odaklı teknikleri uygulama becerisi elde eder. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplanan verileri sosyal olguları açıklamak için kullanır. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanındaki olgular, olaylar ve kavramlar arasındaki etkileşimi disiplinlerarası bağlamda analiz eder. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alma, liderlik yapma ve etkin biçimde çalışmayı öğrenir. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini geliştirir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırdığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanma, elde ettiği bilgileri sentezleme ve etkin biçimde sunma yetisi kazanır. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerinde kullanılan metodolojilerin içerisinde uluslararası ve ulusal sorunları saptama, bu sorunlar karşısında uygun çözümleme tekniklerini seçme yetisine sahip olur ve uygun ampirik çalışmaları uygulamaya koyar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş: Toplumsal Cinsiyet ve Uluslararası İlişkiler | Andrew Heywood, Küresel Siyasette Toplumsal Cinsiyet,in Heywood, Küresel Siyaset, Adres Yayınları, bölüm 17. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Cinsiyet, Toplumsal Cinsiyet ve Küresel Siyaset | Andrew Heywood, Küresel Siyasette Toplumsal Cinsiyet,in Heywood, Küresel Siyaset, Adres Yayınları, bölüm 17. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Uluslararası İlişkilerde Feminizmler I | Özlem Tür ve Çiğdem Aydın Koyuncu, Feminist Uluslararası İlişkiler Yaklaşımı: Temelleri, Gelişimi, Katkı ve Sorunları, Uluslararası İlişkiler, 7, 26 (2010): 3-24. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Uluslararası İlişkilerde Feminizmler II | Özlem Tür ve Çiğdem Aydın Koyuncu, Feminist Uluslararası İlişkiler Yaklaşımı: Temelleri, Gelişimi, Katkı ve Sorunları, Uluslararası İlişkiler, 7, 26 (2010): 3-24. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Feminist Bakış Açısıyla Savaş, Barış ve Güvenlik | Çiğdem Aydın-Koyuncu, Feminist Uİ Yaklaşımları Açısından Güvenlik Konusunun Analizi, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, Cilt 67, No.1., 2012. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Toplumsal Cinsiyet, Savaş ve Militarizm: Feminist Yaklaşımlar | Rubina Saigol, Militarizasyon, Ulus ve Toplumsal Cinsiyet: Şiddetli Çatışma Alanları Olarak Kadın Bedenleri, Ayşe Gül Altınay (Der.), Vatan, Millet, Kadınlar, shf.. 227-259. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Barış Operasyonları: Feminist Yaklaşımlar | Claire Duncanson, Forces for Good, Narratives of Military Masculinity in Peacekeeping Operations, International Feminist Journal of Politics 11:1 (2009), pp. 63-80. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | İnsani Güvenliğe Feminist Yaklaşımlar | Çiğdem Aydın-Koyuncu, Feminist Uİ Yaklaşımları Açısından Güvenlik Konusunun Analizi, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, Cilt 67, No.1., 2012. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Toplumsal Cinsiyet ve Küresel Ekonomi Politik | Jan Jindy Pettman, Worlding Women,1996, chps 8, 9. Saskia Sassen, Counter-geographies of Globalization, Feminization of Survival, in Kriemild Saunders (ed.) Feminist Post-Development Thought, chp.4. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Kadınların Küresel Arenada Aktivizmi | Myra M.Ferree, Globalization and Feminism: Opportunities and Obstacles for Activism in the Global Arena in Ferree and Tripp (eds), Global Feminism, 2006, C.Eschle and B.Maiguashca, Making Feminist Sense of the Global Justice Movement, chps 1, 2. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Öğrenci Sunumları-1 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
13 | Öğrenci Sunumları-2 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Öğrenci Sunumları-3 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Öğrenci Sunumları-4 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Genel Değerlendirme | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |