Genel Bilgi
Kod | UİY740 |
Ad | Uluslararası İlişkilerde Anahtar Metinler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ÖZDEN SELCEN ÖZMELEK |
Dersin Amacı / Hedefi
Uluslararası ilişkiler öğrencilerinin tez yazabilmesine olanak sağlayacak yöntemlerin öğrenilmesi ve öğrencilerin yönelebilecekleri konuların analiz edilmesi; öğrencilerin ilgi alanlarına yönelik çalışma yapabilmelerinin önünün açılması; öğrencilerin iletişim ve söylev becerilerinin geliştirilmesi; akademik çalışmaların orijinal dilinde ve yazarların kaleminden olduğu gibi öğrenilmesi; literatür incelemesi ve kaynak kapasitesi konusunda öğrencilerin geliştirilmesi temel amaçlardır.
Dersin İçeriği
Uluslararası ilişkilerin temellerini atan ve disiplinin gelişmesini sağlayan yaklaşımların, teorilerin ve fikirlerin yer aldığı metinler lisans düzeyinde ikincil kaynaklardan referanslarla öğrenildiği için bu derste bilginin temeline inilecek ve birincil kaynakların okumaları/incelemeleri yapılacaktır. Böylelikle disipline yön veren asıl kitapların derinlemesine ve ayrıntılı şekilde işlenmesi olanağı bulunacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Barry Buzan - People, states and fear: an agenda for international security studies in the post-cold war era
Notlar
Jack S. Levy and William R. Thompson - Causes of War James C. Scott - Seeing Like a State James C. Scott - The Art of Not Being Governed an Anarchist History of Upland Southeast Asia Jared Diamond - Guns, Germs and Steel
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel bilgileri okur ve öğrenir, teorik yaklaşımlarla düşünür hale gelir. |
ÖÇ02 | Sorun belirleme ve çözme becerileri kazanır. |
ÖÇ03 | Analitik düşünme, ekonomik ve politik sorgulama becerileri kazanır. |
ÖÇ04 | Yazma ve araştırma becerileri kazanır. |
ÖÇ05 | Uluslararası, bölgesel ve yerel konuları ve sorunları kavrama, tanımlama ve analiz etme becerilerini kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uluslararası ve ulusal boyutta farklı içerikli sosyal alanları takip etme, yorumlama ve sorun çözme odaklı teknikleri uygulama becerisi elde eder. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplanan verileri sosyal olguları açıklamak için kullanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanındaki olgular, olaylar ve kavramlar arasındaki etkileşimi disiplinlerarası bağlamda analiz eder. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alma, liderlik yapma ve etkin biçimde çalışmayı öğrenir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini geliştirir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırdığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanma, elde ettiği bilgileri sentezleme ve etkin biçimde sunma yetisi kazanır. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerinde kullanılan metodolojilerin içerisinde uluslararası ve ulusal sorunları saptama, bu sorunlar karşısında uygun çözümleme tekniklerini seçme yetisine sahip olur ve uygun ampirik çalışmaları uygulamaya koyar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Birincil Kaynak ve İnceleme Metodu Tanıtımı | Dersin içeriğinin açıklanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Kaynak Seçimi ve Görev Dağılımı | Kaynakların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Seçilen Kaynağın Sunumu: Örn. Adrian Guelke - Terrorism and Global Disorder Political Violence in the Contemporary World | Seçilmiş kitap özetlerinin okunması, sunum hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
4 | Seçilen Kaynağın Sunumu: Örn. Andreas Wimmer - Waves of War Nationalism, State Formation, and Ethnic Exclusion in the Modern World | Seçilmiş kitap özetlerinin okunması, sunum hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
5 | Seçilen Kaynağın Sunumu:Örn. Barry Buzan - People, states and fear: an agenda for international security studies in the post-cold war era | Seçilmiş kitap özetlerinin okunması, sunum hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
6 | Seçilen Kaynağın Sunumu: Örn. Benedict Anderson - Imagined Communities | Seçilmiş kitap özetlerinin okunması, sunum hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
7 | Seçilen Kaynağın Sunumu: Örn. Dieter Sanghaas The Clash within Civilizations | Seçilmiş kitap özetlerinin okunması, sunum hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
8 | Ara Sınav | Ara sınav | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
9 | Seçilen Kaynağın Sunumu:Örn. Hedley Bull - The Anarchical Society: A Study of Order in World Politics | Seçilmiş kitap özetlerinin okunması, sunum hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
10 | Seçilen Kaynağın Sunumu: Örn. James C. Scott - Seeing Like a State | Seçilmiş kitap özetlerinin okunması, sunum hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
11 | Seçilen Kaynağın Sunumu: Jared Diamond - Guns, Germs and Steel | Seçilmiş kitap özetlerinin okunması, sunum hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
12 | Seçilen Kitap Özetlerinin Tartışılması: Örn. Edward Hallett Carr - Yirmi Yıl Krizi 1919- 1939 ve Edward W. Said - Oryantalizm | Kitap özetlerinin yazılması, argümanların hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
13 | Seçilen Kitap Özetlerinin Tartışılması: Örn. Jean-Jacques Rousseau - Toplum Sözleşmesi ve John J. Mearsheimer - Liderler Neden Yalan Söyler | Kitap özetlerinin yazılması, argümanların hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Seçilen Kitap Özetlerinin Tartışılması: Örn. Joseph S. Nye, Jr. - Yumuşak Güç ve Kenneth Waltz - İnsan Devlet ve Savaş: Teorik Bir Analiz | Kitap özetlerinin yazılması, argümanların hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Seçilen Kitap Özetlerinin Tartışılması: Örn. Niccolo Machiavelli - Prens ve Charles Tilly - Avrupa'da Devrimler 1492-1992 | Kitap özetlerinin yazılması, argümanların hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |