Genel Bilgi
Kod | UİY739 |
Ad | Toplumsal Cinsiyet ve Siyaset |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MARELLA BODUR ÜN |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, feminist bakış açısına sahip siyaset bilimciler tarafından geliştirilen teori ve kavramlar aracılığıyla kadın ve siyaset arasındaki kompleks ilişkiye ilişkin bilginin artırılmasını amaçlamaktadır. Bu derste temel amaç, öğrencilerin toplumsal cinsiyet ve siyaset literatürüne ilişkin geniş kapsamlı ve eleştirel bir anlayış kazanmasına yardımcı olmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders, toplumsal cinsiyet ve siyaset arasındaki karmaşık ilişkiyi tespit ve analiz eder. Ayrıca bu derste kadın hareketleri, kadının dünyanın değişik bölgelerinde devletle etkileşimi, demokratik dönüşümlerdeki ve toplumsal hareketlerdeki rolüne bakarak kadın hareketinin yaygınlığı ve çeşitliliğine işaret edecektir.
Dersin Ön Koşulu
Bu ders için ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
bell hooks, Feminizm Herkes İçindir, İstanbul: BGST yay.
Notlar
Serpil Sancar. 2014. Türk Modernleşmesinin Cinsiyeti. İletişim Yay.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kadın-merkezli veya feminist bakış açısıyla çalışan siyaset bilimciler tarafından geliştirilen kavramları ve teorileri tespit eder. |
ÖÇ02 | Siyaset Bilimi disiplininde hakim olan eril kavramları, teorileri ve yöntemleri sorgular. |
ÖÇ03 | Toplumsal cinsiyet ve politika arasındaki ilişkiyi tespit ve analiz eder. |
ÖÇ04 | Dünyanın farklı bölgelerinde kadınların siyasal etkinliğinin çeşitliliğini tespit ve analiz eder. |
ÖÇ05 | Dünyadaki dini, milliyetçi ve farklı toplumal hareketlere kadınların katılımını tespit ve analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uluslararası ve ulusal boyutta farklı içerikli sosyal alanları takip etme, yorumlama ve sorun çözme odaklı teknikleri uygulama becerisi elde eder. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplanan verileri sosyal olguları açıklamak için kullanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanındaki olgular, olaylar ve kavramlar arasındaki etkileşimi disiplinlerarası bağlamda analiz eder. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alma, liderlik yapma ve etkin biçimde çalışmayı öğrenir. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini geliştirir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırdığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanma, elde ettiği bilgileri sentezleme ve etkin biçimde sunma yetisi kazanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerinde kullanılan metodolojilerin içerisinde uluslararası ve ulusal sorunları saptama, bu sorunlar karşısında uygun çözümleme tekniklerini seçme yetisine sahip olur ve uygun ampirik çalışmaları uygulamaya koyar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş: Toplumsal Cinsiyet ve Siyaset | Anne Phillips, Introduction in Anne Phillips (ed), Feminism and Politics, Oxford: Oxford University Press, 1998, pp.1-20; bell hooks, Feminizm Herkes İçindir, İstanbuıl: BGST yay | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Toplumsal Cinsiyet ve Feminizm(ler) | Yıldız Ecevit, Toplumsal Cinsiyet Sosyolojisine Başlangıç, Yıldız Ecevit ve Nadide Karkıner (der.), Toplumsal Cinsiyet Sosyolojisi, Anadolu Üniversitesi Yayını, shf. 3-10; bell hooks, Feminizm Herkes İçindir, İstanbuıl: BGST yay | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Feminizm ve Ataerkil Devlet | Serpil Çakır, Feminizm: Ataerkil İktidarın Eleştirisi, Birsen Örs (der.), 19. Yüzyıldan 20. Yüzyıla Modern Siyasal İdeolojiler, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yay., shf. 437-475. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Kadınlar, Millet ve Milliyetçilik | Sylvia Walby, Kadın ve Ulus, Ayşe Gül Altınay (der.), Vatan, Millet, Kadınlar, İstanbıl: İletişim, shf. 29-57. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kadınlar ve Temsil | Ayşe Ayata, Siyaset ve Katılım, Yıldız Ecevit ve Nadide Karkıner (der.), Toplumsal Cinsiyet Sosyolojisi, Anadolu Üniversitesi Yayını, shf. 65-78. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Kadınlar, Demokrasi ve Demokratikleşme | G. Waylen, Democratization in Gender in Third World Politics, 1996, pp. 115-134;A. Phillips, Democracy and Representation in Phillips (ed.) Feminism and Politics. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Kadın Hareketleri | Aksu Bora ve Asena Günal (der.) (2002). 90larda Türkiyede Feminizm. İstanbul: İletişim. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | N/A | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Öğrenci Sunumları-1 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
10 | Öğrenci Sunumları-2 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
11 | Öğrenci Sunumları-3 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
12 | Öğrenci Sunumları-4 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
13 | Öğrenci Sunumları-5 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Öğrenci Sunumları-6 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Değerlendirme | Değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | N/A | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | N/A | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |