Genel Bilgi
Kod | UİY720 |
Ad | Güvenlik ve Terör |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ASLI ILGIT |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilere uluslararası güvenlik alanındaki temel tartışmaları, kuramsal ve teorik yaklaşımları aktarmak, terör ve terörism konularındaki tarihsel ve güncel gelişmeleri farklı yaklaşımlar ve vakalarla sorgulamalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Çatışmalar ve savaşlar dünya siyasetinin kalıcı birer parçası olsa da, güvenlik kavramı sürekli bir değişim halindedir. Bu seminere, uluslararası güvenlik konusundaki ana kavramsal tartışmaları ele alarak başlayıp spesifik bir siyasi şiddet biçimi olan terörizm üzerine odaklanacağız. Seminerde, terörizmin tanımı, evrimini, nedenleri, yöntemleri, çeşitleri, kavramsal ve vaka eksenli bir bakış açısı ile ele alınacaktır. Üzerinde duracağımız konulardan bazıları: Terörizm nedir; Bu tanımlar neden önemlidir; İntihar bombacıları kimdir ve nasıl motive olurlar; Terörizmin ulusal, bölgesel ve uluslararası boyutları ve uluslararası güvenlik üzerindeki etkileri nelerdir; Devletlerin ve uluslararası örgütlerin terörizmle mücadeleye yönelik girişimleri nelerdir, vb.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Bruce Hoffmann. Inside Terrorism. NY: Columbia University Press. 2017. Evren Balta. Tedirginlik Çağı. İletişim Yayınları. 2019. Evren Balta, Küresel Güvenlik Kompleksi: Uluslararası Siyaset ve Güvenlik. İletişim Yayınları, 2012. Hamit Bozarslan, Ortadoğu: Bir Şiddet Tarihi-Osmanlı İmparatorluğu’nun Sonundan El Kaide’ye. İletişim Yayınları, 2010. Ali Karaosmanoğlu, NATO’nun Dönüşümü, Bilgi Üniversitesi Yayınları. 2013
Notlar
Baylis, J. (2008) “Uluslararası İlişkilerde Güvenlik Kavramı”, Uluslararası İlişkiler, 5(18): 69-85 Şatana, N. ve B. Özpek (2010) “ A.B.D ve Türkiye’de Geçmişten Günümüze Güvenlik Çalışmaları” Ortadoğu Etütleri 1(1) Kydd, A. & B. Walter (2006) “The Strategies of Terrorism.” International Security 31(1): 49-80. Waewer, O (2008) “Toplumsal Güvenliğin Değişen Gündemi”, Uluslararası İlişkiler, 5(18): 151-178. Tangör, B. (2012) “Kuramsal Tartışmalar Işığında İnsan Güvenliği ve Politikaları,” Uluslararası Hukuk ve Politika 8(30): 59-92. Koyuncu, Ç. (2012) ‘Feminist Uluslararası İlişkileri Yaklaşımları Açısından Güvenlik Konusu,’ Ankara Üniversitesi SBF Dergisi 67(1): 111-139.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Derse Giriş ve Dersin Tanıtımı yapılır |
ÖÇ02 | Öğrenciler, Uluslararası İlişkiler alanında güvenliğin tanımı ve güvenlik konusuna ana yaklaşımları tanır. |
ÖÇ03 | Öğrenciler, Uluslararası İlişkiler alanında güvenlik konseptinin geçirdiği evrimi ve güvenlik konusuna eleştirel yaklaşımları tanır. |
ÖÇ04 | Öğrenciler, savaşın evrimi ve haklı savaş kavramları üzerindeki tartışmaları öğrenir. |
ÖÇ05 | Öğrenciler küresel güvenlik komplexi adlı kitap üzerinde tartışmalara katılır. |
ÖÇ06 | Öğrenciler NATO'nun evrimi hakkındaki tartışmalara katılır. |
ÖÇ07 | Öğrenciler Ortadoğu'daki şiddetin tarihi hakkındaki tartışmalara katılır. |
ÖÇ08 | Ara Sınav haftasında sınav yapılabilir |
ÖÇ09 | Öğrenciler, terör konusuna giriş yaparak terör ve terörizm'in konusundaki tanımsal ve kuramsal tartışmaları öğrenir. |
ÖÇ10 | Öğrenciler terör ve terörizm konusuna tarihsel bir bakış açısıyla farklı terör olaylarını inceler. |
ÖÇ11 | Öğrenciler terör ve terörizmin türleri ve sebepleri hakkındaki farklı tartışmaları inceler. |
ÖÇ12 | Öğrenciler terör ve terörizmle mücadele örneklerini inceler. |
ÖÇ13 | Öğrenciler dünyadan terör ve terörizm vakalarını inceler. |
ÖÇ14 | Öğrenciler dönem boyunca hazırladıkları ödevleri sınıf içinde sunarak hem sunum ve anlatım becerilerini geliştir. |
ÖÇ15 | Öğrenciler ödevleri sınıf içinde sunarak sunum ve anlatım becerilerini geliştir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uluslararası ve ulusal boyutta farklı içerikli sosyal alanları takip etme, yorumlama ve sorun çözme odaklı teknikleri uygulama becerisi elde eder. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplanan verileri sosyal olguları açıklamak için kullanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanındaki olgular, olaylar ve kavramlar arasındaki etkileşimi disiplinlerarası bağlamda analiz eder. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alma, liderlik yapma ve etkin biçimde çalışmayı öğrenir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini geliştirir. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırdığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanma, elde ettiği bilgileri sentezleme ve etkin biçimde sunma yetisi kazanır. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerinde kullanılan metodolojilerin içerisinde uluslararası ve ulusal sorunları saptama, bu sorunlar karşısında uygun çözümleme tekniklerini seçme yetisine sahip olur ve uygun ampirik çalışmaları uygulamaya koyar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse Giriş | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Uluslararası İlişkilerde Güvenlik Kavramı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Güvenlik II | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Savaşın Evrimi ve 21. Yüzyılda Savaş ve Barış; Haklı Savaş | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Küresel Güvenlik Kompleksi | Okuma; Kitap Değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | NATOnun Dönüşümü | Okuma; Kitap Değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Ortadoğu: Bir Şiddet Tarihi | Okuma; Kitap Değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava Hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
9 | Terörizm | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Tarihsel Süreç | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Türleri ve Sebepleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Terörle Mücadele | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Terörle Mücadele II | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Öğrenci Sunumları | Sunum | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
15 | Öğrenci Sunumları-II | Sunum -II | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları II | Sınava Hazırlık II | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |