İTS749 İslam Resim Sanatı

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod İTS749
Ad İslam Resim Sanatı
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi FATMA ÖZDEMİR


Dersin Amacı / Hedefi

İslam resim sanatının ve Osmanlı resim sanatının geleneğini ve özelliklerini öğrenme

Dersin İçeriği

İslam'da Tasvir Yasağı Problemi, Tasvir Yasağı Probleminin Resim Sanatındaki Yansımaları, İslam Resim Sanatının Başlangıcı ve ilk Resimli Yazmalar, Emeviler ve Abbasiler Devrinde Resim Sanatı, Selçuklu Dönemi Resim Sanatı, XII. ve XIV. Yüzyıllarda Resim Sanatı, Timurlu Devri Resim Sanatı, Erken Dönem İslam Resim Sanatının Genel Özellikleri, Osmanlı Resim Sanatına Giriş, Osmanlı Resim Sanatının İlk Örnekleri, Osmanlı Resim Sanatında Portrecilik, Sultan Zaferleri Konulu Resimli Yazmalar,Matrakçı Nasuh Minyatürleri, Saray Şehnameciliği, Sultanların Resimli Tarihleri (Enbiyaname, Osmanname, Süleymanname)Şehnameci Lokman ve Ekibinde Oluşturulan Eserler, Nakkaş Osman ve Eserleri,Hz. Muhammed?in Hayatı: Siyer-i Nebi,Zübdetü?t Tevarih Yazmaları,Şehzade Düğünleri: Sûrnâmeler, Miracname

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Güner İnal, Türk Minyatür Sanatı, (Başlangıcından Osmanlılara Kadar),Atatürk Kültür Merkezi yayını Anklara-1995, Mazhar. Ş. İpşiroğlu, İslâm’da Resim Yasağı ve Sonuçları, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul-2005;AND, Metin, Minyatürlerle Osmanlı-İslâm Mitologyası, İstanbul: Akbank Yayınları, 1998; AND, Metin, Osmanlı Tasvir Sanatları: 1 Minyatür, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları, 2002; ATASOY, Nurhan-ÇAĞMAN, Filiz, Turkish Miniature Painting, İstanbul: Publications of the R.C.D. Cultural Institute 1974; ESİN Emel, Turkish Miniature Painting, Tokyo: Vermont, Charles E Tuttle Company Rutland, 1960; ETTINGHAUSEN, Richard, Turkish Miniatures (From the Thirteenth to the Eigteent Century), New York: The New American Library, 1965; MILSTEIN Rachel, Miniature Painting in the Ottoman Baghdad, U.S.A.-Costa Mesa: Mazda Publishers, 1990; MINORSKY, V., The Chester Beatty Library, A Catalogue of the Turkish Manuscripts And Miniatures, Dublin: Hodges Figgis & Co. Ltd. 1958

Notlar

Özel Arşivim, Güner İnal, Türk Minyatür Sanatı, (Başlangıcından Osmanlılara Kadar),Atatürk Kültür Merkezi yayını Anklara-1995, Mazhar. Ş. İpşiroğlu, İslâm’da Resim Yasağı ve Sonuçları, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul-2005;AND, Metin, Minyatürlerle Osmanlı-İslâm Mitologyası, İstanbul: Akbank Yayınları, 1998; AND, Metin, Osmanlı Tasvir Sanatları: 1 Minyatür, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları, 2002; ATASOY, Nurhan-ÇAĞMAN, Filiz, Turkish Miniature Painting, İstanbul: Publications of the R.C.D. Cultural Institute 1974; ESİN Emel, Turkish Miniature Painting, Tokyo: Vermont, Charles E Tuttle Company Rutland, 1960


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tasvir yasağı problemlerini bilir
ÖÇ02 İslam tarihi, kültürü, medeniyeti ve sanatları ile diğer din, kültür, medeniyet ve sanatlar arasında mukayese yapabilme yetisi kazanır
ÖÇ03 Uzmanlık alanıyla ilgili klasik ve temel metinleri okuyup anlayabilme ve onları yorumlayıp değerlendirme becerisine sahip olur
ÖÇ04 İslam sanatına ait ilk resimli eser örneklerini bilir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları Ana Bilim Dalının alt bilim dalları ile ilgili klasik kaynakları tanır ve kullanır. 1
PÖÇ02 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. 2
PÖÇ03 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. 2
PÖÇ04 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yüksek lisans seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. 1
PÖÇ06 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yüksek lisans seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder. 1
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur. 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 İslam’da Tasvir Yasağı Problemi ve İslam Resim Sanatında İlk Minyatürlü Yazmalar okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
2 Emevi Döneminde Resim Sanatı (661-750) ve Abbasi Döneminde Resim (750-1258) okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
3 Selçuklu Döneminde Minyatürlü Yazmalar okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
4 Tarih Konulu Minyatürlü Yazmalar okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
5 Edebi Konulu Minyatürlü Yazmalar okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Dini Konulu Minyatürlü Yazmalar okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Osmanlı Resim Sanatına Giriş ve Osmanlı Resim Sanatının İlk Örnekleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınavlar okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Matrakçı Nasuh Minyatürleri ve Saray Şehnameciliği okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Saray Şehnameciliği ve Sultanların Resimli Tarihleri (Enbiyaname, Osmanname, Süleymanname) okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Şehnameci Lokman ve Ekibinde Oluşturulan Eserler ve Nakkaş Osman ve Eserleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Hz. Muhammed’in Hayatı: Siyer-i Nebi ve Zübdetü’t Tevarih Yazmaları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Şehzade Düğünleri: “Sûrnâmeler” ve Miracname okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Genel Değerlendirme okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
15 Resim sanatının genel incelemesi okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 07:03