FELZ109 Klasik Mantık

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FELZ109
Ad Klasik Mantık
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Ömer KIZILTAN
Dersin Öğretim Elemanı Ömer KIZILTAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Klasik mantığın temel kavramlarını ve ilkelerini öğrenciye kazandırmak

Dersin İçeriği

Doğru ve sistemli düşünmenin yöntem ve ilkeleri; mantık, felsefe ve bilim ilişkisi, klasik mantık ve modern mantık ayrımı; mantığın temel kavramları; kavram-terim, kavram çeşitleri, kavramlar arası ilişkiler, içlem-kaplam, kıyas, kıyas çeşitleri, tanım, tanımlanamazlar, önerme, önerme çeşitleri, önermeler arası ilişkiler, döndürme, beş tümel gibi konulardan oluşmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Özlem, D. (2019). Mantık. İstanbul: Notos. Çüçen, A. K. (2020). Mantık. (12.b.). Bursa: Sentez

Notlar

Öner, N. (2021). Klasik Mantık. İstanbul: Divan.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Mantığın problem alanını tanır
ÖÇ02 Mantığın yaşamdaki rolünü değerlendir
ÖÇ03 Mantık ilkelerini sıralar
ÖÇ04 Tanım ve tanım çeşitlerini farklı alanlardan örneklendirir
ÖÇ05 Kavram ve terimin düşünmedeki rolünü açıklar
ÖÇ06 İçlem ve kaplamı ayırt eder
ÖÇ07 Tümevarımla tümdengelimli çıkarım formlarını kıyas edebilir.
ÖÇ08 'Beş tümel'i tanımlar.
ÖÇ09 Doğrudan ve dolaylı çıkarımları ayırt eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Felsefe grubu eğitimi alanıyla ilgili terimler ve kavramlar arasındaki ilişkileri bilir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini fark eder
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Üç temel alanın (Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli problemlerini tanır 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirir 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Felsefe grubu eğitimine yönelik farklı tartışmaları sentezler
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden değerlendirir
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel veya grupla gerçekleştirdiği çalışmalarda üzerine düşen sorumluluğu yerine getirir
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, gündelik yaşamında kullanır 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun hareket eder.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel bakabilme becerisi kazanır 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İleri düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir 1
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Felsefe grubu eğitimi sırasında ele aldığı konuyu mantıksal tutarlılık içerisinde inceler 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Mantık nedir. Mantık teriminin tarihsel gelişimi Önerilen kaynağın okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Akıl yürütme türleri ve aklın ilkeleri (Mantık ilkeleri) Önerilen kaynağın okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Kavram ve terim Önerilen kaynağın okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Kavram çeşitleri ve kavramlar arası ilişkiler Önerilen kaynağın okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
5 Nelik, Kimlik, Gerçeklik, İçlem, Kaplam Önerilen kaynağın okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Beş tümel (Cins, tür, ayrıklık, özgülük, ilinti) Önerilen kaynağın okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme
7 Kategoriler Önerilen kaynağın okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ara sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Tanım, Bölme, Sınıflama Önerilen kaynağın okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Önermenin yapısı, önerme çeşitleri Önerilen kaynağın okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma
11 Önermeler arası ilişkiler Önerilen kaynağın okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Dört standart form basit (kategorik) önerme Önerilen kaynağın okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma
13 Çıkarım mantığı ve türleri Önerilen kaynağın okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma
14 Kategorik çıkarımlar (Kıyas) ve kıyas yapısı, kıyas kuralları Önerilen kaynağın okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma
15 Genel değerlendirme Tüm konuların gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Final sınavına hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Final sınavına hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 15.12.2024 11:06